Gå til innhold

Jeg har gått amok og kjøpt masse uteplanter og blomster, trenger råd!

Kashmir-

Anbefalte innlegg

Alle står i krukker, og alle har sol og litt skygge en viss tid på dagen, så sånn sett tror jeg de står fint. Jeg kjøpte en stor krukke med blomster til 17 mai, og ikke bare har jeg klart å holde liv i dem, men de har vokst masse! Jeg har vannet godt annenhver kveld . Jeg vet ikke navn på noen jeg har kjøpt (😅) men jeg vet at to er små rose rose"busker" da. Så nå er spørsmålet : jeg måtte jo kjøpe vannkanne, og på den er det jo sånn spredertut på enden. Skal jeg bruke den når jeg vanner, så blomstene også blir vannet, eller skal jeg kunne vanne jorden de står i? 

Altså, sorry hvis det er dumt spørsmål, og jeg skjønner jo at blomstene tåler vann 😅 men er det lurt å la de være tørre noen dager også? 

Jeg har hatt stor hage før, men da fikset mannen blomstene. Nå vil jeg prøve, for er gøy å få til sånn at de vokser, og så ble det veldig pent. Tar imot andre tips også! 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er hyggelig med planter, skjønner godt at du har gått amok. Synes ikke det var et dumt spørsmål du kom med.  Jeg har absolutt ikke grønne fingre, men vet at det er bra å vanne på morgenen eller på kvelden når sola ikke står på. Ellers så har jeg ikke stort å bidra med. Kos deg med plantene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (2 minutter siden):

Det er hyggelig med planter, skjønner godt at du har gått amok. Synes ikke det var et dumt spørsmål du kom med.  Jeg har absolutt ikke grønne fingre, men vet at det er bra å vanne på morgenen eller på kvelden når sola ikke står på. Ellers så har jeg ikke stort å bidra med. Kos deg med plantene dine.

Takk! Ja, men jeg har aldri fått til før, selv om jeg syns blomster er veldig pent. Var redd spørsmålet var dumt 😅 men trenger litt tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt helt venn med den sprederen så jeg bruker den ikke. Føler det tar for lang tid med den. 

Jeg vil også anbefale deg å gjødsle med flytende gjødsel en gang i uken. Da vokser de godt. Jeg strør i tillegg langtidsgjødsel i samtidig når jeg planter. Så blir det litt dobbelt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en veldig lat plante-mamma. Jeg gir de vann og thats it. De får klare seg selv ellers, og det gjør de. 😅 

Jeg har to orkideer på 3,5 og 5 år. Har aldri gitt de næring eller gjødsel. Jeg vanner de kun én gang i uken. De blomstrer regelmessig. Den ene var i blomst i et helt år. For da én stilk begynte å visne så kom en ny en. De har også stått i blomst samtidig. Da har de blomstret mye lenger enn normalt (6 mnd). Den dagen de visner eller slutter å blomstre så kjøper jeg en ny. Men klart det er koselig at de er så gammel. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...