Gå til innhold

Er det noen pasienter som ikke vil jobbe eller prøve seg i arbeid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min behandler nevnte at hun synes det er bra at jeg har prøvd meg så mange ganger i arbeid og stått på. Så sa hun at det er noen som ikke vil jobbe av pasientene hun har. Men hvor går skille av å være så syk at man ikke klarer å jobbe til å ikke ville jobbe?

Anonymkode: f662d...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker at har man på magisk vis energi og lyst til å gjøre alt som er lysbetont og gøy men ikke "klarer" å jobbe, så er det nok lett å se at vedkommende ikke vil.

Kjenner til noen sånne. Er for "syk" til å møte opp å arbeidspraksis, men klarer fint å reise til amsterdam  og andre feriedestinasjoner alene og gjøre ting som de selv synes er moro.

Anonymkode: 77f50...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke tråder som dette. Det er jo sånn for å stemple andre, men en annen tilnærming kunne jo fungert. Som "hva skal til for at psykisk syke KAN jobbe?"

Her er premisset at de ikke VIL. Det blir feil for meg. 

Jeg tror tilrettelegging uten press ville vært fint for mange med den arbeidsevnen de har . Det er dem som ikke har det også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at har man på magisk vis energi og lyst til å gjøre alt som er lysbetont og gøy men ikke "klarer" å jobbe, så er det nok lett å se at vedkommende ikke vil.

Kjenner til noen sånne. Er for "syk" til å møte opp å arbeidspraksis, men klarer fint å reise til amsterdam  og andre feriedestinasjoner alene og gjøre ting som de selv synes er moro.

Anonymkode: 77f50...b0b

Så fint da. At de kan oppleve annet enn å være hjemme! Det krever mer å stå i jobb enn å reise. Det er så stor forskjell på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men her sier TS at behandler sier det er noen som ikke vil jobbe. Hvordan kan man vite at noen ikke vil mot det å ikke klare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (4 minutter siden):

Men her sier TS at behandler sier det er noen som ikke vil jobbe. Hvordan kan man vite at noen ikke vil mot det å ikke klare?

Hvis de klarer alt mulig annet og er hele tiden ute å farter så klarer de nok å jobbe også. Da går det mer på viljen tenker jeg. 

Anonymkode: 8ce55...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen som ikke vil på arbeidsutprøving så kan jeg kanskje skjønne at de ikke vil. Noen prøver masse forskjellige jobber og feiler og da synes jeg det er rett med uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (40 minutter siden):

"Noen sånne"? Kjenner jeg blir litt oppgitt.  

Mener du at uføretrygdede bare skal sitte innenfor husets/leilighetens fire vegger hver dag? Mener du at man som uføretrygdet burde vært frarøvet alle livets goder og bare råtne videre opp i sin elendighet?

Uføretrygdede er blitt det etter grundig utredning (bl.a fra spesialisthelsetjenesten) og flere typer for arbeidsutprøving. Alle steiner er snudd, og konklusjonen fra nav er altså at man ikke har god nok helse til å ha en ordinær jobb. Tro ikke noe annet, for nav er veldig strenge på hvem som får innvilget uføretrygd og ikke. 

Men man kan likevel gjøre lystbetonte aktiviteter og reise på ferier. Skulle da bare mangle. 

Jeg mener at påstår du at du ikke kan jobbe fordi du har for sterk sosial angst og vonde ledd men plutselig klarer fint å reise alene i utlandet i ukesvis hvor du prater med fremmdede og går mange timer hver dag så tror jeg fint du kunne jobbet noen timer i uka ja.

Rart det der hvordan mange trygdede er sååååå sykkeee  når det gjelder jobb, men friskere enn noensinne så fort det dreier seg om konserter og ukeslange ferieturer til utlandet ;) Ingen har mer energi da enn dem.

Og nav er virkelig ikke strenge når de innvilger uføretrygd til en 20-åring som ikke har hatt mer enn 1 år på AAP.

Anonymkode: 77f50...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at påstår du at du ikke kan jobbe fordi du har for sterk sosial angst og vonde ledd men plutselig klarer fint å reise alene i utlandet i ukesvis hvor du prater med fremmdede og går mange timer hver dag så tror jeg fint du kunne jobbet noen timer i uka ja.

Rart det der hvordan mange trygdede er sååååå sykkeee  når det gjelder jobb, men friskere enn noensinne så fort det dreier seg om konserter og ukeslange ferieturer til utlandet ;) Ingen har mer energi da enn dem.

Og nav er virkelig ikke strenge når de innvilger uføretrygd til en 20-åring som ikke har hatt mer enn 1 år på AAP.

Anonymkode: 77f50...b0b

Fyfy, slikt skal vi ikke snakke om. Noen kan bli krenket og lei seg.

Anonymkode: 5921c...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det å dra på konserter og dra på ferier er ikke det samme som å jobbe. På en jobb må man møte til rett tidspunkt hver dag hele året og yte stabilt. Noen av de som er uføre kunne kanskje jobbet litt her og der, men ingen arbeidsgivere vil ha ustabile arbeidstakere fordi da taper de penger. Ingen arbeidsgivere vil ha en som jobber i to uker og som er sykemeldt i fire uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (18 minutter siden):

Men her sier TS at behandler sier det er noen som ikke vil jobbe. Hvordan kan man vite at noen ikke vil mot det å ikke klare?

Ja, det kan du spørre om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg mener at påstår du at du ikke kan jobbe fordi du har for sterk sosial angst og vonde ledd men plutselig klarer fint å reise alene i utlandet i ukesvis hvor du prater med fremmdede og går mange timer hver dag så tror jeg fint du kunne jobbet noen timer i uka ja.

Rart det der hvordan mange trygdede er sååååå sykkeee  når det gjelder jobb, men friskere enn noensinne så fort det dreier seg om konserter og ukeslange ferieturer til utlandet ;) Ingen har mer energi da enn dem.

Og nav er virkelig ikke strenge når de innvilger uføretrygd til en 20-åring som ikke har hatt mer enn 1 år på AAP.

Anonymkode: 77f50...b0b

Men altså. Bare ansvar krever sitt. Ser du ikke det? 

Og hva med alt annet du ikke ser da? Reflekterer du over det, og i så fall hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lykke til med å få samfunnet til å gå rundt i fremtiden når flesteparten av Norges ungdommer heller vil være på trygd. Det sier seg selv at det ikke går i lengden.

Anonymkode: 77f50...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (27 minutter siden):

Nja, det å dra på konserter og dra på ferier er ikke det samme som å jobbe. På en jobb må man møte til rett tidspunkt hver dag hele året og yte stabilt. Noen av de som er uføre kunne kanskje jobbet litt her og der, men ingen arbeidsgivere vil ha ustabile arbeidstakere fordi da taper de penger. Ingen arbeidsgivere vil ha en som jobber i to uker og som er sykemeldt i fire uker.

Men klarer man å dra på konsert så har man ikke så mye sosial angst at man ikke klarer å jobbe. 

Anonymkode: 8ce55...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men klarer man å dra på konsert så har man ikke så mye sosial angst at man ikke klarer å jobbe. 

Anonymkode: 8ce55...2f5

Nei det er feil. Man kan klare å dra på konsert og stå i en folkemengde men fremdeles være redd og ikke klare å føre en samtale med andre på grunn av sosial angst, noe man må kunne mestre for å stå i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (Akkurat nå):

Er det egentlig noen som vil være på trygd? Virkelig? 😂

Høres det så rart ut for deg at noen heller ønsker å få 21.000kr i mnd gratis uten å gjøre noen ting og kunne dra på ferier når man vil osv.? 

Anonymkode: 8ce55...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...