Gå til innhold

Gjort meg så avhengig av andre menneskers bekreftelse..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler meg sjelden som en egen person. Jeg føler at jeg ikke vet hvem jeg er. Jeg bærer på mye skyldfølelse og den går ikke bort før andre bekrefter at noe ikke er min feil. 
Hvorfor er jeg sånn? Hvorfor kan jeg ikke tenke selv? 
Jeg er ikke veldig ung heller, noe som kanskje kunne forklart min usikkerhet. 
Jeg gjør meg så liten i andres nærvær og det gjør jo også at jeg blir behandlet annerledes.

Hvordan kommer jeg ut av dette? 
Jeg vil så gjerne at andre skal respektere meg, men jeg ødelegger det ganske bra for meg selv ved å be om unnskyldning hele tiden..

Jeg har lært at det er en styrke å vise følelser, men min erfaring er motsatt. Jo mere følelser jeg viser, jo mer sårbar jeg er, jo mere skammer jeg meg over meg selv og følsomheten min.. 

 

Anonymkode: 34a5b...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som lav selvtillit, sosial angst, depresjon eller mindreverdighetskompleks. Har du prøvd noen medisiner, SSRI eller SNRI? Eller så er det kanskje mulig at det kan kureres med terapi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det kanskje an for deg å lære deg å tåle skyldfølelsen? Den kan være der, ingen trenger å bekrefte om noe er din feil eller ikke. De aller fleste mennesker gjør feil, det får vi bare godta, tror jeg. Vi gjør så godt vi kan. 
Slutt å be om unnskyldning. Du tåler andres feil, de får tåle dine feil også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å be om unnskyldning med mindre du hadde til hensikt å såre eller støte noen. Bare slutt. Folk som ber om unnskyldning i hytt og pine får ikke respekt, men enda verre (?) er at folk blir usikker på deg. Du virker jo veldig vaglende hvis det heter det? 

Og ja, vis følelser men med måte. Folk forstår uten at man må vise enhver sinnstilstand, og dessuten blir det krevende for de rundt deg. 

Ikke vær så redd for å bli oppfattet feil eller misforstått. Ikke vær redd for å bli mislikt heller. Lær deg å bli litt laidback. Det beste du gjør er å ta andre for hvem dem er. Da er du på en bedre vei. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt råd er å tenke over at vi lever kun en gang. Forsøk å ikke være opptatt av andre sine bekreftelser. Vær opptatt av å være den du er. 

Anonymkode: 52a52...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...