Gå til innhold

Hvor gammel var du da du fikk diagnosen din?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil gjerne lære litt om.lidelsen din? Går det ut på at man ser og hører ting som ikke er der? Vrangforestillinger?

Anonymkode: dd094...16b

Noen ser og hører ting. Eller så er det vrangforestillinger, negative symptomer som tap av motivasjon, tap av tale, problemer med å tenke, ulogisk tenkning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia

Annonse

Annonse

AnonymBruker

diagnosen har forandret seg. Først var det depresjon da jeg var ungdom så tilbakevendende depresjon i tjueårene , så spiseforstyrrelser, så bipolar da jeg var 28. når bipolar ble satt ordnet det seg fordi medisinene funker og det meste av symptomer er vekke nå

Anonymkode: b5a14...f97

AnonymBruker
Mrslovegood skrev (1 minutt siden):

26. Bipolar 1 og K-PTSD.

Hvordan skiller du symptomene fra hverandre i de diagnosene? Hva er bipolar depresjon og hva er ptsd, feks. Hva er kognitive vansker av bipolar og hva er kognitive vansker av traumer. Spør fordi jeg tror jeg Jar begge diagnosene selv

Mrslovegood
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan skiller du symptomene fra hverandre i de diagnosene? Hva er bipolar depresjon og hva er ptsd, feks. Hva er kognitive vansker av bipolar og hva er kognitive vansker av traumer. Spør fordi jeg tror jeg Jar begge diagnosene selv

For meg er det ganske tydelig.

Fordi:

Jeg har tydelige episoder med mani og depresjon. Da er jeg konstant manisk eller konstant deprimert i alt fra 1,5 uke til fire måneder. Har 2-4 episoder årlig. Reduserte symptomer med medikamenter.

Traumesymptomene handler om andre ting, og symptomene her er mer konstante, og er utfordringer jeg alltid har - også i normaltilstand. Jeg blir ofte trigget av de samme tingene, men det fører ikke til bipolare episoder. Det fører ting angst, selvhat, frykt, sorg eller sinne. Disse følelsene kommer og går, omtrent daglig. Det kan være relativt milde følelser, til mer moderate og alvorlige. Men det varer kort tid av gangen, og blander seg liksom inn i hverdagens gang. Som regel takler jeg dette godt selv, mens andre ganger kan frykten bli overveldende. - Men jeg er likevel meg selv, hvis du skjønner. Jeg endrer ikke drastisk væremåte, og jeg klarer å ta var på meg selv, osv. I mani er dette forresten fraværende. Traumer, meg? Glemt alt om det.

aa-k-j skrev (14 minutter siden):

Ca 32 da jeg fikk diagnose hos DPS (viste seg å være feil). 44 da jeg fikk bipolar 2 og 45 da jeg fikk K-PTSD. Kan si det tok noen år før jeg endelig fikk rett diagnose 😅

Hjelpes. Dette er jeg redd for. Hvordan fungerte du i årene imellom? 

AnonymBruker
Mrslovegood skrev (22 minutter siden):

Jeg har tydelige episoder med mani og depresjon. Da er jeg konstant manisk eller konstant deprimert i alt fra 1,5 uke til fire måneder. Har 2-4 episoder årlig. Reduserte symptomer med medikamenter.

Hvorfor hjelper ikke medisiner deg til å komme ned når du er manisk og opp når du er deprimert? Medisiner kan ta slikt veldig raskt så et dumt at du må ha det sånn i månedsvis.

Anonymkode: 6014d...4f1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...