Gå til innhold

Tror du det finnes paralelle univers med uendelig mange utfall?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

påskelilje

Hva mener du med utfall?

Jeg tror ikke på noen flere fysiske univers enn det vi er en del av. Tenker du fysisk, eller tenker du mer "åndelig" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
påskelilje skrev (29 minutter siden):

Hva mener du med utfall?

Jeg tror ikke på noen flere fysiske univers enn det vi er en del av. Tenker du fysisk, eller tenker du mer "åndelig" ?

Feks: Du kjører bil og tar til venstre i et kryss og får med det dine opplevelser på veien. Hadde du tatt til høyre ville du fått et annet sett med opplevelser. Kjører du rett frem vil det bli et tredje alternativ. Står du stille, et fjerde, snur du og kjører tilbake vil det bli et femte ,osv osv. La oss nå tenke at alle er deg. På grunn av uendelige utfall lever du videre i alle utfallene basert på valgene du tar. @Grendel kan forklare bedre. Jeg hørte om det første gang da jeg gikk på ungdomsskolen for noen år siden. Lillebroren min er helt sikker på at det finnes flere univers. Multivers eller noe slikt. Jeg skjønner ikke så mye av det selv. 

Anonymkode: cd73b...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feks: Du kjører bil og tar til venstre i et kryss og får med det dine opplevelser på veien. Hadde du tatt til høyre ville du fått et annet sett med opplevelser. Kjører du rett frem vil det bli et tredje alternativ. Står du stille, et fjerde, snur du og kjører tilbake vil det bli et femte ,osv osv. La oss nå tenke at alle er deg. På grunn av uendelige utfall lever du videre i alle utfallene basert på valgene du tar. @Grendel kan forklare bedre. Jeg hørte om det første gang da jeg gikk på ungdomsskolen for noen år siden. Lillebroren min er helt sikker på at det finnes flere univers. Multivers eller noe slikt. Jeg skjønner ikke så mye av det selv. 

Anonymkode: cd73b...2ac

Hæ? Dette skjønte jeg ikke.

Eller, jeg forstår jo at livet avhenger av hvilke valg en tar. Dersom jeg ikke hadde valgt det studiestedet jeg gjorde, hadde jeg ikke truffet mannen min og fått det livet med han som jeg har (inkludert de barna jeg har). Mener du at det finnes X antall Påskelilje-liv der jeg er hovedpersonen, ut fra alle valgene jeg har tatt hver eneste dag? Nei, det der er jeg ikke med på 🤣🙃🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
påskelilje skrev (2 minutter siden):

Mener du at det finnes X antall Påskelilje-liv der jeg er hovedpersonen, ut fra alle valgene jeg har tatt hver eneste dag? Nei, det der er jeg ikke med på 🤣🙃🙃

Det tror jeg er tanken ja. 

Anonymkode: cd73b...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Feks: Du kjører bil og tar til venstre i et kryss og får med det dine opplevelser på veien. Hadde du tatt til høyre ville du fått et annet sett med opplevelser. Kjører du rett frem vil det bli et tredje alternativ. Står du stille, et fjerde, snur du og kjører tilbake vil det bli et femte ,osv osv. La oss nå tenke at alle er deg. På grunn av uendelige utfall lever du videre i alle utfallene basert på valgene du tar. @Grendel kan forklare bedre. Jeg hørte om det første gang da jeg gikk på ungdomsskolen for noen år siden. Lillebroren min er helt sikker på at det finnes flere univers. Multivers eller noe slikt. Jeg skjønner ikke så mye av det selv. 

Anonymkode: cd73b...2ac

Dette minner litt om filmen Sliding Doors, der man har to parallelle handlingsløp av hva som skjer avhengig av om hovedrollen  rekker å hive seg på t-banen i siste øyeblikk eller om dørene slår igjen foran henne og hun må ta neste. 🙂 Interessant film, og jeg synes kontrafaktisk tenkning er spennende.

Det er imidlertid ikke det samme som at jeg tror det er parallelle univers, for det gjør jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kvier meg litt for å svare siden det høres skrullete ut. Det er mainstream fysikk:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Many-worlds_interpretation

Det er ikke den eneste fortolkningen, men kanskje den enkleste. Denne fortolkningen sier at verden er akkurat sånn som ligningene sier.

Fortolkningen sier at mange tilstander (univers) eksisterer parellelt, og den skiller ikke mellom dem.

Grunnen til at det heter "fortolkning" og ikke "teori" er at matematikken er den samme og den er udiskutabel. Det er bare ulike meninger om hva matematikken betyr i praksis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...