Gå til innhold

Opptatthet av religion når man er i psykose

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir mange så opptatt av religion når de er i psykose? Jeg har selv vert der, jeg har møtt en del og hørt om ennå flere. Jeg er ateist, men når jeg var psykotisk var jeg sikker på at gud fantes. Regner med der ikke er noe fasitsvar på dette, men hadde vert interessant å høre deres teorier.

(Fikk ikke sove, og kom til å gruble på akkurat dette).

Edit: Jeg burde vel legge til min egen teori. Jeg har egentlig ikke noe bra å komme med, men kort forklart så tror jeg kanskje det kan ha noe med nervebanene i hjernen å gjøre? At de på en måte forandres når man er i psykose? Jeg vil understreke at jeg absolutt ikke har noe spesiell stor kunnskap om hjernen altså, det var bare min første tanke.

Endret av lavender

Fortsetter under...

lavender skrev (16 minutter siden):

Edit: Jeg burde vel legge til min egen teori. Jeg har egentlig ikke noe bra å komme med, men kort forklart så tror jeg kanskje det kan ha noe med nervebanene i hjernen å gjøre? At de på en måte forandres når man er i psykose? Jeg vil understreke at jeg absolutt ikke har noe spesiell stor kunnskap om hjernen altså, det var bare min første tanke.

Ok. Dette var en dårlig teori, men ikke mulig å redigere lenger så vil bare legge til her at jeg ikke lenger tror det er slik. Men det fikk meg ett spørsmål til: - Endres nervebanene i hjernen når man er psykotisk? (Beklager om spørsmålet virker helt dumt men kunnskapen min om anatomi er forholdsvis begrenset). 

Glitter skrev (29 minutter siden):

Si det. Jeg har også opplevd å bli religiøs under rusutløst psykose. Det var merkelig. 

Det er merkelig ja. Der er jo mange gjennomgående tema som gjelder mange som opplever psykose. Vrangforestillinger som er såpass like og typiske, slik som feks å tro man blir overvåket, at man er spesiell, at man blir forgiftet osv. Og det å høre stemmene som kommenterende og devaluerende. Ift til synshallusinasjoner har jeg lite kunnskap, men har inntrykk av at mye er likt der og.

lavender skrev (1 time siden):

Det er merkelig ja. Der er jo mange gjennomgående tema som gjelder mange som opplever psykose. Vrangforestillinger som er såpass like og typiske, slik som feks å tro man blir overvåket, at man er spesiell, at man blir forgiftet osv. Og det å høre stemmene som kommenterende og devaluerende. Ift til synshallusinasjoner har jeg lite kunnskap, men har inntrykk av at mye er likt der og.

Ja. Eneste gang jeg har hørt stemmer så var se ikke positive akkurat. 

Annonse

Glitter skrev (9 minutter siden):

Ja. Eneste gang jeg har hørt stemmer så var se ikke positive akkurat. 

Jeg har heldigvis aldri opplevd å høre stemmer. Men en ting jeg har lurt på (som forsåvidt ikke har noe relevans til denne tråden) er om man stort sett hører helt ukjente stemmer? Er det jeg har fått inntrykk av. Er ganske fascinerende hvordan hjernen kan konstruere en stemme man aldri har hørt før og bare komme opp med sine egne sanseinntrykk som ikke er reelle. Kanskje har det noe med de samme mekanismene som når man drømmer å gjøre? Som å drømme i våken tilstand på en måte.

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er interessant at det er temaer som går igjen. F.eks er den vanligste delir etter operasjon at man tror man er bortført. Det trodde jeg.

Det er ganske interessant ja. Håper noen her kanskje har noen teorier om hvorfor, regner med det ikke akkurat finnes forskning på dette? Det må ha vert skremmende å oppleve det. Er det medikamentene man får i narkose som gjør at man får delir, vet du?

lavender skrev (1 minutt siden):

Det er ganske interessant ja. Håper noen her kanskje har noen teorier om hvorfor, regner med det ikke akkurat finnes forskning på dette? Det må ha vert skremmende å oppleve det. Er det medikamentene man får i narkose som gjør at man får delir, vet du?

Ja, det var veldig skremmende. 

Jeg er litt usikker på årsaken. Tror det kan være flere faktorer som ligger bak.

@kupton - vet du årsaken til postoperativ delir?

lavender skrev (10 minutter siden):

Jeg har heldigvis aldri opplevd å høre stemmer. Men en ting jeg har lurt på (som forsåvidt ikke har noe relevans til denne tråden) er om man stort sett hører helt ukjente stemmer? Er det jeg har fått inntrykk av. Er ganske fascinerende hvordan hjernen kan konstruere en stemme man aldri har hørt før og bare komme opp med sine egne sanseinntrykk som ikke er reelle. Kanskje har det noe med de samme mekanismene som når man drømmer å gjøre? Som å drømme i våken tilstand på en måte.

Jeg hadde rusutløst stemmehøring og hørte to stemmer som snakket om meg. Den ene stemmen var til han som nylig forgrep seg på meg, mens den andre var en fremmed dame. 

Kanskje det er annerledes når det er rusutløst. 

Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde rusutløst stemmehøring og hørte to stemmer som snakket om meg. Den ene stemmen var til han som nylig forgrep seg på meg, mens den andre var en fremmed dame. 

Kanskje det er annerledes når det er rusutløst. 

Så fælt det må ha vert å oppleve. Jeg håper du aldri opplever det igjen. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...