Gå til innhold

Ikke la redsel for bedring stoppe en

Anbefalte innlegg

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Forstår ikke hvordan du kan velge det selv? Å være syk eller frisk? Hvilke diagnose har du som kan det? 

Jeg ordla meg kanskje litt feil. Jeg tenker at det er jo ikke sikkert jeg blir frisk selvom jeg velger å jobbe mot tilfriskning. Så det blir vel feil å bruke ordet frisk kanskje. Men det å virkelig ville bli bedre og jobbe mot det øker jo oddsen for det. Jeg har bipolar, noe man naturligvis ikke kan bli frisk av. Men man kan jo av og til til en viss grad styre om man blir bedre eller verre. Feks når man velger ikke ta medisiner, ikke gå i terapi, ikke ta vare på seg selv og ellers gjøre destruktive valg.

Fortsetter under...

stjernestøv
lavender skrev (2 minutter siden):

Jeg ordla meg kanskje litt feil. Jeg tenker at det er jo ikke sikkert jeg blir frisk selvom jeg velger å jobbe mot tilfriskning. Så det blir vel feil å bruke ordet frisk kanskje. Men det å virkelig ville bli bedre og jobbe mot det øker jo oddsen for det. Jeg har bipolar, noe man naturligvis ikke kan bli frisk av. Men man kan jo av og til til en viss grad styre om man blir bedre eller verre. Feks når man velger ikke ta medisiner, ikke gå i terapi, ikke ta vare på seg selv og ellers gjøre destruktive valg.

Ok. Jeg har prøvd både psykiatri og alternativ medisin for å bli frisk, hvis du tror du kan bli bedre så velg det. Det må jo være mye mer givende, har venner med bipolar og de ser ikke ut som de blir frisk. Det er jo i perioder selv på medisiner. 

Den forsvunne diamanten
stjernestøv skrev (13 minutter siden):

Forstår ikke hvordan du kan velge det selv? Å være syk eller frisk? Hvilke diagnose har du som kan det? 

Jeg tror det handler mer om hvor mye man prøver. Det er ikke alltid rett fram. For eks bli i senga når man vet man kunne klart å ta seg den ene turen for bedringens skyld. Også gjør man ikke det fordi man føler at man ikke fortjener å bli frisk eller er redd for å bli frisk.

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ok. Jeg har prøvd både psykiatri og alternativ medisin for å bli frisk, hvis du tror du kan bli bedre så velg det. Det må jo være mye mer givende, har venner med bipolar og de ser ikke ut som de blir frisk. Det er jo i perioder selv på medisiner. 

Jeg ønsker å velge tilfriskning og jeg kommer til å velge det, jeg må bare finne motet og legge redselen til side. Ett liv der jeg potensielt har det bra vil jo definitivt være mer givende. Og et meningsfullt og bra liv det vil nok være verdt å holde ut den frykten om å falle tilbake. 

stjernestøv
Den forsvunne diamanten skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det handler mer om hvor mye man prøver. Det er ikke alltid rett fram. For eks bli i senga når man vet man kunne klart å ta seg den ene turen for bedringens skyld. Også gjør man ikke det fordi man føler at man ikke fortjener å bli frisk eller er redd for å bli frisk.

Så jeg har ikke prøvd godt nok? Det tror jeg ikke på og jeg ble syk tidlig, jeg prøvde og prøvde men fikk det ikke til. 

Den forsvunne diamanten skrev (2 minutter siden):

Ja, det er akkurat sånn for meg. Jeg blir redd for å virkelig prøve og jobbe mot å bli bedre. For min del handler selvsaboteringen som oftest om å unngå å gjøre ting jeg vet vil resultere at jeg får det bedre. Det jo selvfølgelig ikke sikkert man blir bedre selv om man forsøker men jeg er ganske sikker på at om jeg aktivt gjorde valg som var bra for meg så ville det utgjøre en forskjell. Interessant at du nevner det med å føle at man ikke fortjener å bli frisk, for det føler jeg på ofte.

Annonse

Den forsvunne diamanten
stjernestøv skrev (11 minutter siden):

Så jeg har ikke prøvd godt nok? Det tror jeg ikke på og jeg ble syk tidlig, jeg prøvde og prøvde men fikk det ikke til. 

Jeg snakker ikke om deg, jeg snakker generelt om når man vet man klarer noe men man lar vær å gjøre det fordi man er redd for å bli frisk eller føler man ikke fortjener det. Det høres ikke ut som det var sånn for deg.

AnonymBruker
lavender skrev (35 minutter siden):

Jeg kommer nok ikke til å gjøre det. Jeg håper jeg etterhvert klarer å ta valget om tilfriskning og stå i det og alt det innebærer.

Du er jammen heldig som bare kan velge selv å bli frisk det må jeg si. 

Anonymkode: c04cc...a32

stjernestøv
Den forsvunne diamanten skrev (13 minutter siden):

Jeg snakker ikke om deg, jeg snakker generelt om når man vet man klarer noe men man lar vær å gjøre det fordi man er redd for å bli frisk eller føler man ikke fortjener det. Det høres ikke ut som det var sånn for deg.

Ok. Nei alt jeg ville var å være frisk, jeg hadde jo barn å ta meg av og da de vokste opp. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er jammen heldig som bare kan velge selv å bli frisk det må jeg si. 

Anonymkode: c04cc...a32

Vet ikke om du har lest igjennom hele tråden men kan si det igjen. Som jeg svarte Stjernestøv så innser jeg at jeg nok kanskje har ordlagt meg litt feil. Jeg mener ikke at man kan velge å bli frisk, men at man kan velge om man ønsker å jobbe mot tilfriskning eller ikke. Jeg vet det naturligvis ikke er sikkert at man blir bedre selv om man virkelig forsøker, men det å gjøre en innsats øker oddsen for å bli bedre. I forhold til megselv så har jeg erfart at kan jo til en viss grad styre om man blir bedre eller verre. Feks når man velger ikke ta medisiner, ikke gå i terapi, ikke ta vare på seg selv og ellers gjøre destruktive valg.

AnonymBruker
lavender skrev (7 minutter siden):

Vet ikke om du har lest igjennom hele tråden men kan si det igjen. Som jeg svarte Stjernestøv så innser jeg at jeg nok kanskje har ordlagt meg litt feil. Jeg mener ikke at man kan velge å bli frisk, men at man kan velge om man ønsker å jobbe mot tilfriskning eller ikke. Jeg vet det naturligvis ikke er sikkert at man blir bedre selv om man virkelig forsøker, men det å gjøre en innsats øker oddsen for å bli bedre. I forhold til megselv så har jeg erfart at kan jo til en viss grad styre om man blir bedre eller verre. Feks når man velger ikke ta medisiner, ikke gå i terapi, ikke ta vare på seg selv og ellers gjøre destruktive valg.

Jeg skjønner hva du mener. Det er en ikke uvanlig situasjon å havne i som langtidspasient eller som veldig syk. Når det er duket for bedring så kan man grue seg og vurdere å ikke gjøre det som må til for å bli frisk. Her kan man ta noen valg. Det betyr ikke at man velger om man vil være syk eller ei. Stjernestøv er kanskje en av dem som aldri har kommet til det veiskiltet hvor man kan velge på gå mot en friskere tilværelse ved å ta noen skrive valg. Ikke alle kan komme ut av sykdom. Og bipolar blir du ikke frisk men du kan nok gjøre en del som gjør at du har en langt friskere liv enn i dag. 

Anonymkode: fb6a8...6da

stjernestøv
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Stjernestøv er kanskje en av dem som aldri har kommet til det veiskiltet hvor man kan velge på gå mot en friskere tilværelse ved å ta noen skrive valg

Jeg følte jeg hadde funnet svaret da jeg hadde lest og fulgte "The secret", da var jeg ganske bra i to år men jeg ble dårlig igjen. Det var rart. Da bodde jeg ikke her men ble fulgt opp av psykiatrien her og de syns det var gledelig, tror de trodde det var fordi jeg flyttet. 

Endret av stjernestøv

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener. Det er en ikke uvanlig situasjon å havne i som langtidspasient eller som veldig syk. Når det er duket for bedring så kan man grue seg og vurdere å ikke gjøre det som må til for å bli frisk. Her kan man ta noen valg. Det betyr ikke at man velger om man vil være syk eller ei. Stjernestøv er kanskje en av dem som aldri har kommet til det veiskiltet hvor man kan velge på gå mot en friskere tilværelse ved å ta noen skrive valg. Ikke alle kan komme ut av sykdom. Og bipolar blir du ikke frisk men du kan nok gjøre en del som gjør at du har en langt friskere liv enn i dag. 

Så bra du skjønner hva jeg mener. Ble litt nervøs for at jeg hadde ordlagt meg så feil at ingen skjønte, eller at folk var helt uenig.

AnonymBruker
lavender skrev (2 timer siden):

Jeg kommer nok ikke til å gjøre det. Jeg håper jeg etterhvert klarer å ta valget om tilfriskning og stå i det og alt det innebærer.

Hvilken diagnose har du når du ønsker og være syk? 

Anonymkode: 77d34...d1a

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts har oppklart hva hun mente. Hun ønsker ikke å være syk men kjemper med kvaler for å forlate identiteten og tilværelsen som syk siden den er kjent og trygg. Hun mener ikke hun kan velge sykdom eller ikke men at hun kan velge å ta fatt på å prøve å bli friskere fremfor å la være å prøve og stagnere. Denne problemstillingen kan gjelde mange diagnoser. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har bipolar. Men du har misforstått, jeg ønsker ikke å være syk. Anonymbruker som har svart deg forklarer det godt. Ellers har jeg også svart en annen anonym og Stjernestøv tidligere på samme/lignende spørsmål, les gjerne de svarene. 

Endret av lavender

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...