Gå til innhold

Redd for å bruke penger, vet ikke hvor mye man bør ha i buffer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjøper meg jo mat. Men ellers så synes jeg alt er så dyrt at jeg føler en hel mnd lønn kan gå bort om uhellet er ute. 
Det ene er at jeg fra naturens side har fått noe som man ikke har krav på behandling for, men veldig gjerne vil ha vekk. En behandling vil koste meg 30.000. Og verre er det at det at det er mulig jeg må betalte det hvert 4.år for en behandling.

I går klarte jeg å sette meg så vidt på brillene mine jeg kjøpte i februar! Hadde hatt de forrige brillene i 6 år. Jeg valgte å ikke forsikre de da jeg aldri er uheldig sånn, og egt er en forsikring like dyr som å kjøpe nye. Men i går klarte jeg faktisk. De koster meg «bare» 2000 om jeg må kjøpe nye, skaden ble ikke stor, mulig det kan fikses ved å bare skru. Men jeg får angst likevel. Tlf min har også forfalt mye. Så om jeg må ha ny så blir det noen tusen der og. 
Så jeg tør nesten ikke bruke noe penger.. 

Anonymkode: 01901...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I går klarte jeg å sette meg så vidt på brillene mine jeg kjøpte i februar! Hadde hatt de forrige brillene i 6 år. Jeg valgte å ikke forsikre de da jeg aldri er uheldig sånn, og egt er en forsikring like dyr som å kjøpe nye. Men i går klarte jeg faktisk. De koster meg «bare» 2000 om jeg må kjøpe nye, skaden ble ikke stor, mulig det kan fikses ved å bare skru. Men jeg får angst likevel. Tlf min har også forfalt mye. Så om jeg må ha ny så blir det noen tusen der og. 
Så jeg tør nesten ikke bruke noe penger.. 

Egen brilleforsikring har jeg aldri hørt om og jeg regner med at for de fleste vil den koste mer å ha enn det man vil tjene på den ved et uhell. Om man ødelegger dem på reise vil det vel kunne dekkes av reiseforsikringen? Merkelig nok har jeg ikke klart å ødelegge mine briller... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om hvor mye du har i buffer. Jeg vil si at man bør ha minst 50k i buffer hvis det skulle skjer noe, eller jeg føler meg i hvert fall trygg hvis jeg har den summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

En buffer bør være tilpasset hvor "eksponert" man er for risiko i økonomien sin. Hvis man bor i et kollektiv og betaler 5.000 kroner i måneden i husleie, ikke har bil, og har telefon og PC som nærmest eneste eiendeler, så trenger man mye mindre buffer enn hvis man eier mange ting man trenger i hverdagen, og disse tingene har en risiko for å bli ødelagt, trenge reparasjon eller skiftes ut.

Du er selv inne på helsemessige kostnader - om du skal ha dette som en buffer, spørs jo hvor viktig det er å få gjort inngrepet/prosedyren, hvor mye det haster, osv. Jeg ville spart til telefon på en separat konto. Hvor mye har du i buffer pr i dag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (6 timer siden):

Hei,

En buffer bør være tilpasset hvor "eksponert" man er for risiko i økonomien sin. Hvis man bor i et kollektiv og betaler 5.000 kroner i måneden i husleie, ikke har bil, og har telefon og PC som nærmest eneste eiendeler, så trenger man mye mindre buffer enn hvis man eier mange ting man trenger i hverdagen, og disse tingene har en risiko for å bli ødelagt, trenge reparasjon eller skiftes ut.

Du er selv inne på helsemessige kostnader - om du skal ha dette som en buffer, spørs jo hvor viktig det er å få gjort inngrepet/prosedyren, hvor mye det haster, osv. Jeg ville spart til telefon på en separat konto. Hvor mye har du i buffer pr i dag da?

Brukskonto: 23.311. 8.497 av dette vil gå til å betale tilbake til kredittkort neste mnd. Hva jeg får i lønn vet jeg ikke, men tipper kanskje 20-25.000 ish etter skatt. 
Husleie 5566,- inkl. alt betales neste mnd.

Sparekonto: nesten 300.000

BSU: 132.355 

Anonymkode: 01901...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brukskonto: 23.311. 8.497 av dette vil gå til å betale tilbake til kredittkort neste mnd. Hva jeg får i lønn vet jeg ikke, men tipper kanskje 20-25.000 ish etter skatt. 
Husleie 5566,- inkl. alt betales neste mnd.

Sparekonto: nesten 300.000

BSU: 132.355 

Anonymkode: 01901...f61

Ingen fare med andre ord 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (1 minutt siden):

Ingen fare med andre ord 😊

Tar til meg den siden den kom fra økonomieksperten her!

Men ærlig talt har jeg lenge trodd jeg er skikkelig fattig. Folk har millioner på konto allerede som unge voksne. Jeg er ung voksen har ikke klart 300K enda liksom.

Anonymkode: 01901...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 17.57):

Tar til meg den siden den kom fra økonomieksperten her!

Men ærlig talt har jeg lenge trodd jeg er skikkelig fattig. Folk har millioner på konto allerede som unge voksne. Jeg er ung voksen har ikke klart 300K enda liksom.

Anonymkode: 01901...f61

Hvor fikk du den ideen fra at du er fattig?  Det er ikke vanlig å ha millioner på konto som unge voksne.  Det er bare noen få.

Anonymkode: 47dae...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...