Gjest anonym Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Nå er jeg lei! Har et stort rødme og svette problem... vet ikke hva jeg skal gjøre med det! Jeg begynner å svette bare jeg rører på fingeren min. Skjønner ikke hvorfor.. Jeg trimmer flere ganger i uken og er veldig tynn, hvorfor i all verden svetter jeg så utrolig mye? Må gå med ullgensere for da kan man ikke se svetteringene under armene! dette er veldig irriterende.. Kan jo aldri løfte opp armene.. En annen ting er at jeg rødmer KONSTANT! jeg rødmer når jeg må lese i timen på skolen, jeg rødmer når jeg ikke er flau i det hele tatt! Om noen dager skal jeg ha framføring foran hele klassen alene - og jeg vet jeg kommer til å rødme.. så nå gruer jeg me skikkelig.. Fins det ikke noe legemiddel som kan hjelpe meg?? både når det gjelder svette og rødme! jeg har hørt om operasjoner - men så langt vil jeg ikke gå.. Jeg er 17 år og det er bare for 2 år siden at jeg begynte å rødme og svette så mye.. er det kanskje bare en periode i utviklingen av kroppen min eller kan det være mer alvorlig??? HJELP!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47348-r%C3%B8dme-og-svette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alven Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Jeg ville tatt meg en tur til legen og forklart problemet, hun kan sikkert hjelpe. Ofte er ikke problemer så store som man innbiller seg de er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47348-r%C3%B8dme-og-svette/#findComment-180291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ed2007 Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Heisann. Jeg har tatt den operasjonen du snakker om, og vil ikke anbefale den hvis du svetter mye fra før. For min del er rødmingen ikke et problem lenger, men jeg svettet også endel fra før, og det har blitt betydelig verre etterpå. Jeg angrer ikke, men tror jeg hadde tenkt meg godt om hvis jeg viste hvor alvorlig bivikningene er. Du kan jo ta en tur til legen, men det er svært lite de gjør. Du får sansynligvis noen tabletter kalt beta-blokker. Det hjelper skjeldent, men er kanskje verdt et forsøk. Du kan jo lese litt om andres erfaringer her: http://www.bfsforum.com/ Gudd løkk...... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47348-r%C3%B8dme-og-svette/#findComment-205364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bitten17 Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 hei. jeg har akkuart de samme problemene som deg, svetter konstant under armene og rødmer bare jeg sier noe høyt i klassen. jeg har hørt at svette i armhulene kan minskes ved hjelp av en deodorant som kalles aluminiumklorid i sprit. Man får kjøpt dette produktet reseptfritt på apotek. Jeg har ikke prøvd det selv men har hørt at det skulle virke veldig bra. Håper dette hjelper deg noe, for jeg vet hvor utrolig kjedelig det er å ha svetteringer under armene. MAn må jo alltid tenke på hva man skal ha på seg, slik at ringene ikke skal syns. Lykke til med fremføringen ihvertfall, det går helt sikkert kjempe bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47348-r%C3%B8dme-og-svette/#findComment-213345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
marte19 Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Heisann... Jeg også sliter med rødming... men det har blitt bedre etterhvert... men det er enda et problem for meg... vet ikke hva jeg skal gjøre med det. har heller ikke lyst til ta operasjon for dette! kvier meg og for å ha samtale med lege om dette. er det oe som finnes mot dette uten resept? marte 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47348-r%C3%B8dme-og-svette/#findComment-214242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 hei. jeg har akkuart de samme problemene som deg, svetter konstant under armene og rødmer bare jeg sier noe høyt i klassen. jeg har hørt at svette i armhulene kan minskes ved hjelp av en deodorant som kalles aluminiumklorid i sprit. Man får kjøpt dette produktet reseptfritt på apotek. Jeg har ikke prøvd det selv men har hørt at det skulle virke veldig bra. Håper dette hjelper deg noe, for jeg vet hvor utrolig kjedelig det er å ha svetteringer under armene. MAn må jo alltid tenke på hva man skal ha på seg, slik at ringene ikke skal syns. Lykke til med fremføringen ihvertfall, det går helt sikkert kjempe bra. Hei! ja framføringen gikk helt greit.. var bare en SMULE rød i ansikte da men klassen min er vant til det så.. Har fått høre at dette kanskje ligger i slekta mi.. å det pleier å gå over etter en stund.. så forhåpentlivis blir jeg kvitt det snart! Det kan jo bare være en fase i utviklingen! Men til dere andre: jeg søkte på doktor online å fant dette, kanskje det kan være til hjelp? Skrevet av spesialist i hudsykdommer Sykdom latinsk/gresk betegnelse - hyperhidrosis publikums betegnelse - økt svette Årsaker (disposisjon/utløsende hendelse) Hyperhidrose omfatter økt svettetendens i armhuler, fotsåler og håndflater. Plagene kan være sosialt invalidiserende. Svetten skyldes økt sekresjon fra de ekkrine kjertler, kjertler som deltar i temperaturreguleringen. Forekomst (kjønn/alder/arv) Hyperhidrose forkommer i alle aldre, men de som oppsøker lege er som regel ungdom og unge voksne. Sykdomsmekanisme Mekansimen bak hyperhidrose er ikke klarlagt. Svette reguleres av det autonome nervesystem (ikke viljestyrt) og den økte svettetendens regnes som en dysfunksjon av reguleringen. Sykdommer i nervesystemet kan gi økt svette, men hos de fleste er hyperhidrosen knyttet til stressende situasjoner. De mest plagede har alltid fuktig hud på de affiserte områder. Symptomer • Våte håndflater, armhuler og fotsåler De fleste forverres av mentalt stress, og forsøker å unngå situasjoner der svetten gir seg til kjenne. Hva kan du gjøre selv ved sykdom • Apoteket leverer reseptfrie midler mot svette, som Stop24. Når søke lege • Situasjonsbetinget hyperhidrose er normalt, avgrensningen mot sykdom er flytende. • Unormalt kraftig, sosialt hemmende svette bør presenteres for lege. Hva kan legen gjøre • Legen vil vurdere om utredning er påkrevet. • Han vil kunne gi behandling og informasjon om kirurgisk behandling av plagene. Behandling og bivirkninger • Stop 24. • Aliminiumklorid hexaklorhydrat ( 25% i alkoholisk løsning- tørre armhuler). Behandlingen egner seg for armhulene. Løsningen svir om ikke huden er tørr før påføring • Iontoforese. Egner seg til behandling av håndflater. Tilgjengeligheten på utstyret er begrenset. Eget utstyr kan kjøpes om det fungerer godt. • Thorakoskopisk sympatektomi. Kirurgisk inngrep som kutter nervefibre som styrer svette i håndflater. Bivirkninger kan være kompensatorisk, økt svette på overkroppen, enkelte synes håndflatene blir for tørre. Forløp Tendensen til økt svette er kronisk, men grad av plager avtar med økende alder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47348-r%C3%B8dme-og-svette/#findComment-219872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.