Gå til innhold

ønsker meg tvillinger, jeg...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet bare at hvis man er barn av en tvilling så har man selv litt øket sjanse for å få tvillinger. Altså i hvert 2. ledd.

Jeg ønsker meg også tvillinger en gang i tida, og mamma er tvilling, så... Kanskje, kanskje ikke! :o)

Noen *tips* har jeg dessverre ikke.

Flua skrev (På 20.9.2000 den 11.22):

Vet bare at hvis man er barn av en tvilling så har man selv litt øket sjanse for å få tvillinger. Altså i hvert 2. ledd.

Jeg ønsker meg også tvillinger en gang i tida, og mamma er tvilling, så... Kanskje, kanskje ikke! :o)

Det er litt feil det du sier der, om hvert 2. ledd.

Hvis man er tvilling, har tvillingsøsken, mor eller far er tvilling øker sjansen for å få tvillinger.

Altså; det å få tvillinger er arvelig. I alle fall når det gjelder to-eggede.

I Sverige har man gjort undersøkelser på eneggede, og funnet en viss arvelighet der også.

I Norge ble det født to-eggede tvillinger for hver 100. fødsler

for noen år siden. Og det er vel omtrent samme tall nå, tror jeg.

Mvh

Chloe skrev (På 20.9.2000 den 11.35):

Hvis man er tvilling, har tvillingsøsken, mor eller far er tvilling øker sjansen for å få tvillinger.

I Sverige har man gjort undersøkelser på eneggede, og funnet en viss arvelighet der også.

Mvh

"Hvis man er tvilling, har tvillingsøsken, mor eller far er tvilling øker sjansen for å få tvillinger."

Ja, og som jeg sa er min mamma tvilling. Da skal jo min sjangse for å få tvillinger øke.

Flua skrev (På 20.9.2000 den 11.50):

"Hvis man er tvilling, har tvillingsøsken, mor eller far er tvilling øker sjansen for å få tvillinger."

Ja, og som jeg sa er min mamma tvilling. Da skal jo min sjangse for å få tvillinger øke.

Ja, men det jeg mente, var at du like gjerne kunne _vært_ tvilling.

Det med annet hvert ledd er ikke helt riktig.

:-)

Annonse

Gjest Lege Nina Lindstad

Til XY vedr. tvillinger. dette har du nok svært liten mulighet for å justere selv. Sjansen for tvillinger øker litt med alderen, samt ved prøverørsbefruktning.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmennmedisin og idrettslege

Gjest monozygoten
  Chloe skrev (På 20.9.2000 den 11.35):

Mvh

toeggede tvillinger er arvelig fra mor til datter. Det spiller ingen rolle om for eksempel faren din er tvilling. Men du har rett i at det med annet hvert ledd er en myte.

Jeg finner ikke igjen kilden nå, men i en undersøkelse av eneggede og arvelighet viste det seg at en enegget tvilling hadde 100% større sjanse enn andre til å få eneggede tvillinger selv.

Flua skrev (På 20.9.2000 den 11.22):

Apropos tvillinger: Er det riktig at den ene av eneggede tvillinger vanligvis er venstrehendt ? Og i såfall - kan det tenkes at alle venstrehendte har hatt en enegget tvilling fra starten av svangerskapet ?

Blastoise skrev (På 21.9.2000 den 21.25):

Apropos tvillinger: Er det riktig at den ene av eneggede tvillinger vanligvis er venstrehendt ? Og i såfall - kan det tenkes at alle venstrehendte har hatt en enegget tvilling fra starten av svangerskapet ?

Venstre- og høyrehendthet styres av hjernen. Jeg tror ikke det er slik at tvillinger vanligvis er en av hver, men det hender at tvillinger er "speilvendte" - har hårverv og andre fysiske kjennetegn på hver sin side.

Pål Sand, almenlege
  Blastoise skrev (På 21.9.2000 den 21.25):

Kjære Blastoise.

Jeg tror ikke det er slik at den ene av eneggede tvillinger vanligvis er kjevhendt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

• 5 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...