Gå til innhold

Er OCD forbundet med høyere intelligens?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Everybody skrev (På 7.7.2023 den 23.37):

Det er en kjent sak at personer med OCD er usedvanlig pliktoppfyllende.

Er det en kjent sak? De jeg vet om makter hverken stå i jobb eller relasjoner og har ikke evne til å besørge en eneste plikt fordi sykdommen er til hinder. 

Anonymkode: d0ec9...6cb

Fortsetter under...

kupton skrev (11 timer siden):

Her tror jeg du blander sammen med tvangspreget personlighetsforstyrrelse.

Men det er vel f.eks. slik at tvangstanker gir uttrykk for det motsatte av en persons ønsker? At snille og samvittighetsfulle mennesker kan få tvangstanker om å drepe noen, mødre om å kaste ungen ut av vinduet, vi som er redd for å dø kan få tvangstanker om ubehagelige måter å dø (f.eks selvmord), osv? 

Slik sett gir det jo mening at mennesker som plages av tvangstanker er vennlige, ikke voldelige og ryddige? Jeg har aldri hørt om en kriminell som fikk tvangstanker om å være lovlydig? 

ISW skrev (På 9.7.2023 den 19.44):

Men det er vel f.eks. slik at tvangstanker gir uttrykk for det motsatte av en persons ønsker? At snille og samvittighetsfulle mennesker kan få tvangstanker om å drepe noen, mødre om å kaste ungen ut av vinduet, vi som er redd for å dø kan få tvangstanker om ubehagelige måter å dø (f.eks selvmord), osv? 

Slik sett gir det jo mening at mennesker som plages av tvangstanker er vennlige, ikke voldelige og ryddige? Jeg har aldri hørt om en kriminell som fikk tvangstanker om å være lovlydig? 

Dette tror jeg ikke du har grunnlag for å påstå:-)

frosken skrev (1 time siden):

Jeg registrerer at det er mye motstand, men jeg gir meg ikke helt på dette.

Jeg har tvangstanker om død fordi jeg er redd for å dø. Tvangstanker kommer av det du er redd for (fordi det er en angstlidelse) og sånn sett representerer det du ikke vil at skal skje. 

Tvangstanker har negativt innhold, og rammer derfor stort sett snille og samvittighetsfulle mennesker. 

Endret av ISW

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (3 minutter siden):

Jeg har tvangstanker om død fordi jeg er redd for å dø. Tvangstanker kommer av det du er redd for (fordi det er en angstlidelse) og sånn sett representerer det du ikke vil at skal skje. 

Tvangstanker har negativt innhold, og rammer derfor stort sett snille og samvittighetsfulle mennesker. 

Selvfølgelig kan tvangstanker ramme og enhver. Hvorfor motsier du deg dette @frosken

Anonymkode: b9bf5...7da

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Tja.

Jeg er nysgjerrig på hvilke fagfelt du jobbet med spesifikt innen psykiatrien? @ISW har et godt poeng i sin siste kommentar om tvsngstanker, det er allmenn kjent at det kommer av angstlidelser. 

kupton skrev (2 timer siden):

Tja.

frosken skrev (1 time siden):

Nå argumenterer ISW godt for meningen sin.

Det hadde vært interessant om dere kom med gode argumenter mot? 

AnonymBruker
ISW skrev (13 minutter siden):

Vel, nå bruker du deg selv som mal for å generalisere noe som du mener angår folk med ocd. Dine spesifikke symptom behøver ikke henge sammen med typiske trekk ved en lidelse. Det er også smart å vise til påviste funn i forskning når du påstår noe om hva som er spesielt og typisk for en gitt diagnose. Å henvise til seg selv holder ikke mål. Det kan også være misvisende. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Nå argumenterer ISW godt for meningen sin.

Det hadde vært interessant om dere kom med gode argumenter mot? 

Hvor argumenterer han godt? Motstanden handler vel om at han denne gang nettopp ikke argumenterer videre godt for påstandene 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, nå bruker du deg selv som mal for å generalisere noe som du mener angår folk med ocd. Dine spesifikke symptom behøver ikke henge sammen med typiske trekk ved en lidelse. Det er også smart å vise til påviste funn i forskning når du påstår noe om hva som er spesielt og typisk for en gitt diagnose. Å henvise til seg selv holder ikke mål. Det kan også være misvisende. 

Symptomene ISW kommer med er beskrivelse av hvordan tvangstanker rammer, han kom med et eksempel om seg selv. Beskrivelsen derimot stemmer med hvordan sykdommer er. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor argumenterer han godt? Motstanden handler vel om at han denne gang nettopp ikke argumenterer videre godt for påstandene 

Du trenger ikke synes det er godt. Men han underbygger synet sitt her, og det er jo ikke så interessant med "tja" og en enkel bemekning om tvil.

Det hadde jo vært mer interessant med begrunnelser, for jeg ser jo logikken i det ISW mener. 

Endret av Kashmir

Annonse

Gjest Cybele
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Symptomene ISW kommer med er beskrivelse av hvordan tvangstanker rammer, han kom med et eksempel om seg selv. Beskrivelsen derimot stemmer med hvordan sykdommer er. 

Sykdommen er ikke sånn at forskning har funnet at den bare rammer snille og greie folk. Det er det som blir for dumt i slutningene han trekker her. 

Cybele skrev (8 minutter siden):

Sykdommen er ikke sånn at forskning har funnet at den bare rammer snille og greie folk. Det er det som blir for dumt i slutningene han trekker her. 

Kan han ha et poeng med at det er mer samvittighetsfulle? Jeg tror neppe noe forskning bruker ord som snill og grei. 

Samvittighetsfull, pliktoppfyllende osv. Mer i den gata. Og det kan også fint ha med kontroll å gjøre. 

Endret av Kashmir
Gjest Cybele
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Kan han ha et poeng med at det er mer samvittighetsfulle? Jeg tror neppe noe forskning bruker ord som snill og grei. 

Samvittighetsfull, pliktoppfyllende osv. Mer i den gata. Og det kan også fint ha med kontroll å gjøre. 

Jeg tenker påstanden er for søkt. Men at det sikkert stemmer at mange med sykdommen er samvittighetsfulle. 

Cybele skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker påstanden er for søkt. Men at det sikkert stemmer at mange med sykdommen er samvittighetsfulle. 

Ja, men jeg savner argumenter mot det han la frem. At det neppe er de som ønsker å gjøre dårlige handlinger som får tvang om å ikke gjøre dem. Har du hørt om noen tilfeller?  Mens andre veien ? 

Så det var interessante tanker, og det er logikk. Det handler også i høy grad om å ha kontroll. Å gjøre det som er riktig moralsk og også hva som forventes..

Gjest Cybele
Kashmir skrev (12 minutter siden):

Ja, men jeg savner argumenter mot det han la frem. At det neppe er de som ønsker å gjøre dårlige handlinger som får tvang om å ikke gjøre dem. Har du hørt om noen tilfeller?  Mens andre veien ? 

Så det var interessante tanker, og det er logikk. Det handler også i høy grad om å ha kontroll. Å gjøre det som er riktig moralsk og også hva som forventes..

Du har fått det du ber om flere ganger: påstanden han legger til grunn er ikke holdbar. Det reagerer folk på. Vi lever i en tid hvor de fleste har høyere utdannelser og er godt trent i kildebruk og kritisk tenkning. Å legge egne følelser, ønsker eller seg selv til grunn for å påstå noe generelt om en gruppe er ikke bra nok, ganske enkelt. Det blir siste innlegg fra meg. Gidder ikke gnage frem og tilbake mer på det samme.

Cybele skrev (Akkurat nå):

Du har fått det du ber om flere ganger: påstanden han legger til grunn er ikke holdbar. Det reagerer folk på. Vi lever i en tid hvor de fleste har høyere utdannelser og er godt trent i kildebruk og kritisk tenkning. Å legge egne følelser, ønsker eller seg selv til grunn for å påstå noe generelt om en gruppe er ikke bra nok, ganske enkelt. Det blir siste innlegg fra meg. Gidder ikke gnage frem og tilbake mer på det samme.

Jøss. 

Jeg har startet min egen research allerede.  Jeg finner nok ut av det. Finner jeg noe interessant så gjør jeg lett det.

Og du kan øve deg på å svare litt mer høflig 🙃

ISW skrev (1 time siden):

Jeg mener du gjør logiske feilslutninger i dette resonnementet. Hvorfor skulle det være slik at snille mennesker er mer redde for å dø enn de som er mindre snille? Eller at snille mennesker er mer redd for smitte enn de som er mindre snille?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...