Gå til innhold

Hva er forskjell på å bli innlagt på sykehus versus DPS

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Glitter skrev (30 minutter siden):

Rart å ta ifra folk skarpe gjenstander på DPS. Jeg blir ikke fratatt barberhøvelen en gang på akuttposten. De kjenner meg så de vet den kun blir brukt til det den skal brukes til, men ble ikke fratatt høvelen første gang jeg var innlagt heller. Men jeg har levert den inn et par ganger for noen år siden da jeg slet med den type selvskading. 

De har vel sikkert noe erfaring med at noen skader seg med det, til og med mannen min måtte levere fra seg barberhøvelen. Og tidligere når jeg var der ransaket de kofferten min, det gjorde de ikke siste gangen jeg var der. Tror ikke det er lov. 

Fortsetter under...

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

De har vel sikkert noe erfaring med at noen skader seg med det, til og med mannen min måtte levere fra seg barberhøvelen. Og tidligere når jeg var der ransaket de kofferten min, det gjorde de ikke siste gangen jeg var der. Tror ikke det er lov. 

På akuttpsykiatrisk går de alltid gjennom bagasjen min. Ikke på DPS. 

Vendi skrev (3 minutter siden):

Her jeg sokner til går de gjennom bagasjen både på akuttpsykiatrisk og DPS. På PAM blir man også kroppsvisitert. 

Såpass. Jeg har aldri blitt kroppsvisitert. Bare av politiet. 

Vendi skrev (7 minutter siden):

Mulig det er noe nytt de har begynt med der, for det var første gang det skjedde meg nå for et par uker siden.  

Ja kanskje det. Ikke noe særlig uansett. For meg går sånt helt fint, men vet jo det ikke er sånn for alle. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er alle avd for psykisk sykdom på sykehuset akuttpost? Hva betyr egentlig akuttpost?

Anonymkode: 88c45...0a8

Akutt post er der du får akutt hjelp. Hvis man er f.eks alvorlig deprimert så får man behandling med elektro behandling på akutt post. 

Anonymkode: efb29...bf0

Vendi skrev (På 12.7.2023 den 14.04):

Mulig det er noe nytt de har begynt med der, for det var første gang det skjedde meg nå for et par uker siden.  

Mener de har gjort rutinemessig kropsvisitering, samt metalldetektor de siste 7-8 årene.

Slike regler om tiltak reguleres heldigvis strengt i lovverket om psykisk helsevern på tvang.

Annonse

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (4 minutter siden):

Mener de har gjort rutinemessig kropsvisitering, samt metalldetektor de siste 7-8 årene.

Slike regler om tiltak reguleres heldigvis strengt i lovverket om psykisk helsevern på tvang.

Seriøst? Hvorfor? 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Seriøst? Hvorfor? 

Øh, hvorfor til rutinene eller til nedskrevne regler i lovverket?

Jeg antar du spør om det første - det er trolig avgjørelse som er gjort ved sykehusets ledelse ved akuttposten for hvordan de best skal kunne gjennomføre psykisk helsevern uten uønskede hendelser. Jeg vil anta at de da opplever mindre innførsel av gjenstander på avdelingen som ikke er tillat å ta med inn. I min dårligste og ustabile tid, har jeg medbragt ting inn som nå vil være vanskeligere å få inn. Jeg tenker det er mye til det beste for pasienter som ikke vet sitt eget beste, men samtidig fratar det pasienter mye egetansvar. Det gir kanskje kortsiktig effekt for å hanskes med hendelser der og da, men det gir ingen langsiktig effekt for den enkelte pasienten.

Her jeg bor nå, er den mest strengeste avdelingen jeg har vært ved, av tre ulike i landet, når det kommer til pasientsikkerhet og ettersyn.med streng kontroll. Men for noen år siden hevdet de å skilte med at belteseng gikk ned på akuttavdelingene generelt og de lukkede sykehuspostene generelt. Sikkerhetsposten vet jeg ikke.

Jeg har vært innlagt ved en avdeling i Helse Sør-Øst i to perioder, og der var tilsynet også strengt mtp. at eiendeler ble gjennomgått og var låst inn i pasientskap på mitt rom under hele oppholdet. Det var betydelig bruk av fastvakt på denne avdelingen, og belteseng og akuttmedisinering ble benyttet minst én gang hver vakt, både i 2002 og i 2008.

Og motsetningen var på en annen akuttavdeling, som jeg har sans for, hvor de fordeler de sykeste og dårligst fungerende på en avdeling og roligere pasienter på en annen avdeling. Min erfaring, som kom på sistnevnte avdeling, var at det ble generelt roligere, at det ble mindre utagering, mindre skriking etc. Der fikk vi faktisk mat servert på glasservise og det var betydelig mindre inngripner og tiltak enn ved de to andre. En slik form for deling av avdelinger er også etterlyst innen ungdomspsykiatrien også...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...