Gå til innhold

Er OCD forbundet med høyere intelligens?

Anbefalte innlegg

ISW skrev (1 time siden):

Jeg registrerer at det er mye motstand, men jeg gir meg ikke helt på dette.

Jeg har tvangstanker om død fordi jeg er redd for å dø. Tvangstanker kommer av det du er redd for (fordi det er en angstlidelse) og sånn sett representerer det du ikke vil at skal skje. 

Tvangstanker har negativt innhold, og rammer derfor stort sett snille og samvittighetsfulle mennesker. 

Generaliserer du nå ut fra n=1 ?

Fortsetter under...

frosken skrev (9 minutter siden):

Jeg mener du gjør logiske feilslutninger i dette resonnementet. Hvorfor skulle det være slik at snille mennesker er mer redde for å dø enn de som er mindre snille? Eller at snille mennesker er mer redd for smitte enn de som er mindre snille?

Han skrev å dø på fæle måter, som selvmord bla. Å være redd for å dø er ikke tvang. Hva du  gjør med det kan være  tvang. 

Når det gjelder smitte, så går det veldig ofte på å utsette andre for. Det er gjerne redsel for å skade andre tvangen går ut på. 

Endret av Kashmir

Så hittil  kan vi slå fast at mennesker med OCD ofte har høyere moral fordi det ofte imngåŕ i lidelsen at man er redd for å gjøre noe umoralsk. Det er også sånn at mennesker med OCD sier sannheten og lyver sjelden. De ønsker sjelden å påføre andre smerte og skader, og de er ofte redde for å gjøre feil  og ikke innfri. Det handler om å ha kontroll.

Alt i alt har ISW et stort poeng her.

Og det er bare foreløpig. 

Endret av Kashmir
Vendi skrev (5 minutter siden):

Det finnes noe som kalles "moralsk OCD" hvor man kort oppsummert er redd for å gjøre noe galt eller for å ha gjort noe galt. (Og så gjør man seg mange anstrengelser for å forsikre seg og ta sine forhåndsregler). En snill og samvittighetsfull person vil jo være mer disponert for det, mens en med labrere samvittighet ikke vil være redd for sånne ting. Synes derfor ISW sin teori høres rimelig ut utifra denne formen. 

Men jeg vet jo ikke, og burde vel kanskje da ikke ha noen bestemt mening om det. 

Ja, jeg syns også det. Hvem som er mest disponible i utgangspunktet for å få diagnosen. 

Det er interessant å lese om dette 🙂 elsker at andre inspirerer..

Cybele skrev (2 timer siden):

Jepp, det har du rett i, tar det med meg. Var ikke vondt ment. 

Jeg tror ikke det var vondt ment, og jeg lar meg egentlig underholde av mennesker jeg syns blir unødig skarpe, frekke eller direkte. Det appellerer til min sans for humor. Men det er jo ikke sikkert andre oppfatter der sånn.. 

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det var vondt ment, og jeg lar meg egentlig underholde av mennesker jeg syns blir unødig skarpe, frekke eller direkte. Det appellerer til min sans for humor. Men det er jo ikke sikkert andre oppfatter der sånn.. 

du lar deg appellere til og såre andre følelser? 

Anonymkode: b9bf5...7da

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

du lar deg appellere til og såre andre følelser? 

Nei, som jeg skrev så er det ikke sikkert alle oppfatter det sånn, og jeg sa jo fra.

Ja, jeg morer meg over slikt. Det e LITT deilig at alle ikke er like... korrekte og pedagogiske hele tiden 🙃

AnonymBruker
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Nei, som jeg skrev så er det ikke sikkert alle oppfatter det sånn, og jeg sa jo fra.

Ja, jeg morer meg over slikt. Det e LITT deilig at alle ikke er like... korrekte og pedagogiske hele tiden 🙃

Du skrev jo at din synes det er morsomt at andre synes du er frekke? 

kupton skrev (12 timer siden):

Generaliserer du nå ut fra n=1 ?

Nei jeg mener jeg ikke gjør det.

Med all respekt for din kompetanse, og mulighet for at vi snakker forbi hverandre her, så tenkte jeg å tydeliggjøre:

Vi er vel enige om at OCD er en angstlidelse, og at angstlidelser kjennetegnes av ubehagelige (eller for å bruke akademisk språk; ego-dystone) tanker? Som du vel selv har sagt en gang, så er det ingen som får tvangstanker om å ta med moren sin ut på kaffe? Med andre ord, så vil mennesker med tvangstanker få tvangstanker om tema de er redde for (f.eks. å skade seg selv, barnet sitt eller noen som står de nær?) De kan også få ubehagelige tanker som bryter med f.eks. deres religion? F.eks. om Djevelen hvis man er kristen.

Det neste temaet kan jeg avgrense til aggressive tvangstanker. Også her er tankene ego-dystone/uønsket/ubehagelige. En drapsmann vil ikke få tvangstanker om å drepe sitt neste offer - han vil ha ønskede tanker om det. Tvangstanker kommer hos mennesker som absolutt ikke ønsker å skade barnet sitt, seg selv eller noen som står de nær og de er glade i.

Jeg mener jeg har dekning for disse påstandene og jeg kan sikkert finne kilder, men jeg er på vel hjem fra ferie i dag og sitter på flyplassen. Ellers ønsker jeg å takke alle som har støttet meg her, spesielt @Kashmir og @Vendi og takke dere andre også for en god diskusjon.

AnonymBruker
ISW skrev (22 minutter siden):

Nei jeg mener jeg ikke gjør det.

Med all respekt for din kompetanse, og mulighet for at vi snakker forbi hverandre her, så tenkte jeg å tydeliggjøre:

Vi er vel enige om at OCD er en angstlidelse, og at angstlidelser kjennetegnes av ubehagelige (eller for å bruke akademisk språk; ego-dystone) tanker? Som du vel selv har sagt en gang, så er det ingen som får tvangstanker om å ta med moren sin ut på kaffe? Med andre ord, så vil mennesker med tvangstanker få tvangstanker om tema de er redde for (f.eks. å skade seg selv, barnet sitt eller noen som står de nær?) De kan også få ubehagelige tanker som bryter med f.eks. deres religion? F.eks. om Djevelen hvis man er kristen.

Det neste temaet kan jeg avgrense til aggressive tvangstanker. Også her er tankene ego-dystone/uønsket/ubehagelige. En drapsmann vil ikke få tvangstanker om å drepe sitt neste offer - han vil ha ønskede tanker om det. Tvangstanker kommer hos mennesker som absolutt ikke ønsker å skade barnet sitt, seg selv eller noen som står de nær og de er glade i.

Jeg mener jeg har dekning for disse påstandene og jeg kan sikkert finne kilder, men jeg er på vel hjem fra ferie i dag og sitter på flyplassen. Ellers ønsker jeg å takke alle som har støttet meg her, spesielt @Kashmir og @Vendi og takke dere andre også for en god diskusjon.

Jeg støttet deg jeg også. Bare sier det… typisk at aldri får creds for det! Men når det er sagt så er jo ikke Kupton den eneste som er psykiater og heller den eneste som har alle svarene. Det er du vel enig i Kupton? Det finnes flere svar enn ditt og din kunnskap er ikke enestående. 

Annonse

OCD trenger da ikke ha noe med å være "snill" å gjøre (et temmelig intetsigende ord). Man kan ha et oppriktig ønske om å la være å drepe noen (og dermed få tvangstanker om det) men samtidig være "lite snill" på andre områder. 

De fleste mennesker ønsker jo ikke oppriktig å skade eller drepe noen. Og selv om noen faktisk gjør det, så kan de være "snille" på mange andre områder. 

Verden er ikke Disney, vi er ikke delt inn i "snille" og "slemme" mennesker, vi er både gode og mindre gode i ulike sammenhenger og situasjoner.

Ang. f.eks tvangsmessig vasking pga redsel for smitte så er mitt inntrykk at det som regel gjelder redsel for at man selv blir smittet, ikke at man smitter andre (selv om noen selvsagt også kan ha det i tankene).

Vhanja skrev (1 minutt siden):

OCD trenger da ikke ha noe med å være "snill" å gjøre (et temmelig intetsigende ord). Man kan ha et oppriktig ønske om å la være å drepe noen (og dermed få tvangstanker om det) men samtidig være "lite snill" på andre områder. 

De fleste mennesker ønsker jo ikke oppriktig å skade eller drepe noen. Og selv om noen faktisk gjør det, så kan de være "snille" på mange andre områder. 

Verden er ikke Disney, vi er ikke delt inn i "snille" og "slemme" mennesker, vi er både gode og mindre gode i ulike sammenhenger og situasjoner.

Ang. f.eks tvangsmessig vasking pga redsel for smitte så er mitt inntrykk at det som regel gjelder redsel for at man selv blir smittet, ikke at man smitter andre (selv om noen selvsagt også kan ha det i tankene).

Jeg tror samvittighetsfull er bedre å bruke. Samt sympati og empati. Jeg tror dette har mye med kontroll å gjøre. Hvis du møter forventninger så er det lett å forutse hvordan folk reagerer. Jeg tror ikke de som vanligvis har OCD vil opprøre andre, for det er vanskelig å forutse reaksjoner = tap av kontroll. 

stjernestøv
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Den ene gangen jeg opplevde at filmen var bedre enn boka 🙂 men jeg husker ikke at han hadde OCD. Kan du si noe om det? 

Jo alle håndklær skulle henge fint og likt og krydderet skulle stå opplinet og ryddig,ja alt skulle være perkekt. Det var jo sånn hun oppdaget at han var tilbake,kydderet i hyllene sto perkekt og håndklærne var perfekt. 

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Jeg tror samvittighetsfull er bedre å bruke. Samt sympati og empati. Jeg tror dette har mye med kontroll å gjøre. Hvis du møter forventninger så er det lett å forutse hvordan folk reagerer. Jeg tror ikke de som vanligvis har OCD vil opprøre andre, for det er vanskelig å forutse reaksjoner = tap av kontroll. 

Jeg synes dette smaker litt av å forsøke å male de med OCD i et veldig positivt lys, kanskje som en slags trøst for de som har det?

For å ta et eksempel: Jeg er selv introvert. Men jeg synes likevel ingenting om utsagn om at introverte tenker mer enn ekstroverte, er mer følsomme, har mer dybde osv. Den slags forherligelse har jeg ikke sansen for.

Kashmir skrev (13 timer siden):

Så hittil  kan vi slå fast at mennesker med OCD ofte har høyere moral fordi det ofte imngåŕ i lidelsen at man er redd for å gjøre noe umoralsk. Det er også sånn at mennesker med OCD sier sannheten og lyver sjelden. De ønsker sjelden å påføre andre smerte og skader, og de er ofte redde for å gjøre feil  og ikke innfri. Det handler om å ha kontroll.

Alt i alt har ISW et stort poeng her.

Og det er bare foreløpig. 

Heldigvis kreves det en helt annen form for evidens for at dette skal kunne fastslås. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...