Gå til innhold

Fortrengning av min samboers x


Gjest Samboende tyr på snart 30

Anbefalte innlegg

Gjest Samboende tyr på snart 30

Jeg har et fantastisk forhold til min samboer (kari - fiktivt navn) (vi har vært kjærester i 5 mnd), jeg har fridd (!) og vi skal forlove oss rundt juletider/på nyåret.

Men jeg har et problem.

Min samboers x (ola - fiktivt navn) er en viktig del av karis vennegjeng. Jeg vil overhodet ikke at kari skal bryte noen kontakt med sin vennegjeng, men problemet er at jeg ser for meg bilder av ola og kari i intime situasjoner (ola var tross alt den siste som hadde seksuell kontakt med kari). Kari sier av våres forhold er uendelig mye bedre enn det ola og kari hadde sammen, og hverken kari eller undertegnede frykter noenting (vi er 100% trygge på hverandre), men likevel tenker jeg det jeg tenker, og jeg føler meg utilpass når jeg er i samme rom som ola.

Hvordan skal jeg komme over denne lille kneika? På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kjenner til det

Hei! Jeg kjenner til det. Min samboer har også x-kjæresten sin i vennegjengen. Jeg vil heller ikke at han skal bryte med vennene sine, bare pga henne. Jeg synes også det er vanskelig å være "i samme rom" som henne. Hos oss har problemet løst seg selv, da de flere av vennene hans har flyttet til andre byer pga jobb, og kjæresten min har begynt på nye studier, og dermed trefft nye mennesker. Selv har jeg ikke kontakt med x-kjærester, da de er en tilbakelagt del av livet mitt. Han jeg er sammen med nå, er livet mitt, og jeg ønsker ikke å såre han. Han forstod også mitt problem da jeg sa at jeg ikke likte å "være sammen" med henne (jeg har ingen ting i mot henne som person).

Jeg ville bare si til deg at jeg har hatt det slik også.

Kanskje du skal fortelle det til henne? Eller veit hun det allerede?

Lykke til!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samboende tyr på snart 30

Hei! Jeg kjenner til det. Min samboer har også x-kjæresten sin i vennegjengen. Jeg vil heller ikke at han skal bryte med vennene sine, bare pga henne. Jeg synes også det er vanskelig å være "i samme rom" som henne. Hos oss har problemet løst seg selv, da de flere av vennene hans har flyttet til andre byer pga jobb, og kjæresten min har begynt på nye studier, og dermed trefft nye mennesker. Selv har jeg ikke kontakt med x-kjærester, da de er en tilbakelagt del av livet mitt. Han jeg er sammen med nå, er livet mitt, og jeg ønsker ikke å såre han. Han forstod også mitt problem da jeg sa at jeg ikke likte å "være sammen" med henne (jeg har ingen ting i mot henne som person).

Jeg ville bare si til deg at jeg har hatt det slik også.

Kanskje du skal fortelle det til henne? Eller veit hun det allerede?

Lykke til!

:)

Takk for svaret:-)

Jeg har fortalt henne det, sa jeg trengte tid på å komme over det og hun sa hun forstod det. Jeg tror nok også at blir bedre når jeg får møtt den nye dama til min samboers x, men foreløpig er ikke den gode følelsen der.

Min samboer er livet mitt, så vi får håpe at "tiden leger alle sår".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjenner til det

Jeg traff samboerens x like etter at jeg ble sammen med min nåværende. Denne gangen ante jeg ikke hva slags betydning hun hadde til min kjæreste. Jeg syntes hun var veldig sympatisk. Jeg ble fortalt etterpå hvem hun var, og det ble satt opp et "ønske" både fra henne og kjæresten min at vi to skulle bli gode venninner. Greit nok at jeg likte henne, men det er noen mennesker du ikke kan være tette venner med. Som f.eks xen til kjæresten din. Jeg tok opp dette, og heldigvis var han forståelsesfull. Jeg har også tatt det opp med henne, og hun fortalte meg at hun hadde det samme problemet med sin nåværende type. Treffer jeg henne på gata, hilser jeg på henne og snakker litt, men jeg hadde aldri kunne tenkt meg å invitere henne på en kopp kaffe eller noe slikt.

Jeg har også noen venner som har det på samme måte. Det er viktig at partneren er forståelsesfull, og kan sette seg selv inn i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret:-)

Jeg har fortalt henne det, sa jeg trengte tid på å komme over det og hun sa hun forstod det. Jeg tror nok også at blir bedre når jeg får møtt den nye dama til min samboers x, men foreløpig er ikke den gode følelsen der.

Min samboer er livet mitt, så vi får håpe at "tiden leger alle sår".

Hei!

Dette kalles sjalusi og det er helt normalt ä kjenne et stikk av denne fölelsen i gitte situasjoner. Det viser bare at du er glad i jenta di.

Dere er 100% sikre pä hverandre, sier du, sä da er det jo ikke noe problem?

Hadde kanskje värt verre hvis du ikke hatt fölt noe som helst i möte med eks'en hennes. De har jo tross alt en fortid sammen.

Men det er deg hun er sammen med nä, og deg hun vil gifte seg med. Ikke 'mas' mer med dette du. Vis i praksis at du er helt trygg - og sä fär du heller väre litt 'uavslappet' i 'Ola's närvär. Sänn ville det ha värt for de fleste av oss.

Synes ikke det er naturlig ä bli bestevenninne med min samboer's ex - selv om hun sikkert er grei nok.

Kos deg med kjärligheten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå på at Ola tross alt er en eks., og at det er en grunn til det. Jeg omgås fremdelse med min eks. men jeg vet jo hvorfor vi ikke er sammen lengre, og det vet sikkert Kari også. Slapp av,er de i tillegg del av en vennegjeng er det også selvjustisen som rår. Det vil ikke bli akseptert av vennene at Ola og Kari tuller noe nå, med nye partnere og greier. Synes nå alikevel at det høres skummelt ut på dine vegne når du sier at "hun er livet mitt nå", det er du som er livet ditt, hun bare beriker det for en kortere eller lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Det er ikke uvanlig å være sjalu på sin samboers tidligere kjærester og forhold.

Jeg vil forslå at du angriper kneika, som du kaller det, fra to kanter. Du må jobbe med deg selv for å tåle at din samboer har en vennegjeng som hennes x er en del av. Dernest ville jeg be din samboer hjelpe til for at saken skal bli mindre følsom for deg. Det kan samboer gjøre ved å ta mer hensyn til deg enn til venner. Er hun betatt av deg skulle ikke det være noe stort offer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette burde du tenkt på før - glem sjalusien den er selvforsterkende.

Drem

PS: Og om det skulle være noen trørst så har han det verre enn deg dersom han er glad i henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...