Gjest Meghan Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Hei. Jeg har det siste året fått påvist allergi mot pollen (bjørk, gress), hund, katt og husstøv. Plagene mine begynte med en sterk hodepine, tørre og kløende øyne. Jeg har vært hos mange leger (dette var hovedsakelig før fastlegeordningen kom igang), men alle hadde forskjellige diagnoser. En lege sa det kunne være migrene, en annen kronisk bihulebetennelse. Flere ganger var det så ille (hodepinen) at jeg måtte opp på akuttavdelingen på sykehuset her midt på natten. Etter flere måneder var det endelig en lege som bestile blodprøver for å sjekke allergi, og de kom da frem til at dette var årsaken. Likevel sier fastlegen som jeg fikk tildelt at jeg ikke hadde de "vanlige symptomene", og derfor ikke visste hva hun skulle gjøre, eller hvilken type medisin jeg kunne bruke. Paracet og Ibux og lignende tabletter man får kjøpt på apoteket reseptfritt hjelper ikke mot hodepinen min, som faktisk er så ille at jeg måtte slutte på skolen, fordi jeg ikke klarte å gå gjennom en skoledag, med opphovnede øyne og nese (som etterhvert begynte å melde seg hver dag). Jeg er nitten år, bruker både kontaktlinser og briller, og har hatt atopisk eksem så lenge jeg kan huske. Jeg går årlig til en øyelegespesialist, som sier at det ikke gjør noe om jeg bruker linser, siden øynene mine er like hovne og vonde uansett. Og en spesialist har vel rett i det? Det egentlige problemet mitt, er at jeg ikke får noen medisiner som hjelper. Jeg har prøvd Naproxyn (mot migrene), Paralgin Forte og Forte Pinex (mot hodepine), Polaramin Prolongatum 6 mg (mot allergi), og Zyrtec 10 mg, pluss en rekke andre uten virkning. Jeg har også prøvd utallige øyedråper (både som jeg har fått på resept og kjøpt uten), men uten hell. Jeg har også fått resepter på flere forskjellige nesesprayer, men da nesen min er ganske tett hele tiden, hjelper det jo ikke, og forkjølelsesnesespray (som Otrivin) hjelper meg ikke (jeg prøvde å kombinere). En lege jeg var hos i januar 2001 mente at eksemen min trolig kom av allergi, men han ville ikke teste det, da han mente det kunne være så mye forskjellig, og at det ville endre seg fra plass til plass. Men i vår, så fikk jeg tilbud om lysbehandling, uten at dette heller hjalp. Så nå må jeg bruke hydrokortisonkremer ganske ofte kombinert med vanlige fuktighetskremer. Eksemen jeg har på hendene er så ille at jeg ofte har åpne blødende sår om vinteren. Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, det er jo ingen leger her som kan hjelpe meg. Derfor håper jeg at kanskje noen av spesielistene deres kan ha noen forslag, eller andre med lignende problemer? Mvh, Meghan 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47394-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Kjære Meghan Det går an å ha to lidelser samtidig - slik at du kan godt ha allergi med tetthet i nese/bihuler - sviende øyne osv. og samtidig en migrene. Allergien din høres riktig ille ut, men heldigvis finnes det en del hjelpemidler. Hvis ikke fastlegen din kan hjelpe deg så kanskje du kan få en henvisning videre til f.eks. en øre-nese-hals spesialist eller en allergolog (som det ikke finnes så mange av i landet). Når det gjelder eksemet så er det liten vits i videre testing - her er det lokalbehandlingen som er det viktigste og veldig viktig er det å behandle sprekker og sår slik at det ikke blir stygge infeksjoner. Prinsippet ved all eksembehandling er å bruke sterke nok kremer lenge nok for å gå over til svakere kremer når virkningen er kommet. Ikke gi opp - det er hjelp å få. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47394-allergi/#findComment-180708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.