Gå til innhold

Hvordan kan jeg bekjempe overspising alene uten hjelp fra behandler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter mye med overspising. Spesielt siste 2 ukene har det tatt helt av og jeg har gått opp 2-3 kg(!) bare på denne korte tiden. Jeg tror der er flere grunner til overspisingen, bl.a. at jeg kjeder meg, at jeg kjenner på vonde følelser og maten er en måte å døyve disse på osv. 

Er der noen måter en kan bekjempe overspising på alene, uten behandling?

Anonymkode: 9c5f5...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg sliter mye med overspising. Spesielt siste 2 ukene har det tatt helt av og jeg har gått opp 2-3 kg(!) bare på denne korte tiden. Jeg tror der er flere grunner til overspisingen, bl.a. at jeg kjeder meg, at jeg kjenner på vonde følelser og maten er en måte å døyve disse på osv. 

Er der noen måter en kan bekjempe overspising på alene, uten behandling?

Anonymkode: 9c5f5...4ec

Villa Sult har et gratis veiledningstilbud gitt av psykologer, det kan gjennomføres digitalt  hvis du ikke bor i Oslo. Se Gratis Drop-in - Villa Sult - Institutt for spiseforstyrrelser  Sjekk for sikkerhets skyld når de er tilgjengelige i sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at det er fordi du kjeder deg. Hva kan du gjøre for å ikke kjede deg? Det blir som med rusmisbrukere- de kjeder seg ofte. Da er det jo forsøket verdt å finne noe interessant eller i hvertfall nyttig å gjøre. Gå ut, finne en interesse. Lese ikke minst. 

Cluet er å finne noe som gir deg nok til å ikke se på mat som det ultimate tidsfordriv. Og å avlede deg selv. Gjør noe annet når du føler for å spise? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (2 minutter siden):

En digresjon, men jeg har alltid syntes at navnet "Villa Sult" virker veldig hånende mot de som sliter med sf. Spesielt de med anorexi.. Følte bare for å si det. 

Da navnet ble valgt, så ble det poengtert at "sult" var ment i overført/utvidet betydning. Altså noe med at folk med spiseforstyrrelser har behov som ikke er oppfylt. Jeg synes nok at valget er ganske modig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her kan du i hvertfall få informasjon og tips om hva du kan gjøre

https://nettros.no/

https://www.spisfo.no/

Anonymkode: a58d8...6f4

Takk for tips.

frosken skrev (1 time siden):

Villa Sult har et gratis veiledningstilbud gitt av psykologer, det kan gjennomføres digitalt  hvis du ikke bor i Oslo. Se Gratis Drop-in - Villa Sult - Institutt for spiseforstyrrelser  Sjekk for sikkerhets skyld når de er tilgjengelige i sommer. 

Takk for tips.

Kashmir skrev (1 time siden):

Du skriver at det er fordi du kjeder deg. Hva kan du gjøre for å ikke kjede deg? Det blir som med rusmisbrukere- de kjeder seg ofte. Da er det jo forsøket verdt å finne noe interessant eller i hvertfall nyttig å gjøre. Gå ut, finne en interesse. Lese ikke minst. 

Cluet er å finne noe som gir deg nok til å ikke se på mat som det ultimate tidsfordriv. Og å avlede deg selv. Gjør noe annet når du føler for å spise? 

Det er ett godt poeng. Jeg burde defintivt finne meg en hobby tenker jeg. Er bare at der er svært lite som interesserer meg egentlig. Den drakraften mot maten og det å spise er så sterk, det kjennes helt umulig ut å motstå ofte. Vet ikke hvordan en kan finne viljestyrken`til å klare la være?

Anonymkode: 9c5f5...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for tips.

Takk for tips.

Det er ett godt poeng. Jeg burde defintivt finne meg en hobby tenker jeg. Er bare at der er svært lite som interesserer meg egentlig. Den drakraften mot maten og det å spise er så sterk, det kjennes helt umulig ut å motstå ofte. Vet ikke hvordan en kan finne viljestyrken`til å klare la være?

Anonymkode: 9c5f5...4ec

Jeg skjønner jo problemet som tidligere rusmisbruker.

Men det er så viktig å finne ting som er konstruktive og en tilfredstillelse å holde på med. Prøv deg ut på noe kreativt. Få fokuset over på annet. Det tar energi og jobb og ekstremt mye vilje. Og da må du se poenget. Det kan jo også kreve sitt. Men prøv og prøv igjen. Du kan fint lykkes til slutt. Leser du bøker? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sliter mye med overspising. Spesielt siste 2 ukene har det tatt helt av og jeg har gått opp 2-3 kg(!) bare på denne korte tiden. Jeg tror der er flere grunner til overspisingen, bl.a. at jeg kjeder meg, at jeg kjenner på vonde følelser og maten er en måte å døyve disse på osv. 

Er der noen måter en kan bekjempe overspising på alene, uten behandling?

Anonymkode: 9c5f5...4ec

det er en god del hjelp på området på tiktok faktisk. 

Anonymkode: ed445...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sliter mye med overspising. Spesielt siste 2 ukene har det tatt helt av og jeg har gått opp 2-3 kg(!) bare på denne korte tiden. Jeg tror der er flere grunner til overspisingen, bl.a. at jeg kjeder meg, at jeg kjenner på vonde følelser og maten er en måte å døyve disse på osv. 

Er der noen måter en kan bekjempe overspising på alene, uten behandling?

Anonymkode: 9c5f5...4ec

ROS har et kurs i Mindful Eating, både digitalt og fysisk. Har selv deltatt på det digitalt, og det kan anbefales-man får både innsikt i de bakenforliggende mekanismene og verktøy for å håndtere trangen til å overspise. På nettsiden til ROS averteres det nå med et 1-årig program mot overspising, som heter «Fri luft og liv», ser jeg. Kanskje det er noe for deg? ROS (også SPISFO, tror jeg) tilbyr ellers individuelle veiledningssamtaler. 

Anonymkode: ed25e...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...