Gå til innhold

Det må være veldig ødeleggende for mange å vokse opp og bo på små steder og i mindre byer?


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden på et mindre sted, og har vært her en stund nå. Jeg vil si at de fleste jeg møter og snakker med er hyggelige, men det er én ting som gjentar seg, og det er hvis jeg sier noe fint om en person eller en familie, så får den jeg snakker med et megetsigende uttrykk og iblant ler litt kort med utsagn som : jo, jeg skal ikke si noe jeg..  og: ja, hen/ de er jo hyggelige når du møter dem face to face.Så jeg har sluttet å si noe pent om andre, for jeg blir bare utilpass. Det er best å holde munn, men det stopper ikke andre fra å gi meg info om den ene og den andre, og om tanta til den, bestemora til den andre og sønnen og dattera til naboene. Ikke alltid så fordelaktige opplysninger, men ofte er det bare sånn sladder. Jeg har tenkt at ok, det er sikkert ikke så farlig. De mener det sikkert ikke så vondt. Kanskje det også er en sjarm ved det? 

Men så leser jeg også noen ganger fra den lokale avisen her, og jeg blir helt svimmel. Det er kommentarfelt hvor de nærmest identifiserer folk når de klager på hekker, bilkjøring, stjeling av ting og hvilken nabo som er vanskelig mtp på gjennomfart gjennom eiendommen. Og kommentarfeltet støtter og er helt enige. Det er helt sykt.

Og de stakkarene som prøver å være mer tolerante blir direkte skjelt ut. Det har blitt moderert bort noe tre ganger på bare noen få uker nå. 

Er jeg kommet til helvetes forgård eller er dette vanlig på mindre steder? 

Ista ble jeg helt reelt svimmel da en beboer igjen begynte med sladder, og jeg bare unnskyldte meg og gikk vekk. Jeg tror jeg hadde blitt sprø av å være inne i slike miljøer. Og da mener jeg klin kokos. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fra et mindre sted. Jeg elsker det i den forstand at jeg vokste opp "inne i skogen" og ikke hadde mange naboer.

Men det går jo litt igjen på små steder at "alle kjenner alle" og bygdesladderen blir en ting. Når det er sagt så har du nok vært litt uheldig også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det høres ut som du har vært uheldig ja, men når det er sagt kunne jeg aldri selv ha bodd på et mindre sted, av så mange grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig at jeg er uheldig. Jeg håper det, for å si det sånn. At de andre steder er ihvertfall litt mer tolerante og moderate 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Jeg er vokst opp på et mindre sted. 
Som barn tenkte jeg ikke over det. Hadde ei god venninne jeg brukte mye tid med, og noen ganger noen andre. Men fastfood var ikke tilgjengelig da jeg bodde der og nå er det bare en bensinstasjon du får det. Så det er kanskje lettere for unge der å ha et sunt kosthold. 
 

I tillegg tar man førerkort når man er 18. Vet i Oslo er mange i 30-årene og fremdeles ikke tatt det.

Men det ble verre når jeg ble eldre og nå har jeg ikke villet dra dit på sommerferie fordi jeg vet at etter 3 dager har jeg fått nok. Familien trives jeg med, men ellers er det omtrent helt dødt etter at butikker har stengt og folk er hjemme fra jobb. Dette er noe som har blitt verre etter at Internett kom for fult. 
 

Man ser de samme folka på de samme stedene veldig ofte. Og har du fått en merkelapp er det vanskelig å bli kvitt. Det er litt som å ha en veldig stor familie hvor du er tildelt en rolle. 
Har er par venner. 
 

Og folk der er jo hyggelige mot meg nå. Så mistrives ikke sånn direkte når jeg er der, men kunne ikke falt meg inn å flytte tilbake.

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Ja, det er mulig at jeg er uheldig. Jeg håper det, for å si det sånn. At de andre steder er ihvertfall litt mer tolerante og moderate 😅

Det er fordeler og bakdeler med begge deler.

En av fordelene, f.eks. var da at jeg som førsteklassing tok feil buss på vei hjem fra skolen og endte i bysentrum, så visste bussjåføren hvem jeg var og kjørte meg hjem. Eller da jeg, mange år senere, sovnet på bussen men sjåføren visste hvor jeg skulle av så han stoppet bussen og vekket meg så jeg kunne gå av.

Eller hvor mange jeg kunne vinke til i 17.mai-toget som barn. Hvor mange kjentfolk jeg traff. Hvordan jeg sjelden trengte å gå hjem fordi det ofte kjørte noen forbi som kjente meg og som jeg kunne sitte på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90tallsbarn skrev (Akkurat nå):

Jeg er vokst opp på et mindre sted. 
Som barn tenkte jeg ikke over det. Hadde ei god venninne jeg brukte mye tid med, og noen ganger noen andre.

Men det ble verre når jeg ble eldre og nå har jeg ikke villet dra dit på sommerferie fordi jeg vet at etter 3 dager har jeg fått nok. Familien trives jeg med, men ellers er det omtrent helt dødt etter at butikker har stengt og folk er hjemme fra jobb. Dette er noe som har blitt verre etter at Internett kom for fult. 
 

Man ser de samme folka på de samme stedene veldig ofte. Og har du fått en merkelapp er det vanskelig å bli kvitt. Det er litt som å ha en veldig stor familie hvor du er tildelt en rolle. 

Ja, når du sier det så har jeg hørt utsagn som at "hun har jo noe å slekte på" med påfølgende 😏

Ja. Det er et...oversiktlig miljø. Tror ikke at det er rom for å tenke "nytt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det er masse rykter på små plasser, mange som har vært død som ikke er død også. Og enkelte elsker sladder, det beste er det negative. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (24 minutter siden):

Ja, når du sier det så har jeg hørt utsagn som at "hun har jo noe å slekte på" med påfølgende 😏

Ja. Det er et...oversiktlig miljø. Tror ikke at det er rom for å tenke "nytt". 

Oversiktlig skal jeg love deg det er. Da jeg gikk arbeidsledig gikk jeg ikke ut før etter det hadde blitt mørkt så jeg slapp å forklare folk hva jeg gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitveis.sommer
Kashmir skrev (1 time siden):

Jeg er for tiden på et mindre sted, og har vært her en stund nå. Jeg vil si at de fleste jeg møter og snakker med er hyggelige, men det er én ting som gjentar seg, og det er hvis jeg sier noe fint om en person eller en familie, så får den jeg snakker med et megetsigende uttrykk og iblant ler litt kort med utsagn som : jo, jeg skal ikke si noe jeg..  og: ja, hen/ de er jo hyggelige når du møter dem face to face.Så jeg har sluttet å si noe pent om andre, for jeg blir bare utilpass. Det er best å holde munn, men det stopper ikke andre fra å gi meg info om den ene og den andre, og om tanta til den, bestemora til den andre og sønnen og dattera til naboene. Ikke alltid så fordelaktige opplysninger, men ofte er det bare sånn sladder. Jeg har tenkt at ok, det er sikkert ikke så farlig. De mener det sikkert ikke så vondt. Kanskje det også er en sjarm ved det? 

Men så leser jeg også noen ganger fra den lokale avisen her, og jeg blir helt svimmel. Det er kommentarfelt hvor de nærmest identifiserer folk når de klager på hekker, bilkjøring, stjeling av ting og hvilken nabo som er vanskelig mtp på gjennomfart gjennom eiendommen. Og kommentarfeltet støtter og er helt enige. Det er helt sykt.

Og de stakkarene som prøver å være mer tolerante blir direkte skjelt ut. Det har blitt moderert bort noe tre ganger på bare noen få uker nå. 

Er jeg kommet til helvetes forgård eller er dette vanlig på mindre steder? 

Ista ble jeg helt reelt svimmel da en beboer igjen begynte med sladder, og jeg bare unnskyldte meg og gikk vekk. Jeg tror jeg hadde blitt sprø av å være inne i slike miljøer. Og da mener jeg klin kokos. 

De som bor på steder hvor alle kjenner alle er litt spesielle eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare på spørsmålet ditt: Jeg anser det overhodet ikke som ødeleggende å vokse opp på et lite sted og ønsker meg tilbake dit hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Vhanja skrev (9 minutter siden):

Men for å svare på spørsmålet ditt: Jeg anser det overhodet ikke som ødeleggende å vokse opp på et lite sted og ønsker meg tilbake dit hele tiden.

For noen er det jo sånn. Ene broren min vil bare være der, og forstår seg ikke på meg som bare vil reise.

Men det som er med de som trives der, er at de hadde venner fra dag 1, og siden en del bare gikk på videregående så flyttet de ikke langt så det forble det samme nettverket. 
De liker å ha det kjente og trygge, de deler interesser som funker å ha på bygda og de har ikke ting ved seg som skiller seg ut og/eller andre kan bli missunnelige på :) 

En skal være ganske nøytral på de fleste måter for å kunne passe inn der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (2 minutter siden):

For noen er det jo sånn. Ene broren min vil bare være der, og forstår seg ikke på meg som bare vil reise.

Men det som er med de som trives der, er at de hadde venner fra dag 1, og siden en del bare gikk på videregående så flyttet de ikke langt så det forble det samme nettverket. 
De liker å ha det kjente og trygge, de deler interesser som funker å ha på bygda og de har ikke ting ved seg som skiller seg ut og/eller andre kan bli missunnelige på :) 

En skal være ganske nøytral på de fleste måter for å kunne passe inn der. 

Nei, jeg hadde ikke venner fra dag 1. Jeg ble mobbet gjennom hele grunnskolen, noe som ødela utrolig mye for meg og jeg kjenner ringvirkningene fortsatt i dag. 

Videregående var "i byen", dvs ut av bygda, noe som var et stort steg for meg til å vokse og erfare det å bli møtt som et menneske og ikke bare noen man kunne tråkke på.

Men det betyr ikke at jeg har et negativt forhold til bygda jeg er fra, bare til dem det er snakk om og den delen av barndommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Føler det må være mye verre å vokse opp i storbyer som Oslo, men store økonomiske uliker, narko og kriminalitet, innvandrergjenger, og mye dritt.

Anonymkode: 39522...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (17 minutter siden):

Men for å svare på spørsmålet ditt: Jeg anser det overhodet ikke som ødeleggende å vokse opp på et lite sted og ønsker meg tilbake dit hele tiden.

Nei, det kommer nok helt an på personlighet. Jeg hadde ikke taklet det at så fort noen skiller seg ut så blir de sett skrått på og kritisert både i miljøet og i avisen 😅 det hadde ikke fungert for meg. Det hadde i verste fall drept all kreativitet og ønske om å være som jeg er.

Men jeg regner med at noen steder er verre enn andre. Og også at noen passer best til å tilhøre mindre miljøer mens andre må ha mer rom. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Nei, det kommer nok helt an på personlighet. Jeg hadde ikke taklet det at så fort noen skiller seg ut så blir de sett skrått på og kritisert både i miljøet og i avisen 😅 det hadde ikke fungert for meg. Det hadde i verste fall drept all kreativitet og ønske om å være som jeg er.

Men jeg regner med at noen steder er verre enn andre. Og også at noen passer best til å tilhøre mindre miljøer mens andre må ha mer rom. 

 

Jeg har ikke erfart så mye av akkurat det. Faktum er at de som har dømt meg sterkest er de som kommer fra "byen", da jeg kom ut i arbeidslivet. Ikke de fra bygda hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler det må være mye verre å vokse opp i storbyer som Oslo, men store økonomiske uliker, narko og kriminalitet, innvandrergjenger, og mye dritt.

Anonymkode: 39522...398

Det er store økonomiske ulikheter her også, og det er jo noe av det de kritiserer i avisens kommentarfelt 🙃 At de ikke kan bruke andres eiendom til gjennomfart og at de med de "fine" bilene kjører som svin ( og de oppgir nærmest adressen til dem det gjelder)

Ang. stjeling så handlet det nettopp om et "rusmiljø" her.. Det ble klart og tydelig henvist til det i kommentarfeltet. Ang stjeling så ble det spekulert. 

Jeg har derimot ikke hørt noe rasistisk. Faktisk. 

Så alt du nevner er jo det jeg hører om her da. Pluss pluss.

Det skjer selvfølgelig mer i større byer, men du blir uansett ikke overvåket av et lite miljø eller blir skrevet om i avisen 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitveis.sommer
Vhanja skrev (28 minutter siden):

Men for å svare på spørsmålet ditt: Jeg anser det overhodet ikke som ødeleggende å vokse opp på et lite sted og ønsker meg tilbake dit hele tiden.

Leser at du er fra et lite sted. Tar jeg feil eller er det mye inavl på småsteder? Er det en myte eller fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitveis.sommer skrev (2 minutter siden):

Leser at du er fra et lite sted. Tar jeg feil eller er det mye inavl på småsteder? Er det en myte eller fakta?

Nå er det akkurat du her i tråden som høres ut til å komme fra et lite tolerant og fordomsfullt sted. Bare for å påpeke det 🙃 ser ut som at du hadde sklidd rett inn her faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitveis.sommer skrev (6 minutter siden):

Leser at du er fra et lite sted. Tar jeg feil eller er det mye inavl på småsteder? Er det en myte eller fakta?

Er det et seriøst spørsmål?

 

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...