Gå til innhold

Sammenheng mellom testosteron og toleranse?&


Glitter

Anbefalte innlegg

Begynte å skrive dette innlegget i en annen tråd, men det ble etter hvert en avsporing. 

Det startet med at jeg svarte på om man klarer å dra på konsert med sosial angst så klarer man å jobbe: 

Emm. Poenget mitt er at selv jeg med en lavere grad av sosial angst som noen har, sliter masse med å møte folk i direkte kontakt. Men å dra på festival med god promille er uproblematisk for meg. Derfor drikker mange med sosial angst for det demper den betraktelig. Man kan ikke drikke seg godt opp hver morgen man skal på jobb. Ei heller ta 30 mg vival (jeg må ha den mengden for effekt selv om jeg IKKE er innkjørt, jeg bare tåler hestedoser..står på en grei dose Litium også for å få 0,7 i serum og mtp rusmidler så er jeg hard på både flaska og toleransen på amfetamin. Jeg aner ikke hvorfor jeg tåler så mye av alt. Min teori er at jeg har mye testosteron i kroppen til å være jente. Jeg har store hender og føtter, jeg bygger muskler lett. 

( @kupton  og @ISWer jeg på bærtur nå om at kvinner med høy toleranse mtp medisiner og rusmidler har høyere testosteronnivå enn normalt? Jeg har brukt like mengder alkohol og amfetamin som kjærester som er store og har ruset seg siden de var 16 og er 46 år gammel. Samt blodprøver på Quetiapine fikk meg opp i dose på 900-1000 (husker ikke nøyaktig) mg, og psykiater var sjokkert og sa jeg tålte hestedoser. Jeg kan ta 50 mg vival i løpet av en dag (gjør ikke det lenger, men har gjort det ved noen anledninger), men alt som skjer er at jeg blir litt trøtt. 19 stk Rivotril derimot slo meg ut og hadde drept meg hadde det ikke vært for mine kunnskaper om benzo og respirasjonsdepresjon da jeg holdt på å sovne og plutselig rykket til og innså jeg ikke pustet automatisk så jeg ringte 113. Mistet så bevisstheten, og våknet på sykehuset. Hadde to ganger måttet få motgift mot benzo da metningen gikk ned til 70. Har derfor stor respekt for benzo.

Men jeg er høy, store hender og føtter (42 i sko og L/XL i damehansker, må noen ganger kjøpe mannemodell, og når jeg måler hender med gjennomsnittlige store menn så er mine hender like store, kun min eks på 196 cm med 46 i sko hadde større hender enn meg, men han kalte meg for pølseline pga mine store og pølsete hender ikke akkurat pianofingre (internt kjælenavn slik som mongoline fordi jeg er rar og sier mye rart og kveita, aldri skjønt den, men folk ble krenket på mine vegne, men jeg så kjærlighet i det sammen med puseline), jeg har raskere hårvekst på kroppen enn alle jenter jeg har møtt, når de sier de ikke har barbert seg på 3 mnd så ser de ut som meg etter 1-2 uker, men med lysere farge på legghårene.  Da jeg fikk av gipsen etter 4-5 mnd så var leggen min like hårete som en mann som aldri barberer seg. Jeg har dessuten tre skjegghår på haka som jeg må nappe regelmessig. Når jeg har BMI på 19-18 så er jeg som en strek nesten. Får kun former og pupper når jeg går fra 22 og oppover i BMI. Da er det hofter og pupper som spesielt blir mer "kvinnelig". 

Dessuten har jeg ingen typisk kvinnelige intetesser. Som sminke, neglelakk og bortsett fra perioder, typisk bipolare episoder så kler jeg meg ikke feminint heller. Det går i sportsklær. Men kan bli opphengt i å pynte meg når jeg tar sentralstimulerende midler eller er hypoman. Eller på sommeren er jeg glad i sommerkjoler. Men ikke i år når jeg har lagt på meg 12 kg siden forrige sommer pga alkohol og overspising. Jeg hater å ha fått store pupper og hofter og rompe. Så mentalt sett er jeg ikke typisk feminin jente heller. Det er vel pga høyt nivå av testosteron til å være dame? Jeg likte å lege gutteleker som barn. Ikke te-selskap eller være prinsesse. Ville være røver jeg. Bli jaget av politiet. Kanskje for å flykte fra den flinke piken jeg var. Så ble det jo sånn som voksen da. Plutselig klikket jeg og flyktet fra tvangstrøyen flink og usynlig pike. Og ble som jeg har vært i 6 år. 

Jeg mener bare. Har alt dette sammenheng? Det er så mye som tyder på at jeg ikke er hundre% dame på en måte. Ikke sånn kjønnsingrudiens (aner ikke skrivemåte), men at jeg er mer androgyn? Både det med at jeg tåler medisiner og rusmidler som om jeg var en stor mann, noen av mine fysiske trekk som hender, føtter, brede skuldre og hårvekst, men også meg som person. Mine interesser og personlighetstrekk. 

Har det vært forsket på personer som naturlig har høy toleranse på rus og medikamenter? I sammenheng med testosteron? I og med at menn generelt tåler mer enn kvinner og menn har jo mer testosteron? Jeg bare har alltid lurt på hvorfor jeg tåler så mye. Også når jeg ikke har utviklet toleranse for noe i det hele tatt. 

Vet du om noen relevant forskning på dette? Skal prøve å søke selv, men jeg har bare Google, pubmed, Google schoolar etc koster vel? Pluss jeg er ikke flink til å søke på sånn. 

Sorry for langt innlegg. Prøvde bare å få fram hva jeg tenker om det. 

Kort oppsummert: 

Er det en sammenheng mellom toleranse for medisiner og rusmidler og nivå av testosteron? Eller er det bare høyde og vekt som har betydning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan svare på noe annet.

Det er en eller annen bruker som stadig skriver et eller annet vissvass om at dersom en klarer A, så klarer en også B, eller at dersom en er i jobb og/eller har familie, kan en ikke være syk.

Ignorer disse utsagn. Innholdet har ikke rot i virkeligheten, men i en syk hjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
kupton skrev (6 minutter siden):

Jeg kan svare på noe annet.

Det er en eller annen bruker som stadig skriver et eller annet vissvass om at dersom en klarer A, så klarer en også B, eller at dersom en er i jobb og/eller har familie, kan en ikke være syk.

Ignorer disse utsagn. Innholdet har ikke rot i virkeligheten, men i en syk hjerne.

Jeg har også opplevd dette. Bare fordi jeg klarte å jobbe da jeg var alvorlig deprimert kunne jeg ikke ha vært alvorlig deprimert, er noe jeg har fått høre flere ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (21 minutter siden):

Jeg kan svare på noe annet.

Det er en eller annen bruker som stadig skriver et eller annet vissvass om at dersom en klarer A, så klarer en også B, eller at dersom en er i jobb og/eller har familie, kan en ikke være syk.

Ignorer disse utsagn. Innholdet har ikke rot i virkeligheten, men i en syk hjerne.

Okei. 

Det er sant. Det er noe med å sile ut de seriøse svarene, og mange av de useriøse er av AnonymBruker. Synd for de som bruker AB slik den er ment. 

Helt enig i det du sier. Men tror du at siden jeg har besyemt meg for at jeg vil komme i jobb, at bare jeg tar min vei til rusfrihet på alvor så er det realistisk? 

hvor mange uføre kommer seg tilbake i jobb? 

jeg må A: Bli rusfri, B: Få meg jobb og C få ned innleggelser til max en gang i året så jeg kan få hund. 

Er det virkelig realistisk? 

Hurja skrev (13 minutter siden):

Jeg har også opplevd dette. Bare fordi jeg klarte å jobbe da jeg var alvorlig deprimert kunne jeg ikke ha vært alvorlig deprimert, er noe jeg har fått høre flere ganger. 

Det må være vondt å få høre. Jeg merket selv jeg reagerte tidligere i dag da en person anklaget meg for å ikke være syk fordi jeg sykler eller handler på butikken. Jeg er virkelig ikke eneste på avdelingen som gjør slikt. 

Men som kupton sa dette må vi prøve å ignorere. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (3 minutter siden):

Eller en slem hjerne? Hvor går grensa mellom ondskap og sykdom? 

(Unnskyld for avsporing i tråden din, Glitter. Jeg kan godt lage en ny tråd om det).

Nei bare å avspore. Mine tråder er for alle. 

Godt spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurte jeg på også Glitter. Jeg drakk mye mer enn min eks som var høy og muskuløs. Han ble igrunnen fort beruset, men hadde testestoron nok. Jeg drakk mye mer uten å virke full. Det jeg har tenkt er at litt av grunnen  handler om for min del at det sitter langt inne å miste hemninger, selv da jeg altså drakk. 

Testosteron gir økt hårvekst, akne og dypere stemme, og det vet jeg fordi eksen trente styrke og kvinnene som tok testosteron i miljøet fikk dette. 

Hvorfor noen tåler veldig mye mer har jeg ofte lurt på, og jeg kunne drikke mye uten at det var høy promille i blodet også, så det er også rart. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (3 minutter siden):

Helt enig i det du sier. Men tror du at siden jeg har besyemt meg for at jeg vil komme i jobb, at bare jeg tar min vei til rusfrihet på alvor så er det realistisk? 

hvor mange uføre kommer seg tilbake i jobb? 

jeg må A: Bli rusfri, B: Få meg jobb og C få ned innleggelser til max en gang i året så jeg kan få hund. 

Er det virkelig realistisk? 

For meg virker det som om du jobber seriøst med å bli bedre. Jeg er rimelig sikker på at du kan bli rusfri. Det er mangel på arbeidskraft i Norge, og om du ikke er kresen på førstejobben, går dette bra. Da trenger du heller ikke hyppige innleggelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (7 minutter siden):

Eller en slem hjerne? Hvor går grensa mellom ondskap og sykdom? 

(Unnskyld for avsporing i tråden din, Glitter. Jeg kan godt lage en ny tråd om det).

Siterer deg på nytt jeg. 

Kan en pekepinn være om man alltid har vært sånn, eller om det har skjedd en personlighetsforandring hos personen? 

Jeg har gjort noen ting i sykdom og det er dokumentert som gjort i sykdom. En viktig faktor her var at jeg endret meg fullstendig i 2016. Ble som en annen person. Nå er jeg ikke lenger sånn igjen. Har kommet mer til meg selv igjen. Da er det vel sykdom og ikke ondskap? Ikke vold eller noe mot mine kjære btw. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Dette lurte jeg på også Glitter. Jeg drakk mye mer enn min eks som var høy og muskuløs. Han ble igrunnen fort beruset, men hadde testestoron nok. Jeg drakk mye mer uten å virke full. Det jeg har tenkt er at litt av grunnen  handler om for min del at det sitter langt inne å miste hemninger, selv da jeg altså drakk. 

Testosteron gir økt hårvekst, akne og dypere stemme, og det vet jeg fordi eksen trente styrke og kvinnene som tok testosteron i miljøet fikk dette. 

Hvorfor noen tåler veldig mye mer har jeg ofte lurt på, og jeg kunne drikke mye mye at det var høy promille i blodet, så det er også rart. 

Interessant. Så absolutt.  

Ja jeg og kan drikke meg til høy promille. Kan fortsatt være oppegående med 2 i promille. Det er ikke positivt da det tyder på toleranse. Høyeste målte promille har vært 3,2. Men da var jeg bevisstløs. 

kupton skrev (4 minutter siden):

For meg virker det som om du jobber seriøst med å bli bedre. Jeg er rimelig sikker på at du kan bli rusfri. Det er mangel på arbeidskraft i Norge, og om du ikke er kresen på førstejobben, går dette bra. Da trenger du heller ikke hyppige innleggelser.

Det var hyggelig å høre. Jeg tar det absolutt seriøst. Jeg håper jeg har et helt annet liv om ett år etter behandling. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Interessant. Så absolutt.  

Ja jeg og kan drikke meg til høy promille. Kan fortsatt være oppegående med 2 i promille. Det er ikke positivt da det tyder på toleranse. Høyeste målte promille har vært 3,2. Men da var jeg bevisstløs. 

Det var hyggelig å høre. Jeg tar det absolutt seriøst. Jeg håper jeg har et helt annet liv om ett år etter behandling. :)

Ja, det er interessant. Jeg har ikke funnet noen årsak til at det er sånn, men noen har jo høy forbrenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Ja, det er interessant. Jeg har ikke funnet noen årsak til at det er sånn, men noen har jo høy forbrenning. 

Kanskje det er det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (9 minutter siden):

Ja, kanskje det kan være en pekepinn. Jeg har ikke så mye peiling, men tror nok det at personlighetsendringer til det verre kan få noen til å begå straffbare handlinger, f.eks  gjennom rus. Eller at personligheten endres til det verre pga rus. 

Så har man jo hørt om hardbarkede psykopater som har null empati og liker å påføre dyr og mennesker smerte og lidelse. De får en nytelse av det, og det må jo være selve definisjonen på ondskap i mine øyne. På den annen side er vel psykopati medfødt, så da kan man vel kanskje si at de er født syke da og at det i bunnen og grunnen er sykdom. Interessant tema, men jeg har ikke så mange flere tanker rundt det enn dette. 

Du har gode poeng. Rus er jo en viktig faktor når det kommer til å begå kriminelle handlinger. 

Jeg vet ikke om jeg vil kalle psykopati for en sykdom. Hjernen deres bare er annerledes satt sammen enn våres. Litt som at hjernen til en med autisme er annerledes satt sammen.

Lurer på om det finnes psykopater og autister blant dyr. 

(Nei sammenligner selvsagt ikke psykopati og autister. )

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det vanskelig å spekulere i (altså hvor mye av ulike kjønnshormoner du har) men er du usikker, så kan jo fastlegen rimelig raskt finne ut av det. 

Men jeg tror ikke det er noen sammenheng mellom testosteron og toleranse. Dette skyldes nok heller at du er ganske tilvendt en del stoffer. Som jeg har sagt tidligere er jo alkohol rent farmakologisk et ganske interessant stoff, som er stimulerende i små doser og sløvende i høyere doser. Hvis du blir bevisstløs av 3,2 i promille, så er du ikke ekstremt tolerant. Det finnes alkoholikere som framstår rimelig oppegående med godt over 3 i promille 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (4 minutter siden):

Dette er det vanskelig å spekulere i (altså hvor mye av ulike kjønnshormoner du har) men er du usikker, så kan jo fastlegen rimelig raskt finne ut av det. 

Men jeg tror ikke det er noen sammenheng mellom testosteron og toleranse. Dette skyldes nok heller at du er ganske tilvendt en del stoffer. Som jeg har sagt tidligere er jo alkohol rent farmakologisk et ganske interessant stoff, som er stimulerende i små doser og sløvende i høyere doser. Hvis du blir bevisstløs av 3,2 i promille, så er du ikke ekstremt tolerant. Det finnes alkoholikere som framstår rimelig oppegående med godt over 3 i promille 😊

Men jeg har like høy toleranse når jeg ikke er tilvendt på noe vis også. Så tror ikke det har mrd toleranse å gjøre. 

Man kan jo dø med 2,5 i promille slik jeg har skjønt, men ja. Jeg vet om de veldig innkjørte alkoholikere søm er helt oppegående på så høy promille. Høyeste jeg har hørt er 6! 😛

 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
Glitter skrev (6 minutter siden):

Okei. 

Det er sant. Det er noe med å sile ut de seriøse svarene, og mange av de useriøse er av AnonymBruker. Synd for de som bruker AB slik den er ment. 

Helt enig i det du sier. Men tror du at siden jeg har besyemt meg for at jeg vil komme i jobb, at bare jeg tar min vei til rusfrihet på alvor så er det realistisk? 

hvor mange uføre kommer seg tilbake i jobb? 

jeg må A: Bli rusfri, B: Få meg jobb og C få ned innleggelser til max en gang i året så jeg kan få hund. 

Er det virkelig realistisk? 

Det må være vondt å få høre. Jeg merket selv jeg reagerte tidligere i dag da en person anklaget meg for å ikke være syk fordi jeg sykler eller handler på butikken. Jeg er virkelig ikke eneste på avdelingen som gjør slikt. 

Men som kupton sa dette må vi prøve å ignorere. 

Ikke noe å bry seg om. På den avd jeg jobber på både sykler pasienter, de går på butikken, de går turer, er på turer,  padler, trener, er sosiale og ene med det andre. Og disse pasientene er jo også syke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i det meste du skriver, jeg er også høy og muskuløs, bygger styrke fort og har store hender/føtter.

Men i motsetning til deg så har jeg veldig lav toleranse for rus, og alkohol. Jeg var i middag med venner for noen uker siden der det ble servert vin. Kunne knapt nok drikke et par slurker før jeg ble skikkelig brisen, mens de andre knapt nok ble påvirket selv om de drakk mye mer.  Jeg drikker nesten aldri eller tar benzo fordi jeg ikke liker den følelsen rusen gir. Tror selv det er derfor jeg tåler så lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (8 minutter siden):

Ikke noe å bry seg om. På den avd jeg jobber på både sykler pasienter, de går på butikken, de går turer, er på turer,  padler, trener, er sosiale og ene med det andre. Og disse pasientene er jo også syke. 

Sant. Best å ikke bry seg om det.

Martine skrev (5 minutter siden):

Jeg kjenner meg igjen i det meste du skriver, jeg er også høy og muskuløs, bygger styrke fort og har store hender/føtter.

Men i motsetning til deg så har jeg veldig lav toleranse for rus, og alkohol. Jeg var i middag med venner for noen uker siden der det ble servert vin. Kunne knapt nok drikke et par slurker før jeg ble skikkelig brisen, mens de andre knapt nok ble påvirket selv om de drakk mye mer.  Jeg drikker nesten aldri eller tar benzo fordi jeg ikke liker den følelsen rusen gir. Tror selv det er derfor jeg tåler så lite. 

Da er det sikkert ikke pga evt mye testosteron. 

Jeg kan gå et par uker uten alkohol (lengre siden nå), men fortsatt tåle like mye. Drikker gjerne 9-10 øl. Kan drikke mer, men får så Black out da og gjør rare ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 minutt siden):

Det er veldig få som går fra uføretrygd tilbake til arbeid, i følge forskning.

Ja har dessverre hørt det. Men jeg vil ikke gå hjemme for alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...