Gå til innhold

Er OCD forbundet med høyere intelligens?

Anbefalte innlegg

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Jo alle håndklær skulle henge fint og likt og krydderet skulle stå opplinet og ryddig,ja alt skulle være perkekt. Det var jo sånn hun oppdaget at han var tilbake,kydderet i hyllene sto perkekt og håndklærne var perfekt. 

Ja, jeg husker ikke alt. Men mulig han hadde tvangspreget pf som jo går mer på ryddighet? 

Men jeg vet ikke jeg 🙂

Fortsetter under...

frosken skrev (Akkurat nå):

Heldigvis kreves det en helt annen form for evidens for at dette skal kunne fastslås. 

Ja. Men vi som ikke må ha kilder og tilegnet kunnskap for å "tenke høyt " , vi kan gjøre det utfra den logiske sansen vi har, og også reflektere over. Uten å være redd for tap av anseelse eller prestisje. 

Jeg tør faktisk å stole såpass på mitt eget hode. Og tar jeg feil, så lever jeg veldig godt med det også 🙂

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg støttet deg jeg også. Bare sier det… typisk at aldri får creds for det! Men når det er sagt så er jo ikke Kupton den eneste som er psykiater og heller den eneste som har alle svarene. Det er du vel enig i Kupton? Det finnes flere svar enn ditt og din kunnskap er ikke enestående. 

Anonymkode: b9bf5...7da

Tusen takk 😊 men ikke så lett å vite hvem du er da 😊

Kashmir skrev (18 minutter siden):

Ja. Men vi som ikke må ha kilder og tilegnet kunnskap for å "tenke høyt " , vi kan gjøre det utfra den logiske sansen vi har, og også reflektere over. Uten å være redd for tap av anseelse eller prestisje. 

Jeg tør faktisk å stole såpass på mitt eget hode. Og tar jeg feil, så lever jeg veldig godt med det også 🙂

Det er vel greit å skille mellom hva som er egne subjektive oppfatninger og hva det finnes et mer objektivt grunnlag for å fastslå. Det er jo helt greit at noen mener at ISW sin hypotese er holdbar, men at andre er skeptiske til den.

For å kunne «fastslå» noe, bør påstandene etter min oppfatning bygge på noe mer holdbart enn synsing.

Annonse

AnonymBruker
frosken skrev (4 minutter siden):

Det er vel greit å skille mellom hva som er egne subjektive oppfatninger og hva det finnes et mer objektivt grunnlag for å fastslå. Det er jo helt greit at noen mener at ISW sin hypotese er holdbar, men at andre er skeptiske til den.

For å kunne «fastslå» noe, bør påstandene etter min oppfatning bygge på noe mer holdbart enn synsing.

Er du psykolog? 

frosken skrev (8 minutter siden):

Ja, men alt han gjør er å argumentere for synet sitt utfra eget hode og logiske sans. Jeg syns han har gode poeng.

Alt du gjør er jo å fortelle at det ikke er grunnlag for å tenke sånn, uten å komme med ett eneste argument mot. Du har ikke lært dette, ergo er det feil? 

Jeg hadde en teori ang søvnparalyse for mange år siden. Min samtalepartner som var psykolog syntes den teorien var interessant. Han var faktisk åpen for at andre kan reflektere over ting. Jeg opplevde også at en foreleser ble paff over utsagn til en student. Han innrømmet endog at den tanken hadde aldri slått ham. Dette ble faktisk et ganske stort tema blant flere forelesere og oss studenter. 

I begge tilfeller skjønte de at de ikke satt på all kunnskap selv om de helt klart hadde god utdannelse og gode posisjoner. De var ikke redde for å lytte og være åpne. 

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Ja, men alt han gjør er å argumentere for synet sitt utfra eget hode og logiske sans. Jeg syns han har gode poeng.

Alt du gjør er jo å fortelle at det ikke er grunnlag for å tenke sånn, uten å komme med ett eneste argument mot. Du har ikke lært dette, ergo er det feil? 

Jeg hadde en teori ang søvnparalyse for mange år siden. Min samtalepartner som var psykolog syntes den teorien var interessant. Han var faktisk åpen for at andre kan reflektere over ting. Jeg opplevde også at en foreleser ble paff over utsagn til en student. Han innrømmet endog at den tanken hadde aldri slått ham. Dette ble faktisk et ganske stort tema blant flere forelesere og oss studenter. 

I begge tilfeller skjønte de at de ikke satt på all kunnskap selv om de helt klart hadde god utdannelse og gode posisjoner. De var ikke redde for å lytte og være åpne. 

Men det er forskjell på å lufte ideer og reflektere over ting og å "fastslå" noe.

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Men det er forskjell på å lufte ideer og reflektere over ting og å "fastslå" noe.

Jeg har ikke fått med meg at han fastslo noe? At han er overbevist om sin teori ja. Men nå er det jo heller ingen motargumenter da 🙂 annet enn at det ikke står i noen fagbøker brukere her har lest..

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke fått med meg at han fastslo noe? At han er overbevist om sin teori ja. Men nå er det jo heller ingen motargumenter da 🙂 annet enn at det ikke står i noen fagbøker brukere her har lest..

Det var du som fastslo noe. :)

Kashmir skrev (13 timer siden):

Så hittil  kan vi slå fast at mennesker med OCD ofte har høyere moral fordi det ofte imngåŕ i lidelsen at man er redd for å gjøre noe umoralsk. Det er også sånn at mennesker med OCD sier sannheten og lyver sjelden. De ønsker sjelden å påføre andre smerte og skader, og de er ofte redde for å gjøre feil  og ikke innfri. Det handler om å ha kontroll.

Alt i alt har ISW et stort poeng her.

Og det er bare foreløpig. 

Annonse

Vhanja skrev (5 minutter siden):

Det var du som fastslo noe. :)

Ok 😅 jeg skulle ikke påsto at de alltid sier sannheten , og jeg vet ikke hvorfor jeg ikke heller skrev at de oftere gjør det.

Neh, jeg skal kanskje ikke fastslå. Men iom at OCD i høy grad handler om moral og kontroll , så er det nok sannsynligvis riktig. Tror jeg 🙂

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er du psykolog? 

Må man være psykolog for å argumentere på en akademisk måte? Alle faggrener forholder seg til sannheter tuftet på vitenskapelige metoder. Å lage generelle sannheter baser på ønsker og det som passer en selv er i verste fall skadelig, i beste fall meningsløst. 

Anonymkode: d0ec9...6cb

Worriesome Plenty 2

Jeg spurte om mennesker med OCD kunne være psykopater. Jeg spurte på spørsmåltjenedten til amerikanske ocfoundation i 2001. Og fikk til svar at det var veldig sjelden. Da ocd pasienter oftest har overaktiv samvittighet. Men de med tvangspreget personlighetsforstyrrelse kunne ha det. Dette var jo spesielt interesserte fagpersoner som jobbet svært mye med ocd.

Detsverre er spørretjenesten nedlagt for mange år siden så jeg finner ikke svaret ordrett nå. Spørs om ISW ikke er inne på noe.

Gjest Cybele
Worriesome Plenty 2 skrev (5 minutter siden):

Jeg spurte om mennesker med OCD kunne være psykopater. Jeg spurte på spørsmåltjenedten til amerikanske ocfoundation i 2001. Og fikk til svar at det var veldig sjelden. Da ocd pasienter oftest har overaktiv samvittighet. Men de med tvangspreget personlighetsforstyrrelse kunne ha det. Dette var jo spesielt interesserte fagpersoner som jobbet svært mye med ocd.

Detsverre er spørretjenesten nedlagt for mange år siden så jeg finner ikke svaret ordrett nå. Spørs om ISW ikke er inne på noe.

Jeg er også inne på noe når jeg sier at mennesker ned bipolar lidelse ofte er snille. Fordi det gjelder mange med bipolar lidelse. Men! Snillhet som faktor ved sykdommen er ikke forsket på og dermed kan jeg ikke påstå at mennesker med bipolar lidelse er snille. Fordi påstanden min ikke holder vann utover min personlige erfaring og mine forhåpninger og kanskje finnes det en fagperson og to som er enig. Det er likevel ikke nok til at jeg kan legge det til grunn som en påstand. Da må jeg passe veldig på hvordan jeg formulerer meg og skrive noe sånt som at «jeg tror og håper det er sånn at mennesker med bipolar lidelse er snille. Det stemmer for de fem jeg kjenner med bipolar lidelse og en psykiater jeg snakket med i 1992 sa at han trodde det var opphopning av snille mennesker som lider under bipolar sykdom». Syns det er vanskelig at så mange her inne forstår differansen mellom subjektiv opplevelse og fakta 😳

Cybele skrev (17 minutter siden):

Jeg er også inne på noe når jeg sier at mennesker ned bipolar lidelse ofte er snille. Fordi det gjelder mange med bipolar lidelse. Men! Snillhet som faktor ved sykdommen er ikke forsket på og dermed kan jeg ikke påstå at mennesker med bipolar lidelse er snille. Fordi påstanden min ikke holder vann utover min personlige erfaring og mine forhåpninger og kanskje finnes det en fagperson og to som er enig. Det er likevel ikke nok til at jeg kan legge det til grunn som en påstand. Da må jeg passe veldig på hvordan jeg formulerer meg og skrive noe sånt som at «jeg tror og håper det er sånn at mennesker med bipolar lidelse er snille. Det stemmer for de fem jeg kjenner med bipolar lidelse og en psykiater jeg snakket med i 1992 sa at han trodde det var opphopning av snille mennesker som lider under bipolar sykdom». Syns det er vanskelig at så mange her inne forstår differansen mellom subjektiv opplevelse og fakta 😳

Hva er grunnlaget for at du syns de med bipolar er snille?  Her oppgis flere punkt om hvorfor de med OCD er mer samvittighetsfulle og redde for å skade og opprøre andre. Det handler om moral og kontroll, og å bryte og miste. 

Har du noen argumenter om bipolare? 

Gjest Cybele
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Hva er grunnlaget for at du syns de med bipolar er snille?  Her oppgis flere punkt om hvorfor de med OCD er mer samvittighetsfulle og redde for å skade og opprøre andre. Det handler om moral og kontroll, og å bryte og miste. 

Har du noen argumenter om bipolare? 

Det var et eksempel. For å peke på at man aldri skal trekke slutninger og konklusjoner basert på egne småhypoteser. Du har aldri studiet på høyere nivå, har du? Skal man bestå universitetsfag må man tenke og skrive på måten jeg viser til. Det handler om å lære seg å være kildekritisk og å nyansere språket så vi skiller mellom «jeg tror kanskje» og «sånn er det». 

Jeg kunne kommet med en rekke hjemmelagde argumenter for hvorfor bipolare er snille. Det er bare å bruke fantasien. Men hvilken verdi har det for meg og andre når påstandene mine er resultat av mine ønsker og følelser og noe jeg kanskje tror? Ingen. 

Cybele skrev (9 minutter siden):

Det var et eksempel. For å peke på at man aldri skal trekke slutninger og konklusjoner basert på egne småhypoteser. Du har aldri studiet på høyere nivå, har du? Skal man bestå universitetsfag må man tenke og skrive på måten jeg viser til. Det handler om å lære seg å være kildekritisk og å nyansere språket så vi skiller mellom «jeg tror kanskje» og «sånn er det». 

Jeg kunne kommet med en rekke hjemmelagde argumenter for hvorfor bipolare er snille. Det er bare å bruke fantasien. Men hvilken verdi har det for meg og andre når påstandene mine er resultat av mine ønsker og følelser og noe jeg kanskje tror? Ingen. 

Jo jeg har studert på høyere nivå! Hele to ganger også! Du er rimelig frekk...  

Det er ingen som studerer dette her nå. Vi sitter og diskuterer ting og også argumenterer for det. Helt ut fra vårt eget hode og logiske sans. Selv om det ser ut til at ISW vet mer om akkurat dette på faglig grunnlag hvis jeg ikke misforsto. 

Det går faktisk an å sitte her og reflektere og diskutere ting uten at vi har fagbøker foran oss. At noen ikke vil er jo helt okay. Men de trenger heller ikke å bruke tråden kun for å komme inn og smekke folk i hodet når de i tillegg ikke har noen argumenter selv..

Nå spurte jeg etter dine argumenter når du nevnte bipolar da flere punkter har blitt trukket frem om OCD. Så istedenfor å kunne svare så går du til angrep med " du har ikke studert på høyere nivå, har du vel?"  

Jeg oppfordrer deg til å komme med den rekken av hjemmelagde argumenter du "kunne kommet med" 

Bare tre i det minste? 

😏

Endret av Kashmir

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...