Gå til innhold

Samarbeid med psykiatrien.

Anbefalte innlegg

stjernestøv

På min første innleggelse snakket jeg med psykolog og psykiater hver dag, de ville overtale meg til å ta ap men jeg trodde de ville forgifte meg og drepe meg. Følte jeg kranglet med dem og gikk ut i sinne og smalt med døren, mer husker jeg ikke. Bortsett fra at psykologen min sa jeg skulle bli innlagt for å slappe av, så var det for å ta medisiner. Ble sendt hjem fordi jeg nektet å samarbeide, neste gang jeg ble innlagt fikk jeg skryt fordi jeg samarbeidet...tok medisiner da. Og nå sier de det er bra jeg samarbeider, handler samarbeid bare om medisiner? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473898-samarbeid-med-psykiatrien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
kupton skrev (2 minutter siden):

Samarbeid handler bla om å følge de råd en får. 

Ok. Det har jeg som regel gjort etter at jeg tok til fornuft, min psykolog sa alltid "Høres det fornuftig ut da". Tror ikke jeg var så fornuftig, og mine foreldre støtter meg ikke i å få hjelp fra psykiatrien i sin tid. Det første jeg fikk var melleril og aurorix, de var ikke så for de medisinene. Og i miljøet jeg var sa de det var apedop, det hørtes ikke positivt ut. 

Annonse

AnonymBruker

Syns spørsmålet ditt er viktig. Du peker på at samarbeid også kan forstås som «gjør det psykiateren sier». Det kjennes jo ikke som samarbeid. Om man er redd for bivirkninger og derfor ønsker dialog rundt medisinering. Da skal man anklages for å ikke samarbeide og risikere å miste behandlingstilbud? Det er jo veldig betenkelig. 

Anonymkode: b538c...1dd

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Syns spørsmålet ditt er viktig. Du peker på at samarbeid også kan forstås som «gjør det psykiateren sier». Det kjennes jo ikke som samarbeid. Om man er redd for bivirkninger og derfor ønsker dialog rundt medisinering. Da skal man anklages for å ikke samarbeide og risikere å miste behandlingstilbud? Det er jo veldig betenkelig. 

Jeg er enig. Trusler om å miste behandlingstilbud om man ikke gjør som psykiateren sier, blir fort litt i retning «reell» tvang selv om man ikke går den juridiske veien om tvangsvedtak. Da mister man også rettssikkerhetsmekanismene som følger et tvangsvedtak. Ikke bra. 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja sykepleirren er enig med deg i det og jeg også. 

stjernestøv
Sokk skrev (38 minutter siden):

Jeg er enig. Trusler om å miste behandlingstilbud om man ikke gjør som psykiateren sier, blir fort litt i retning «reell» tvang selv om man ikke går den juridiske veien om tvangsvedtak. Da mister man også rettssikkerhetsmekanismene som følger et tvangsvedtak. Ikke bra. 

Ja min gamle psykolog var av den gamle skolen. 

stjernestøv
Sokk skrev (44 minutter siden):

Ja det skulle ikke være sånn sa sykepleieren. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt skal en komme til orde, og en skal kunne diskutere ulike løsninger. Men hvis pasienten ikke vil være med på noe som legen mener er absolutt nødvendig, er det ingen grunn til å fortsette kontakten.

Annonse

Har avsluttet samarbeid med DPS. Både jeg og fastlegen opplevde de såpass vrange at det ikke var hensikt å ha kontakt med de. Fant heller en avtalespesialist (psykiater) og vi to har veldig bra samarbeid 😊 DPSet her har fått endel kritikk for å være vanskelig. 

stjernestøv skrev (På 11.7.2023 den 20.25):

På min første innleggelse snakket jeg med psykolog og psykiater hver dag, de ville overtale meg til å ta ap men jeg trodde de ville forgifte meg og drepe meg. Følte jeg kranglet med dem og gikk ut i sinne og smalt med døren, mer husker jeg ikke. Bortsett fra at psykologen min sa jeg skulle bli innlagt for å slappe av, så var det for å ta medisiner. Ble sendt hjem fordi jeg nektet å samarbeide, neste gang jeg ble innlagt fikk jeg skryt fordi jeg samarbeidet...tok medisiner da. Og nå sier de det er bra jeg samarbeider, handler samarbeid bare om medisiner? 

Det bruker å handle om søvn, mat og medisiner ja. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...