Gå til innhold

Gruer meg til å flytte ut av Oslo

Anbefalte innlegg

Er sikkert normalt å føle sterke følelser rundt store avgjørelser? Har solgt min lille to roms Oslo-celle og skal flytte ut av byen.
Bodde der bare ett år etter mamma døde. 
Jeg og bror bodde sammen med henne før hun døde, han fikk ikke kjøpt leilighet og jeg syntes det var utrolig ensomt alene i en liten leilighet. Bestemte oss derfor for å kjøpe hus utenfor byen sammen. 
Ser fram til mere plass og ha hund etc. , men gruer meg også til forandring. 
Har bodd i Oslo hele livet, men har bikket 40 og benytter meg ikke av noen tilbud byen har så ser ingen grunn til å bli. 
Håper jeg får ett bedre liv snart. 

Hva tror dere, høres det ut som jeg gjør ett bra valg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473854-gruer-meg-til-%C3%A5-flytte-ut-av-oslo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det ser ut som et godt valg i din situasjon. Hvis du kaller leiligheten 'celle" og ikke benytter deg av noen tilbud, pluss at du kan ha hund og selskap som du vil ha, så ser jeg ikke noe negativt ved avgjørelsen din i det hele tatt. Nå vet jeg ikke hvor omstillingsdyktig du er, så forandringen kan ta litt tid å bli vant til. Men det blir jo bare en periode i så fall. 

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Syns det ser ut som et godt valg i din situasjon. Hvis du kaller leiligheten 'celle" og ikke benytter deg av noen tilbud, pluss at du kan ha hund og selskap som du vil ha, så ser jeg ikke noe negativt ved avgjørelsen din i det hele tatt. Nå vet jeg ikke hvor omstillingsdyktig du er, så forandringen kan ta litt tid å bli vant til. Men det blir jo bare en periode i så fall. 

Ja, noenogtrevde m2 i Oslo gir meg 150-200m2 hus i god stand med masse plass 1 time utenfor.
Psykologen sa at det var ett lurt valg. Alt har også låst seg i Oslo, er ufør, men ingen muligheter her i byen så har blitt passiv.
Føler det vil løsne å ha ett hus og gjøre ting med da jeg liker å reparere ting og holde på med henda.
Er bare meg bror og nevø igjen av familie så føler det er slitsomt å gå oppi masse minner her i byen hele tiden.

Angstlei skrev (3 minutter siden):

Ja, noenogtrevde m2 i Oslo gir meg 150-200m2 hus i god stand med masse plass 1 time utenfor.
Psykologen sa at det var ett lurt valg. Alt har også låst seg i Oslo, er ufør, men ingen muligheter her i byen så har blitt passiv.
Føler det vil løsne å ha ett hus og gjøre ting med da jeg liker å reparere ting og holde på med henda.
Er bare meg bror og nevø igjen av familie så føler det er slitsomt å gå oppi masse minner her i byen hele tiden.

Jeg bor på lite plass selv, men jeg liker det da, så det blir annerledes. Er for tiden i veldig stort hus, og fordelen her er at jeg kan gå rett ut barbeint om morgenen 🙂 og masse turområder nært på da. For deg høres det kun ut som et smart og riktig valg å flytte. 

Annonse

Angstlei skrev (54 minutter siden):

Jeg er i Oslo akkurat nå, og undres stadig over at noen orker å bo her. Men jeg er takknemlig overfor alle som bor der. Det gir oss bedre plass utenfor Oslo 🙂

AnonymBruker

Hmm, jeg er litt skeptisk. Hvor flytter du til? Jeg forstår meg ikke på de som kommer med argumenter ala "jeg bruker ikke byen" Nei, ok. Men du bor et sted hvor du trives, det har mye å si. Du nevner ikke hvor du flytter til, å da er det vanskelig for oss å sammenligne. Er det typ Lillestrøm eller Asker, eller Finnmark liksom?

Dere har også kjøpt et hus, noe som tilsier mye mer arbeid og forpliktelser. Også når det kommer til det økonomiske. Hvordan er det isolasjon? Drenering? Er hagen velstelt? Hvordan er taket? Er malingen sikker?

Selv personlig hadde jeg heller bodd i den cellen, alene, enn å ha hus men

Anonymkode: d6c6e...482

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hmm, jeg er litt skeptisk. Hvor flytter du til? Jeg forstår meg ikke på de som kommer med argumenter ala "jeg bruker ikke byen" Nei, ok. Men du bor et sted hvor du trives, det har mye å si. Du nevner ikke hvor du flytter til, å da er det vanskelig for oss å sammenligne. Er det typ Lillestrøm eller Asker, eller Finnmark liksom?

Dere har også kjøpt et hus, noe som tilsier mye mer arbeid og forpliktelser. Også når det kommer til det økonomiske. Hvordan er det isolasjon? Drenering? Er hagen velstelt? Hvordan er taket? Er malingen sikker?

Selv personlig hadde jeg heller bodd i den cellen, alene, enn å ha hus men

Anonymkode: d6c6e...482

Jeg mistrivdes noe helt grusomt i den lille leiligheten. Da jeg bodde hos mor var det i en større leilighet samt at både hun og bror var i den, så slapp å kjenne den enorme ensomheten. Har bodd på hybler når jeg gikk på skole, og det gikk fint, men da var omstendighetene annerledes.

Har ikke kjøpt enda, men by ca. 1 time utenfor Oslo. 

Er veldig klar og at tak, drenering etc. må være i orden, ser ikke på objekter som har million arbeider rett rundt hjørnet.   

Nicklusheletida
kupton skrev (17 timer siden):

Jeg er i Oslo akkurat nå, og undres stadig over at noen orker å bo her. Men jeg er takknemlig overfor alle som bor der. Det gir oss bedre plass utenfor Oslo 🙂

Ja, hvorfor orker vi det ? Jo, det kan jeg svare på. Vi blir friskere av å bo i Oslo nemlig fordi vi har jobb .  Det bør du som psykiater kunne forstå :)Jeg minner om at Oslo har lavest andel av uføretrygdede i Norge på 6, 3 % . Flere fylker i landet har over 13 % og noen fylker har over 14% uføretrygdede , så kan jo virke som at man er sykere andre steder i landet.

Hvorfor bor jeg i Oslo ? Jeg flyttet til Oslo som ung fordi det er lettere å få seg jobb og Oslo er en spennende by når man er ung. Hvorfor blir man værende som eldre ? Fordi man har voksne barn som også etablerer seg i Oslo. Nå snakker jeg på vegne av meg selv, min x- mann, mine venninner og sikkert mange mange flere. 

Når ikke sentrum av byen er spennde lenger, så har vi fortsatt marka og Oslofjorden, alle øyene osv. 

Oslo er en fin by med fin natur, men kan føles litt stressende når man blir eldre. Tipper du som turist tråkker midt nede i sentrum og de fleste bor jo ikke der :)

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (14 minutter siden):

Ja, hvorfor orker vi det ? Jo, det kan jeg svare på. Vi blir friskere av å bo i Oslo nemlig fordi vi har jobb .  Det bør du som psykiater kunne forstå :)Jeg minner om at Oslo har lavest andel av uføretrygdede i Norge på 6, 3 % . Flere fylker i landet har over 13 % og noen fylker har over 14% uføretrygdede , så kan jo virke som at man er sykere andre steder i landet.

Hvorfor bor jeg i Oslo ? Jeg flyttet til Oslo som ung fordi det er lettere å få seg jobb og Oslo er en spennende by når man er ung. Hvorfor blir man værende som eldre ? Fordi man har voksne barn som også etablerer seg i Oslo. Nå snakker jeg på vegne av meg selv, min x- mann, mine venninner og sikkert mange mange flere. 

Når ikke sentrum av byen er spennde lenger, så har vi fortsatt marka og Oslofjorden, alle øyene osv. 

Oslo er en fin by med fin natur, men kan føles litt stressende når man blir eldre. Tipper du som turist tråkker midt nede i sentrum og de fleste bor jo ikke der :)

Jeg har bodd her hele livet og etter jeg ble ufør har jeg følt meg veldig utenfor. Er også veldig vanskelig å få mulighet til å komme ut i arbeid igjen da man konkurrer med på lik linje med friske med full CV. I følge flere jeg har snakket med kan dette være enklere i mindre byer da NAV ikke er så overbelastet. Har du god jobb, penger og helse er Oslo en fin by.
Men psykisk sett er det ikke gunstig å sitte i små leiligheter i isolasjon hvis du sliter med angst og depresjon, da er det bedre med plass, natur rundt seg samt og kunne gå rett ut på plenen om sommeren. 

Anonymkode: f1d96...cfd

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har bodd her hele livet og etter jeg ble ufør har jeg følt meg veldig utenfor. Er også veldig vanskelig å få mulighet til å komme ut i arbeid igjen da man konkurrer med på lik linje med friske med full CV. I følge flere jeg har snakket med kan dette være enklere i mindre byer da NAV ikke er så overbelastet. Har du god jobb, penger og helse er Oslo en fin by.
Men psykisk sett er det ikke gunstig å sitte i små leiligheter i isolasjon hvis du sliter med angst og depresjon, da er det bedre med plass, natur rundt seg samt og kunne gå rett ut på plenen om sommeren. 

Ja, jeg er enig med deg . Jeg tror du har rett i dette. 

Hvitveis.sommer
kupton skrev (1 minutt siden):

@Nicklusheletida Neida. Jeg var ikke et minutt i sentrum. Der er det verst. 
Men som sagt: Jeg er så takknemlig overfor deg og alle andre som bor der. Tusen takk 😀

Hva snakker du om nå @kupton? Hva med Oslo er du ikke liker..? 

Hvitveis.sommer
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Oslo har da mest fattigdom enn resten av landet? Så lenge som anonym sier man har jobb god helse og god økonomi er Oslo en nydelig plass. Trolig du har rett i færre uføre men hva med alle som faller utenfor og hva med f.eks helsevesenet? Innen psykisk helse om ikke annet..@Nicklusheletida

Endret av Hvitveis.sommer
Worriesome Plenty 2

Jeg trives i Oslo. Bodde på landet en stund da jeg var samboer. Det frister ikke til gjentagelse. Ellers har jeg bodd i eller nær Oslo hele livet. Selve byen dvs sentrum kan være masete, men de fleste bor jo ikke det. Jeg har 15 meter å gå til skogen, skulle jeg ha lyst til naturopplevelser. På den andre siden har jeg ett massivt kollektivtilbud i alle retninger. Å ta meg til sentrum tar 16 minutter.

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (47 minutter siden):

Korrelasjon != kausalitet . Mer utdypende om dette kan du finne her: https://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_does_not_imply_causation

Men, et mer alvorlig spørsmål, bor du områder med høy grad av innvandrere, eller lav andel. Jeg ville anta i områder med høy grad av innvandrere siden det er der det er mest berikende mangfold, pluss billigere etc. Venter i spennings på svaret. :) 

Angstlei skrev (19 timer siden):

Ja, nedsiden utenfor oslo området er alle har rare dialekter av en eller annen merkelig grunn, og været er litt dårligere. Ellers er det bra :) 

Anonymkode: d0280...a8a

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Ja, hvorfor orker vi det ? Jo, det kan jeg svare på. Vi blir friskere av å bo i Oslo nemlig fordi vi har jobb .  Det bør du som psykiater kunne forstå :)Jeg minner om at Oslo har lavest andel av uføretrygdede i Norge på 6, 3 % .

Tall fra NAV:

Selv om Oslo som helhet ligger under landsgjennomsnittet, er det fire bydeler i Oslo som skiller seg ut ved å ha en uføreandel som ligger på eller over gjennomsnittet for landet. Dette er Grorud med 11,5 prosent, Alna med 11,2 prosent, Stovner med 10,7 prosent og Søndre Nordstrand på landsgjennomsnittet med 10,5 prosent. De resterende elleve bydelene ligger under landsgjennomsnittet.

Lavest andel uføretrygdede har bydelene St. Hanshaugen og Vestre Aker med 4,0 prosent, fulgt av Frogner med 4,1 prosent.

Anonymkode: 83162...651

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...