Gå til innhold

Hvordan behandler man selvmordstanker som er tvangstanker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ett spørsmål jeg håper noen her har svar på, eller bare innspill til en løsning på - Hvordan behandler man selvmordstanker som i tillegg til å være reelle også til tider (trolig) er tvangstanker? Der er en ratio på omtrentlig 50/50 tenker jeg. 

Når jeg har de reelle tankene er det når jeg enten er deprimert eller for en annen grunn ser svart på alt. Da føles ikke livet verdt å leve og jeg tenker alle rundt ville få det bedre om jeg var død osv (de typiske tankene knyttet til selvmord). Når jeg har tvangstankene så handler det stort sett om at jeg er redd for å dø og redd for å gjennomføre selvmord. 

Noen tanker?

Anonymkode: 2d75d...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønner ikke helt problemstillingen. Men kjenner til å føle at selvmordstanker og selvskading har vært som en tvangstankegang/tvangshandling. Har gjort merkelige handlinger nesten på automatikk uten særlig formening bak formålet, foruten at det er "meninga". 

Anonymkode: ff8b6...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke linken nå men det er en artikkel som beskriver dette. Søk på "Suicidal obsessions versus suicidal ideation - a case report" på Google Scholar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.6.2023 den 4.34):

Skjønner ikke helt problemstillingen. Men kjenner til å føle at selvmordstanker og selvskading har vært som en tvangstankegang/tvangshandling. Har gjort merkelige handlinger nesten på automatikk uten særlig formening bak formålet, foruten at det er "meninga". 

Anonymkode: ff8b6...291

Hva med problemstillingen er det du ikke skjønner?

ISW skrev (På 28.6.2023 den 10.08):

Jeg finner ikke linken nå men det er en artikkel som beskriver dette. Søk på "Suicidal obsessions versus suicidal ideation - a case report" på Google Scholar.

Klarte ikke finne noe sted man fikk tilgang til hele artikkelen? Bare ett kort utdrag...

kupton skrev (På 28.6.2023 den 13.08):

Det behandles med høye doser SSRI.

Hvilken SSRI mer spesifikt?

Anonymkode: 2d75d...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken SSRI mer spesifikt?

Det tror jeg ikke er så viktig. Jeg brukte å gi Seroxat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

ISW skrev (På 28.6.2023 den 10.08):

Jeg ønsker gjerne å lese denne. Vet du eller andre hvor man kan få lest den? Som sagt bare utdrag som kommer opp når man søker.

Anonymkode: 256e0...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ønsker gjerne å lese denne. Vet du eller andre hvor man kan få lest den? Som sagt bare utdrag som kommer opp når man søker.

@kupton greier du å finne denne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den lå på cnsspectrums tidligere men er ikke elektronisk tilgjengelig der. Eventuelt må du kjøpe den fra Cambridge. Koster ca 300 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Den lå på cnsspectrums tidligere men er ikke elektronisk tilgjengelig der. Eventuelt må du kjøpe den fra Cambridge. Koster ca 300 kroner.

Åja. Takk for svar. Kalles dette en forskningsartikkel forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis du bor i nærheten av et Universitetsbibliotek, så er det mulig du kan få lese den der.  Det er ofte satt opp noen publikumspc'er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Åja. Takk for svar. Kalles dette en forskningsartikkel forresten?

Ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...