AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 Jeg har ett spørsmål jeg håper noen her har svar på, eller bare innspill til en løsning på - Hvordan behandler man selvmordstanker som i tillegg til å være reelle også til tider (trolig) er tvangstanker? Der er en ratio på omtrentlig 50/50 tenker jeg. Når jeg har de reelle tankene er det når jeg enten er deprimert eller for en annen grunn ser svart på alt. Da føles ikke livet verdt å leve og jeg tenker alle rundt ville få det bedre om jeg var død osv (de typiske tankene knyttet til selvmord). Når jeg har tvangstankene så handler det stort sett om at jeg er redd for å dø og redd for å gjennomføre selvmord. Noen tanker? Anonymkode: 2d75d...5d3 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 Del Skrevet 28. juni 2023 Skjønner ikke helt problemstillingen. Men kjenner til å føle at selvmordstanker og selvskading har vært som en tvangstankegang/tvangshandling. Har gjort merkelige handlinger nesten på automatikk uten særlig formening bak formålet, foruten at det er "meninga". Anonymkode: ff8b6...291 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 28. juni 2023 Del Skrevet 28. juni 2023 Jeg finner ikke linken nå men det er en artikkel som beskriver dette. Søk på "Suicidal obsessions versus suicidal ideation - a case report" på Google Scholar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 28. juni 2023 Del Skrevet 28. juni 2023 Det behandles med høye doser SSRI. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 Del Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 28.6.2023 den 4.34): Skjønner ikke helt problemstillingen. Men kjenner til å føle at selvmordstanker og selvskading har vært som en tvangstankegang/tvangshandling. Har gjort merkelige handlinger nesten på automatikk uten særlig formening bak formålet, foruten at det er "meninga". Anonymkode: ff8b6...291 Hva med problemstillingen er det du ikke skjønner? ISW skrev (På 28.6.2023 den 10.08): Jeg finner ikke linken nå men det er en artikkel som beskriver dette. Søk på "Suicidal obsessions versus suicidal ideation - a case report" på Google Scholar. Klarte ikke finne noe sted man fikk tilgang til hele artikkelen? Bare ett kort utdrag... kupton skrev (På 28.6.2023 den 13.08): Det behandles med høye doser SSRI. Hvilken SSRI mer spesifikt? Anonymkode: 2d75d...5d3 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 29. juni 2023 Del Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken SSRI mer spesifikt? Det tror jeg ikke er så viktig. Jeg brukte å gi Seroxat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 Del Skrevet 24. august 2023 ISW skrev (På 28.6.2023 den 10.08): Jeg finner ikke linken nå men det er en artikkel som beskriver dette. Søk på "Suicidal obsessions versus suicidal ideation - a case report" på Google Scholar. Jeg ønsker gjerne å lese denne. Vet du eller andre hvor man kan få lest den? Som sagt bare utdrag som kommer opp når man søker. Anonymkode: 256e0...56b 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 24. august 2023 Del Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ønsker gjerne å lese denne. Vet du eller andre hvor man kan få lest den? Som sagt bare utdrag som kommer opp når man søker. Anonymkode: 256e0...56b @kupton greier du å finne denne? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 24. august 2023 Del Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ønsker gjerne å lese denne. Vet du eller andre hvor man kan få lest den? Som sagt bare utdrag som kommer opp når man søker. Anonymkode: 256e0...56b Den lå på cnsspectrums tidligere men er ikke elektronisk tilgjengelig der. Eventuelt må du kjøpe den fra Cambridge. Koster ca 300 kroner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 Del Skrevet 24. august 2023 ISW skrev (1 time siden): Den lå på cnsspectrums tidligere men er ikke elektronisk tilgjengelig der. Eventuelt må du kjøpe den fra Cambridge. Koster ca 300 kroner. Åja. Takk for svar. Kalles dette en forskningsartikkel forresten? Anonymkode: 256e0...56b 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 24. august 2023 Del Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg ønsker gjerne å lese denne. Vet du eller andre hvor man kan få lest den? Som sagt bare utdrag som kommer opp når man søker. Anonymkode: 256e0...56b Hvis du bor i nærheten av et Universitetsbibliotek, så er det mulig du kan få lese den der. Det er ofte satt opp noen publikumspc'er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 24. august 2023 Del Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Åja. Takk for svar. Kalles dette en forskningsartikkel forresten? Anonymkode: 256e0...56b Ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 25. august 2023 Del Skrevet 25. august 2023 Suicidal ideation versus suicidal obsession: a case report - PubMed (nih.gov) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 Del Skrevet 1. september 2023 kupton skrev (På 25.8.2023 den 8.44): Suicidal ideation versus suicidal obsession: a case report - PubMed (nih.gov) Tusen takk! Jeg har sett litt på den, men er så dårlig i engelsk at jeg skjønte ikke så mye. Hadde du eller noen andre hatt mulighet til å oppsummere? Anonymkode: 256e0...56b 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.