Gå til innhold

Behandler i starten av timen: "Ja, hva vil du snakke om i dag?" Så gir hun veldig kort tilbakemelding på det jeg sier så jeg føler det nesten blir en monolog fra min side. Så sier hun med en gang etter veldig kort tid: "Ja, var det noe mer?"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og dette føler jeg er så ødeleggende for terapien. Føler at jeg ikke får noe ut av det. Står helt fast.

Er det noe jeg kan gjøre? Uten å ta det opp med henne at jeg ser på det som ett problem da, for det tror jeg ikke at jeg tør.

Anonymkode: d44a3...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Slik var også min behandling. Eneste vi holdt på med i de 8 månedene jeg gikk der ukentlig. Jeg visste ikke bedre og trodde dett var dett. Nå vet jeg at en psykolog ikke bare har som oppgave å lytte og nikke, men eventuelt også gi råd, lære bort teknikker og verktøy for å håndtere situasjoner. Bytt behandler, Ts. 

Anonymkode: fa43d...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (13 timer siden):

Det synes jeg virker veldig uprofesjonelt. En god behandler skal selvfølgelig gi deg rom til å snakke om dine ting, men skal vel også stoppe deg litt og få deg til å tenke, resonnere, undre deg, osv. og hjelpe deg til å se andre forklaringer og løsninger blant annet. 

Minnet meg om en psykolog jeg gikk til i mine yngre år. Han var helt stille, sa omtrent bare hei og takk for i dag, og overlot alt i mellom til meg. Tror han drev sånn psykodynamisk terapi, men det var ingenting for meg. Jeg er avhengig av respons og tilbakemeldinger på ting jeg sier og å speile meg i den jeg snakker med for å få til en god dialog. Jeg er (var) unnvikende av natur den gangen, men klarte å si etter tredje time at dette ikke var noe for meg, og st jeg i stedet bare kunne ha godt i skogen og snakket til et tre 😆 Jeg synes du bør hente krefter til å si ifra du også. Det er dine penger. 

Like gjerne gått i skogen og snakket til ett tre ja 😅 Er akkurat sånn jeg føler det og. Enig i det at behandler skal få en til å tenke og alt det andre du nevner. Man får jo svært lite ut av terapien hvis ikke. 

Everybody skrev (13 timer siden):

En behandler skal gi utfyllende svar og bygge videre på samtalen.

Helt enig. Føler ikke at jeg får dette hos hun jeg går til nå.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Slik var også min behandling. Eneste vi holdt på med i de 8 månedene jeg gikk der ukentlig. Jeg visste ikke bedre og trodde dett var dett. Nå vet jeg at en psykolog ikke bare har som oppgave å lytte og nikke, men eventuelt også gi råd, lære bort teknikker og verktøy for å håndtere situasjoner. Bytt behandler, Ts. 

Anonymkode: fa43d...fa3

Helt enig i at behandler skal gi råd, gi pasienten verktøy osv. så er kjipt å ikke få det og nesten bare føle at man snakker til en vegg. Jeg vet ikke om jeg tør å be om å bytte? Har hørt flere få nei? Og da er det jo veldig dumt når du er stuck med en behandler som vet at du egentlig ikke ønsker å gå til henne?

Grendel skrev (1 time siden):

Latskap?

Ja, kanskje det? En skulle nesten tro hun var lei av jobben sin. Men hun er fortsatt LIS-lege så det ville være litt rart å allerede være lei, eller?

Anonymkode: d44a3...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Like gjerne gått i skogen og snakket til ett tre ja 😅 Er akkurat sånn jeg føler det og. Enig i det at behandler skal få en til å tenke og alt det andre du nevner. Man får jo svært lite ut av terapien hvis ikke. 

Haha, sammenligningen med treet var dagens kommentar - der fikk E.S. noe å smile av... Humor kan være litt risikosport, men om hun virker til å tolerere humor, ville jeg ha brukt det... Det hadde fungert knall om jeg ev. brukte det ift. min terapeut... Nå er han et snakkende tre, da... 😀

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg vet ikke om jeg tør å be om å bytte? Har hørt flere få nei? Og da er det jo veldig dumt når du er stuck med en behandler som vet at du egentlig ikke ønsker å gå til henne?

Om du begrunner det i type terapi og at det er vanskelig å nyttiggjøre seg av den, har det ingenting med terapeuten som person å gjøre. Om du ev. begrunnet det med dårlig kjemi med terapeut, burde terapeuten også håndtere det profesjonelt uten gjengjeldelse. Det er et helt legitimt spørsmål å rette, om å få bytte behandler. Det er funnet at noen typer terapimetoder passer bedre enn andre til enkelte typer problematikk/personlighet. Noen har behov for en mer styrende/aktiv terapi fra terapeuten enn andre - og da vil ikke den terapien fungere.

Jeg går selv i en type terapi hvor timen alltid starter med spørsmålet "hva vil du snakke om i dag/ta opp i dag?" - forutsetningen er at jeg da har forberedt et tema til timen. Men etter at jeg har innledet et tema, nå for tiden om hvordan håndtere hendelser i nåtid, flyter samtalen som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har også en slik psykolog akkurat nå. Og psykolog får man ofte ikke velge selv. Snakker dere da om privat psykolog siden det er så lett å bytte?. Jeg har blitt tildelt en del behandlere og de fleste har vært nær pensjonsalder og over. Faktisk byttet flere ganger fordi psykologene jeg har gått til skulle slutte å jobbe pga alder. De mest ivrige til å komme med tilbakemeldinger, oppgaver, gi meg redskap og lignede har vært unge og nyutdannede. 

Anonymkode: e2da6...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...