Gå til innhold

Er det dette som kalles svingdør pasient?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er suicidal og går på legevakta fordi jeg ikke greier å styre impulser. Har skadet meg og vil ta selvmord. Har EUPF. Legevakta legger meg inn på akuttpost. Dagen etter skrives jeg ut og blir henvist til videre innleggelse på DPS. Fortsatt er problemene mine de samme og jeg skader meg mens innlagt. Blir så utskrevet p g a brudd på reglene. 

Kommer så hjem igjen og det samme gjentar seg. Evig rundgang. Hva er vitsen? 

Finnes det ikke hjelp? Jeg bor alene og har ingen å støtte meg til hjemme. Foreldrene mine har nok med sitt og bryr seg ikke. Søsken har jeg ikke. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 8c5c6...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
ISW skrev (2 minutter siden):

Vil du leve eller vil du dø? 

Jeg vil dø!

Anonymkode: 8c5c6...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil dø!

Anonymkode: 8c5c6...6eb

Men er det ikke da litt rart at du ber om hjelp? Jeg ser en ambivalens i det du skriver at du er en svingdørpasient. Du trenger reell hjelp mot sykdommen din.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så leit å høre hvordan du har det! Er det brudd på reglene å skade seg på dps? Du trenger jo hjelp, de kan ikke bare skrive deg ut. Har du behandler på dps?

Anonymkode: 3174f...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vil dø!

Anonymkode: 8c5c6...6eb

Hvorfor ber du om hjelp da?

Anonymkode: da84d...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor får du lov å bli innlagt gang på gang? Hos meg vil ikke legevakten en gang ringe til psykehuset ofte

Anonymkode: c6a19...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang fikk vi innlagt på akuttpost for et lengre utredningsopphold en pasient så vanskelig at nabofylket måtte avlastes en stund.

Vi hadde mange gode samtaler. Pasienten var intelligent, og det var interessant å snakke med henne. Etter noen uker konfronterte jeg henne med dette: Du er intelligent. Intelligente personer lærer av erfaring. Nå har du mer enn 60 "selvmordsforsøk" uten å lykkes. Kan vi ikke da konkludere med at du ønsker å leve? Og i tillegg at det er lite tilfredsstillende å tilbringe livet sitt på en psykiatrisk avdeling. Vi ble enige om at hun dro hjem og fortsatte i regelmessig psykoterapi over år. Hun ble ikke innlagt igjen de ca 8 årene jeg fikk rapport om henne.

PS: Til ditt spørsmål. Ja, dette kalles svingdørspasient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (2 minutter siden):

En gang fikk vi innlagt på akuttpost for et lengre utredningsopphold en pasient så vanskelig at nabofylket måtte avlastes en stund.

Vi hadde mange gode samtaler. Pasienten var intelligent, og det var interessant å snakke med henne. Etter noen uker konfronterte jeg henne med dette: Du er intelligent. Intelligente personer lærer av erfaring. Nå har du mer enn 60 "selvmordsforsøk" uten å lykkes. Kan vi ikke da konkludere med at du ønsker å leve? Og i tillegg at det er lite tilfredsstillende å tilbringe livet sitt på en psykiatrisk avdeling. Vi ble enige om at hun dro hjem og fortsatte i regelmessig psykoterapi over år. Hun ble ikke innlagt igjen de ca 8 årene jeg fikk rapport om henne.

PS: Til ditt spørsmål. Ja, dette kalles svingdørspasient.

Hun var på det nye sykehuset (det du jobbet på) 1 gang og så ble hun aldri mer innlagt noe sted etter det? Hvor lenge var ho hos dere? Eller var det det at du konfronterte henne med at hun egentlig ikke vil dø som utgjorde det? 

Anonymkode: c6a19...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (4 minutter siden):

En gang fikk vi innlagt på akuttpost for et lengre utredningsopphold en pasient så vanskelig at nabofylket måtte avlastes en stund.

Vi hadde mange gode samtaler. Pasienten var intelligent, og det var interessant å snakke med henne. Etter noen uker konfronterte jeg henne med dette: Du er intelligent. Intelligente personer lærer av erfaring. Nå har du mer enn 60 "selvmordsforsøk" uten å lykkes. Kan vi ikke da konkludere med at du ønsker å leve? Og i tillegg at det er lite tilfredsstillende å tilbringe livet sitt på en psykiatrisk avdeling. Vi ble enige om at hun dro hjem og fortsatte i regelmessig psykoterapi over år. Hun ble ikke innlagt igjen de ca 8 årene jeg fikk rapport om henne.

PS: Til ditt spørsmål. Ja, dette kalles svingdørspasient.

Troe du at det var dine ord som reddet henne sånn at hun så at hun var verdifull? 

Anonymkode: ca0cc...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Troe du at det var dine ord som reddet henne sånn at hun så at hun var verdifull? 

Anonymkode: ca0cc...b8b

Jeg tror i hvert fall at det å få pasienten til å undres, tenke etter og få et annet perspektiv, er noe av det viktigste en kan gjøre i terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (Akkurat nå):

Jeg tror i hvert fall at det å få pasienten til å undres, tenke etter og få et annet perspektiv, er noe av det viktigste en kan gjøre i terapi.

Tror du ho egentlig gjorde "selvmordsforsøkene" for å bli sett og bli innlagt? 

Anonymkode: c6a19...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Jeg tror i hvert fall at det å få pasienten til å undres, tenke etter og få et annet perspektiv, er noe av det viktigste en kan gjøre i terapi.

Godt svart. Takk. 

Anonymkode: ca0cc...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du ho egentlig gjorde "selvmordsforsøkene" for å bli sett og bli innlagt? 

Anonymkode: c6a19...ace

Nei. Jeg tror at i fortvilelsen så hun ingen alternativ. Det å introdusere mer hensiktsmessige alternativ er også en viktig faktor i terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (12 minutter siden):

En gang fikk vi innlagt på akuttpost for et lengre utredningsopphold en pasient så vanskelig at nabofylket måtte avlastes en stund.

Vi hadde mange gode samtaler. Pasienten var intelligent, og det var interessant å snakke med henne. Etter noen uker konfronterte jeg henne med dette: Du er intelligent. Intelligente personer lærer av erfaring. Nå har du mer enn 60 "selvmordsforsøk" uten å lykkes. Kan vi ikke da konkludere med at du ønsker å leve? Og i tillegg at det er lite tilfredsstillende å tilbringe livet sitt på en psykiatrisk avdeling. Vi ble enige om at hun dro hjem og fortsatte i regelmessig psykoterapi over år. Hun ble ikke innlagt igjen de ca 8 årene jeg fikk rapport om henne.

PS: Til ditt spørsmål. Ja, dette kalles svingdørspasient.

Du sa at hun var intelligent og du argumenterte bra ut fra det. Hun kunne ikke motsi det uten å tape ansikt. Eller fremstå dummere enn hun da altså var. Du bekreftet hennes styrke. 

Det skal ikke mer til noen ganger. Men du bør kanskje ha noen samtaler med pasienter før du kan argumentere på den måten... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Du sa at hun var intelligent og du argumenterte bra ut fra det. Hun kunne ikke motsi det uten å tape ansikt. Eller fremstå dummere enn hun da altså var. Du bekreftet hennes styrke. 

Det skal ikke mer til noen ganger. Men du bør kanskje ha noen samtaler med pasienter før du kan argumentere på den måten... 

fordi? 

Anonymkode: ca0cc...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Fordi hva? 

Hvorfor må han eller noen ha noen samtaler før man kan si noe sånn? 

Anonymkode: ca0cc...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (8 minutter siden):

Nei. Jeg tror at i fortvilelsen så hun ingen alternativ. Det å introdusere mer hensiktsmessige alternativ er også en viktig faktor i terapi.

Hva er mer hensiktsmessige alternativ? 

Anonymkode: c6a19...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...