Gå til innhold

Hva er forskjell på å bli innlagt på sykehus versus DPS

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Vet ikke annet enn at sykehuset er med en gang og DPS er i løpet av noen måneder eller uker. 

At man må vente uker eller mnd for å komme inn på DPS? Det er ikke min erfaring. Jeg har kommet inn med en gang. Ila dagen. 

Anonymkode: 88c45...0a8

AnonymBruker
lavender skrev (5 minutter siden):

Hovedforskjellen er vel at akuttposten er lukket mens DPS er åpent. Også er der ulike aktiviteter på DPS, noe det ikke er noe av på akuttposten (i alle fall ikke her jeg bor). 

Er alle avd for psykisk sykdom på sykehuset akuttpost? Hva betyr egentlig akuttpost?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er alle avd for psykisk sykdom på sykehuset akuttpost? Hva betyr egentlig akuttpost?

Nei. Eller, jeg er ikke helt sikker på hvordan det er andre steder i landet, men her jeg bor er der 4 forskjellige poster. Akuttpost, subakutt, åpen post og sikkerhetsavdeling. Akuttpost ligger vel litt i ordet: det er akutt. Det er der man blir innlagt når det ikke kan vente. Typisk feks suicidale og psykotiske, og når man trenger feks. hyppig oppfølging, tilsyn, skjerming osv. Akuttposten blir man gjerne kortest mulig tid. Subakutt er gjerne posten man blir flyttet til når man er mer stabil og det er mindre akutt, man er gjerne lenger innlagt der, men er ellers helt lik akuttposten.

Annonse

Den forsvunne diamanten

Min opplevelse:

akuttpsykiatrisk: mer tilsyn, kontinuerlig oppfølging, ikke lov med snor, skarpe ting. Glass osv. låst dør. Må søke om perm.

DPS døgn: lite tilsyn, lov med snor, skarpe ting, åpen dør, må bare kontakte kontakten når man skal på perm

Glitter skrev (18 minutter siden):

Vet ikke annet enn at sykehuset er med en gang og DPS er i løpet av noen måneder eller uker. 

Her i byen er psykiatriske sykehus på sykehusets eiendom, det er under sykehuset sentralt, mens DPS ligger mer lokalt og nærmere folk, selv om det også er en del av spesialisthelsetjenesten.

I praksis ankommer en akuttavdelingen første døgnet og fordeles videre på DPS eller sykehusets poster etterpå. De som er tvangsinnlagt, mener jeg må være innlagt på en avdeling tilhørende psykiatrisk sykehus. Der er det betydelig høyere bemanning og avdelingene er utformet tilsvarende som en akuttavdeling...

Mitt lokale DPS, vet jeg også at har to lukkede poster, bl.a. en psykosepost, men usikker om det kun er for frivillig behandling. Ellers er der åpne avdelinger hvor en kommer enten etter akuttinnleggelse eller som en planlagt behandling.

stjernestøv
Den forsvunne diamanten skrev (5 minutter siden):

Min opplevelse:

akuttpsykiatrisk: mer tilsyn, kontinuerlig oppfølging, ikke lov med snor, skarpe ting. Glass osv. låst dør. Må søke om perm.

DPS døgn: lite tilsyn, lov med snor, skarpe ting, åpen dør, må bare kontakte kontakten når man skal på perm

Her må man søke om perm på DPS og får ikke ha skarpe ting som barberhøvel, man kan få avslag på perm og. 

Når det eksisterer så ulike løsninger for å ivareta sårbare mennesker i akutt krise og vanskelig situasjon, tenker jeg at kvaliteten og behandlingstilbudet som gis må variere en hel del. For behandling innen psykisk helsehjelp ellers, er en opptatt av at ressursene skal benyttes til behandling som har påvist å ha best virkning mot ulike lidelser.

Vet noen om det er gjort noen forskning på hvilken organisering av tjenestene som gir best uttelling for ulike pasientgrupper? Kanskje @frosken , @kupton eller @ISW vet noe? Eller andre kloke hoder.

Jeg har bodd i tre ulike fylker i tiden jeg hadde behov for innleggelser og tett oppfølgning, og mye har skjedd på 22 år, men det er større og mindre forskjeller i de tre fylkene.

Den forsvunne diamanten
stjernestøv skrev (32 minutter siden):

Her må man søke om perm på DPS og får ikke ha skarpe ting som barberhøvel, man kan få avslag på perm og. 

Oja serr, det har jeg aldri opplevd.

Annonse

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er sikkert forskjell etter hvor alvorlig syke den som er innlagt er. 

Anonymkode: 7874c...bec

Men dps? Der er det jo åpent? Har det så mye å si om noen har skarpe gjenstander?

AnonymBruker
stjernestøv skrev (3 timer siden):

I min by må man også søke om perm og man får gjerne avslag alt etter hvor dårlig man er.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I min by må man også søke om perm og man får gjerne avslag alt etter hvor dårlig man er.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså avslag på perm.

stjernestøv skrev (16 timer siden):

Folk kan jo skade seg der og. 

Rart å ta ifra folk skarpe gjenstander på DPS. Jeg blir ikke fratatt barberhøvelen en gang på akuttposten. De kjenner meg så de vet den kun blir brukt til det den skal brukes til, men ble ikke fratatt høvelen første gang jeg var innlagt heller. Men jeg har levert den inn et par ganger for noen år siden da jeg slet med den type selvskading. 

Endret av Glitter
Eva Sofie skrev (18 timer siden):

Her i byen er psykiatriske sykehus på sykehusets eiendom, det er under sykehuset sentralt, mens DPS ligger mer lokalt og nærmere folk, selv om det også er en del av spesialisthelsetjenesten.

I praksis ankommer en akuttavdelingen første døgnet og fordeles videre på DPS eller sykehusets poster etterpå. De som er tvangsinnlagt, mener jeg må være innlagt på en avdeling tilhørende psykiatrisk sykehus. Der er det betydelig høyere bemanning og avdelingene er utformet tilsvarende som en akuttavdeling...

Mitt lokale DPS, vet jeg også at har to lukkede poster, bl.a. en psykosepost, men usikker om det kun er for frivillig behandling. Ellers er der åpne avdelinger hvor en kommer enten etter akuttinnleggelse eller som en planlagt behandling.

Her er det kun planlagte innleggelser på DPS. Det er flere mnd ventetid så inten kommer rett etter akutt. Vi har tre akutttavdelinger her, og jeg bruker være på den ene. Her er alt fra tungt psykotiske til meg som er der en uke for å hente meg inn fra en dårlig periode. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...