Gå til innhold

Hvordan få hjelp med sterke, akutte selvmordstanker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva kan man gjøre? Jeg forsøkte å snakke med fastlegen i dag. Hun sa hun hørte hva jeg sa og foreslo at vi hadde ny time i oktober og snakket mer om det da. Jeg forsøkte å si jeg trengte noe mer, men hun sa det var ferietid så jeg fikk kose meg i ferien og gi meg selv en pause. Behandler har ferie i 7 uker.  Hvem kan hjelpe meg da?  Det kommer i bølger, og er overveldende sterkt. Jeg har det virkelig ikke bra. (K-ptsd med dissosiasjon). Ønsker ikke innleggelse. 

Anonymkode: 00e51...ca9

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er årsaken til at du har det så dårlig? Hva har hendt? 

Anonymkode: 60bd7...f33

Min komplekse ptsd er veldig aktiv nå. Vet ikke hvorfor. Vanskelig å takle.

Har dere akutt ambulant team der du bor? Såfall kan jeg anbefale å ta kontakt med dem, noen steder trenger du henvisning andre ikke. I forhold til hva annet du kan gjøre så er det tre ting som bruker hjelpe for meg i forhold til selvmordstanker: snakke om det, skrive og avlede. Om du ikke får muligheten til å snakke med akutt team kan du forsøke snakke med hjelpetelefon, som mental helse eller kirkens sos. Man vet jo aldri hvem man møter på der og det er ikke lett å åpne seg for fremmede, men det kan være ett mulig alternativ. Når jeg skriver så forsøker jeg skrive akkurat det jeg tenker og føler uten å moderere meg. Og om du vil kan du skrive som om du skriver til behandler, med tanke på at du kan la henne lese det etter ferien. Noen ganger synes jeg det er nyttig. Avledning jeg bruker er ting som å høre på musikk, gå en tur, male, lese. Akkurat der er det jo litt individuelt hva som fungerer, men forhåpentligvis kan du finne noe som fungerer for deg.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Støtter det med å søke hjelp av AAT (akutt ambulant team). Har du brukerstyrt seng? Hvorfor ønsker du ikke innleggelse?

Anonymkode: 9ad41...0b3

Er ikke alltid en innleggelse hjelper. Ofte er det bare oppbevaring. Beste hjelpen får man der ute

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke alltid en innleggelse hjelper. Ofte er det bare oppbevaring. Beste hjelpen får man der ute

Oppbevaring? Har du opplevd det?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Støtter det med å søke hjelp av AAT (akutt ambulant team). Har du brukerstyrt seng? Hvorfor ønsker du ikke innleggelse?

Har dårlig erfaring med å være innlagt. Noe av det eneste som hjelper meg er å gå tur i skogen. De gangene jeg har vært innlagt har jeg ikke fått lov å gå ut. 

AnonymBruker
lavender skrev (3 timer siden):

Har dere akutt ambulant team der du bor? Såfall kan jeg anbefale å ta kontakt med dem, noen steder trenger du henvisning andre ikke. I forhold til hva annet du kan gjøre så er det tre ting som bruker hjelpe for meg i forhold til selvmordstanker: snakke om det, skrive og avlede. Om du ikke får muligheten til å snakke med akutt team kan du forsøke snakke med hjelpetelefon, som mental helse eller kirkens sos. Man vet jo aldri hvem man møter på der og det er ikke lett å åpne seg for fremmede, men det kan være ett mulig alternativ. Når jeg skriver så forsøker jeg skrive akkurat det jeg tenker og føler uten å moderere meg. Og om du vil kan du skrive som om du skriver til behandler, med tanke på at du kan la henne lese det etter ferien. Noen ganger synes jeg det er nyttig. Avledning jeg bruker er ting som å høre på musikk, gå en tur, male, lese. Akkurat der er det jo litt individuelt hva som fungerer, men forhåpentligvis kan du finne noe som fungerer for deg.

Takk for svar og gode tips. 🌼Jeg vet ikke om det finnes akutt ambulant team her, jeg kan undersøke. Kan man ringe rett dit eller må man gjennom legevakten? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar og gode tips. 🌼Jeg vet ikke om det finnes akutt ambulant team her, jeg kan undersøke. Kan man ringe rett dit eller må man gjennom legevakten? 

Det varierer fra sted til sted. Om du forsøker google så står det sannsynligvis på sykehusets nettsider. 

Anonymkode: 09474...7c8

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det varierer fra sted til sted. Om du forsøker google så står det sannsynligvis på sykehusets nettsider. 

Anonymkode: 09474...7c8

Googlet nå og det er fastlege eller legevakt som må kontakte den, ikke pasienten. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Googlet nå og det er fastlege eller legevakt som må kontakte den, ikke pasienten. 

Her kan man ringe direkte. Men det skal være et lavterskel-tilbud så kontakt lege eller legevakt.

AnonymBruker
kupton skrev (6 timer siden):

Husk at tanker bare er tanker og ufarlige. Avled tankene med aktiviteter. 

Takk. Jeg prøver. Vet tanker ikke er farlig, men grensen mellom tanker og planlegging er skjør. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har dårlig erfaring med å være innlagt. Noe av det eneste som hjelper meg er å gå tur i skogen. De gangene jeg har vært innlagt har jeg ikke fått lov å gå ut. 

Da ville jeg ha planlagt å komme meg ut i skogen hver dag. Gjør ting som du vet at hjelper av og til, som f.eks å lage spillelister for ulike behov. Forsøk å stenge igjen døren til selvdestruktive tanker. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Derav tenker jeg innleggelse

Jeg har forståelse for det, men hvem skulle lagt meg inn? Fastlegen mener vi kan ha ny time i oktober selvom jeg sa jeg holdt på å bli ødelagt av selvmordstanker og visste ikke hvordan jeg overlevde uka. Legevakten er jeg redd for å ringe. Når fastlegen ikke tok meg på alvor er jeg redd legevakten ikke gjør det heller.

frosken skrev (10 timer siden):

Da ville jeg ha planlagt å komme meg ut i skogen hver dag. Gjør ting som du vet at hjelper av og til, som f.eks å lage spillelister for ulike behov. Forsøk å stenge igjen døren til selvdestruktive tanker. 

jeg prøver å gjøre noe noe hver dag jeg vanligvis hjelper å gjøre. Av og til hjelper det.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har forståelse for det, men hvem skulle lagt meg inn? Fastlegen mener vi kan ha ny time i oktober selvom jeg sa jeg holdt på å bli ødelagt av selvmordstanker og visste ikke hvordan jeg overlevde uka. Legevakten er jeg redd for å ringe. Når fastlegen ikke tok meg på alvor er jeg redd legevakten ikke gjør det heller.

jeg prøver å gjøre noe noe hver dag jeg vanligvis hjelper å gjøre. Av og til hjelper det.

Det er helt horribelt. Ta kontakt med legevakten og fortell dem hvordan du har det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...