Gå til innhold

Hvordan stelle Hortensia ?

Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg synes Hortensia er fine blomster, men jeg har aldri fått dem til. Tidligere har de alltid klappet sammen og jeg ga opp til slutt.

Prøvde på nytt i år. Har  skjønt de skal ha veldig mye vann og de har holdt seg fint. De har vokst og har grønne , friske blader. Men blomstene har blitt blasse og stygge. Lillafargen forsvinner . Skal jeg da klippe av hele blomsten eller eller bare blukke av de brune bladene i blomsten ? 

Sender med et bilde

20230623_170604.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt spørsmål. Så jeg følger denne. 

Min er frostskadet etter det fæle været vi har hatt. Lurer på om jeg skal klippe den helt ned. Eller dør den da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Glitter skrev (21 minutter siden):

Min er frostskadet etter det fæle været vi har hatt. Lurer på om jeg skal klippe den helt ned. Eller dør den da? 

Jeg vet ikke :)

Her har det vært varmt så lenge og denne har stått direkte i sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke :)

Her har det vært varmt så lenge og denne har stått direkte i sola.

Det er kanskje ikke heldig det heller? 

Jeg kan kun orkideer jeg. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er surhetsgraden i jorda som bestemmer fargen på hortensia. Mulig du kan få kjøpt noe næring på hagesenter som gjør den mindre blass.

Det står "overalt" på nett at hortensia liker seg best i halvskygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha på rhododendron-gjødsel tidlig på sommeren, da får de fin farge. Vanner en del på forsommeren, da klarer de  fint tørke etterpå. De blomstrer fra midt på sommeren til langt utpå høsten. Det er gamle planter, som står i jorden og ikke i potte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
laban skrev (52 minutter siden):

Det er surhetsgraden i jorda som bestemmer fargen på hortensia. Mulig du kan få kjøpt noe næring på hagesenter som gjør den mindre blass.

Det står "overalt" på nett at hortensia liker seg best i halvskygge.

Ja, men her er det ikke noe halskygge noe sted. Bare sol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (19 minutter siden):

Jeg pleier å ha på rhododendron-gjødsel tidlig på sommeren, da får de fin farge. Vanner en del på forsommeren, da klarer de  fint tørke etterpå. De blomstrer fra midt på sommeren til langt utpå høsten. Det er gamle planter, som står i jorden og ikke i potte.

Ok, disse står i potte på verandaen. Har ikke hage. Takk for tips om rhododendrongjødsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Nicklusheletida
Glitter skrev (På 23.6.2023 den 17.14):

Jeg har vært bortreist i 4 uker uten å ha noen til å stelle plantene. Jeg var derfor sikker på at mange av plantene mine var ødelagt og i hvert fall Hortensiaen var jeg sikker på hadde klappet sammen. Men ble gledelig overrasket i går, da det viste seg at alle plantene hadde greid seg. Har nok vært mye regn hjemme også. Nå har har Hortensiaen skiftet farge fra Lilla til Rosa og hvit . 

20230726_143444.jpg

20230726_143342.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært bortreist i 4 uker uten å ha noen til å stelle plantene. Jeg var derfor sikker på at mange av plantene mine var ødelagt og i hvert fall Hortensiaen var jeg sikker på hadde klappet sammen. Men ble gledelig overrasket i går, da det viste seg at alle plantene hadde greid seg. Har nok vært mye regn hjemme også. Nå har har Hortensiaen skiftet farge fra Lilla til Rosa og hvit . 

20230726_143444.jpg

20230726_143342.jpg

Å så artig da! Min døde dessverre, samme gjorde Georginen min. Jeg blir ikke å kjøpe blomster i mai til neste år. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Glitter skrev (1 minutt siden):

Å så artig da! Min døde dessverre, samme gjorde Georginen min. Jeg blir ikke å kjøpe blomster i mai til neste år. 😅

Du får vente til juni :) Skjønner at du muligens bor lenger nord enn meg . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Du får vente til juni :) Skjønner at du muligens bor lenger nord enn meg . 

Hehe ja jeg holder til i Bodø. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at den og de andre hadde greid seg. Ante ikke at hortensia kunne skifte farge 🙂 Selv har jeg ingen uteplanter i år, men neste år blir det nok forhåpentligvis 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...