Gå til innhold

Skammer du deg over at du er psyk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei.

Det er en sykdom jeg ikke har valgt selv. 

Med det sagt - jeg synes egentlig ikke jeg tar opp så mye ressurser i samfunnet selv om jeg er syk. Jeg får noen medisiner på blå resept som jeg tenker koster staten et par-tre tusen kroner i året. Har et par legebesøk i året, og de gangene jeg eventuelt går til psykolog (f.eks. ved forverringer) betaler helseforsikringen min. Og jeg betaler skatt, til dels ganske mye. Slik det er nå, tror jeg staten går i pluss på meg.

Men jeg tenker at i et samfunn må det være rom for alle - såfremt man gjør det man kan for å bidra så godt man kan. Dette inkluderer at alle skal få den hjelpen de trenger.

ISW skrev (55 minutter siden):

Nei.

Det er en sykdom jeg ikke har valgt selv. 

Med det sagt - jeg synes egentlig ikke jeg tar opp så mye ressurser i samfunnet selv om jeg er syk. Jeg får noen medisiner på blå resept som jeg tenker koster staten et par-tre tusen kroner i året. Har et par legebesøk i året, og de gangene jeg eventuelt går til psykolog (f.eks. ved forverringer) betaler helseforsikringen min. Og jeg betaler skatt, til dels ganske mye. Slik det er nå, tror jeg staten går i pluss på meg.

Men jeg tenker at i et samfunn må det være rom for alle - såfremt man gjør det man kan for å bidra så godt man kan. Dette inkluderer at alle skal få den hjelpen de trenger.

Takk ISW!

Noen ganger skammer jeg meg, særlig i dårligere perioder. Samtidig vet jeg jo at jeg ikke har valgt dette selv.  Vet også at alle medisinene gjør det tyngre for meg å komme i gang og gjør meg mer sliten. Samtidig vet jeg at jeg må gå på disse livet ut, alternativet er så mye verre. 

FjellOgDalar

Nei, det gjør jeg ikke lenger. BP er en reell sykdom på linje med migrene, epilepsi, diabetes osv. Jeg skammer meg tidvis over handlinger og totalt dysfunksjonelle mestringsstrategier jeg  la meg til. Samtidig  tenker jeg at det er fortida, og at jeg nå  har lagt det bak meg. Nå har jeg erfart at det å ta vare på seg selv føles både godt og fortjent. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skammer meg masse. Tror ikke jeg er psyk, men at jeg gjør det med vilje. At jeg gjør meg selv deprimert og simulerer symptomene mine. Det er min feil, men jeg klarer ikke fikse det. 

Anonymkode: 734f8...4a0

Huff, slik har jeg også det. Får du hjelp?

Hi

Anonymkode: 80e73...944

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Huff, slik har jeg også det. Får du hjelp?

Hi

Er inne i DPS-systemet, men vet ikke om jeg får riktig hjelp. Skjønner rett og slett ikke hva de tenker eller hva som er planen. Nå er det lite oppfølging gjennom sommeren, men jeg merker at det er veldig tungt nå. 

Hva med deg?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er inne i DPS-systemet, men vet ikke om jeg får riktig hjelp. Skjønner rett og slett ikke hva de tenker eller hva som er planen. Nå er det lite oppfølging gjennom sommeren, men jeg merker at det er veldig tungt nå. 

Hva med deg?

Har du prøvd å spørre om hva som er planen? Hvis ikke; gjør det. Jeg har heller ikke oppfølging gjennom sommeren så det merkes. Jeg har individuell terapi en gang per uke og gruppeterapi 2 ganger per uke. Regner med at vi jobber med skammen etterhvert. Det føles veldig tungt å leve med den...

Nei jeg skammer meg ikke. Mye av mine problemer skyldes handlinger gjort av andre personer og det var ikke noe jeg valgte skulle skje. Mye skyldes andres valg og resten er medfødt. Det jeg selv har valgt er å gjøre det jeg kan for å gå videre og å få det bedre. 

Endret av aa-k-j
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du prøvd å spørre om hva som er planen? Hvis ikke; gjør det. Jeg har heller ikke oppfølging gjennom sommeren så det merkes. Jeg har individuell terapi en gang per uke og gruppeterapi 2 ganger per uke. Regner med at vi jobber med skammen etterhvert. Det føles veldig tungt å leve med den...

Jeg må spørre. Er bare redd for å si ting, er redd for å avsløre hva jeg tenker og hvem jeg er innenfor skallet mitt. Så sterk er skammen. Men jeg må prøve å legge en plan, prøve å si at jeg trenger virkelig hjelp. Hjelp nå, hjelp med depresjonen. Selv om jeg lurer på om jeg kanskje er et håpløst tilfelle. 

Det høres som du har kommet inn i en god rutine og har god oppfølging. Håper du får jobbet med skammen etterhvert og opplever bedring. 🙂

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg må spørre. Er bare redd for å si ting, er redd for å avsløre hva jeg tenker og hvem jeg er innenfor skallet mitt. Så sterk er skammen. Men jeg må prøve å legge en plan, prøve å si at jeg trenger virkelig hjelp. Hjelp nå, hjelp med depresjonen. Selv om jeg lurer på om jeg kanskje er et håpløst tilfelle. 

Det høres som du har kommet inn i en god rutine og har god oppfølging. Håper du får jobbet med skammen etterhvert og opplever bedring. 🙂

Takk! Du er IKKE et håpløst tilfelle! Jeg har også slike tanker, men vet innerst inne at det ikke er sant. Selv om jeg føler meg verdiløs. Jeg synes det er kjempevanskelig å møte til timene pga skammen. Gruppeterapien er ennå vanskeligere. Jeg har satt ord på det så regner med at vi kommer til å jobbe med det etterhvert.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk! Du er IKKE et håpløst tilfelle! Jeg har også slike tanker, men vet innerst inne at det ikke er sant. Selv om jeg føler meg verdiløs. Jeg synes det er kjempevanskelig å møte til timene pga skammen. Gruppeterapien er ennå vanskeligere. Jeg har satt ord på det så regner med at vi kommer til å jobbe med det etterhvert.

Det er bra at du har klart å sette ord på det. Det er også godt å vite at jeg ikke er den eneste som har det sånn. 

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg gjør det. Skammer meg over å ta opp ressurser i samfunnet...

Hvor går grensen for psyk? 
Er jeg under den kategorien? 
Jeg ser ikke på meg selv som psykisk syk. Det må vel være lov å være litt rastløs/urolig/småtrist i perioder uten at man skal bli sett på som psyk?

Jeg er i jobb og.

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (7 minutter siden):

Jeg ser ikke på meg selv som psykisk syk. Det må vel være lov å være litt rastløs/urolig/småtrist i perioder uten at man skal bli sett på som psyk?

Jeg er i jobb og.

Du er ikke psykisk syk om du ikke har vesentlig funksjonsvikt. 

Anonymkode: 1a7b7...8b4

90tallsbarn skrev (9 minutter siden):

Jeg er i jobb og.

Enig i det. Hvis man har et normalt funksjonsnivå er man syk bare fordi man har en diagnose? Jeg ser meg absolutt ikke som syk fordi jeg har asperger. Bipolar, borderline og rusavhengig er litt mer vanskelig å snakke seg ut fra. Spesielt i de periodene diagnosene mine er aktiv. Alle tre diagnosene kan ha aktive og passive perioder. Jeg konkluderer med at av og til er jeg skikkelig syk, og av og til er jeg ikke verken syk eller frisk. Bare værende. På en måte. Hvis det gav mening. Har vel ikke vært frisk et sekund siste syv år. Mtp funksjonsnivå..Men min tanke om hva som er sykt og friskt har visst endret seg litt. Det syke har blitt mer normalt på en måte. 

Endret av Glitter
UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du er ikke psykisk syk om du ikke har vesentlig funksjonsvikt. 

Anonymkode: 1a7b7...8b4

Jeg vet heller ikke hvor jeg skal sette grensen for funksjonssvikt. 
Jeg mener at jeg har funksjonssvikt siden jeg ikke har noe høyere utdannelse og jobb innen det. Jeg har ikke turt å sette meg skolebenken igjen fordi jeg ikke klarer å forstå hva jeg skal lese. Jeg må ha konkrete mål. Jeg klarer ikke helt forklare dette ser jeg. Jeg har noe i jobben som krever at du leser, men dette leser jeg fordi jeg vet hva jeg skal se etter. Og da kan jeg det uten å lese til slutt.

Når jeg derimot bare har en tykk bok, så ser jeg bare et liv i fangeskap der du skal bruke hele dagen på å lese. Det blir for kons.krevende og kjedelig. 

Men ja, fungerer i samfunnet med jobb, går greit over ens med de fleste.

Jeg kunne kanskje vært litt gladere oftere, da. Tåler ikke så godt når jeg ikke har planer/livet er stille.

Endret av 90tallsbarn
AnonymBruker

Noen er veldig syke og klarer å fungere veldig godt likevel. Liker ikke dette kravet om at man må være nærmest dysfungerende for å være syk nok til å kalle seg syk. https://www.wiersholm.no/mennesker/slb Han her er åpent bipolar 1 og en kjemperessurs, feks,  både i eget privatliv og i bipolarforeningen. Finnes mange eksempler på sånne mennesker. Funksjonssvikt har de selvsagt i perioder men de har likevel ressurser til å fungere i livet generelt. 

Anonymkode: fde70...75c

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen er veldig syke og klarer å fungere veldig godt likevel. Liker ikke dette kravet om at man må være nærmest dysfungerende for å være syk nok til å kalle seg syk. https://www.wiersholm.no/mennesker/slb Han her er åpent bipolar 1 og en kjemperessurs, feks,  både i eget privatliv og i bipolarforeningen. Finnes mange eksempler på sånne mennesker. Funksjonssvikt har de selvsagt i perioder men de har likevel ressurser til å fungere i livet generelt. 

Anonymkode: fde70...75c

Så, er jeg så flink i enkelte ting fordi jeg har as? Så jeg skal mene jeg er syk fordi jeg virkelig vil forstå ting? 
Jeg føler ikke det er bra for meg å si til meg selv at «det er sykdommen min som gjør det».

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...