Gå til innhold

Hvem kan lese journalen min ved eventuelt dødsfall?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pårørende kan få lese journalen så lenge der "ikke er særlige grunner som taler mot dette". De må da be om å få den utlevert. Det er mulig å gi beskjed dersom at man ikke ønsker dette så skriver behandler det i journalen.

Endret av lavender
AnonymBruker
lavender skrev (5 timer siden):

Pårørende kan få lese journalen så lenge der "ikke er særlige grunner som taler mot dette". De må da be om å få den utlevert. Det er mulig å gi beskjed dersom at man ikke ønsker dette så skriver behandler det i journalen.

Tvilsomt at de kommer til å etterleve dette. Og det notatet forsvinne rko fort dersom man er i kontakt med de etter det ble skrevet. 

Anonymkode: e2f4c...221

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tvilsomt at de kommer til å etterleve dette. Og det notatet forsvinne rko fort dersom man er i kontakt med de etter det ble skrevet. 

Det kan hende. Jeg har selv bedt om det og behandler sa ingenting om at der var en sjanse for at de kom til å gå forbi ønsket. Jeg oppfattet det som at det var i orden så snart hun dokumenterte det i journalen. 

Endret av lavender

Annonse

AnonymBruker

Ubehagelig at etterlevende skal ha tilgang på et helt liv med intime sykdomsdetaljer. Jeg har et sterkt ønske om at mine barn feks ikke skal ha mulighet til å lese min lange historikk i psykiatrien selv om det ikke står noe veldig urovekkende 

Anonymkode: e9e78...0ce

Vendi skrev (2 minutter siden):

Blir nesten litt sjokkert over å høre at pårørende kan be om journalkopi etter min død. Hva skal de liksom med det? 

Tenker to mulige grunner: Én er å få tilfredsstilt sin nysgjerrighet, og 2 at de går gjennom den for å se om jeg evt skulle ha blitt feilbehandlet slik at de kan saksøke helsevesenet for å få pårørende-erstatning (hvis det er noe som heter det da..) 😆

Ikke alle pårørende. Kun den som etter reglene er nærmeste pårørende. Hvis det er noe uklart rundt sykdomsforløpet eller dødsårsaken, synes jeg det er forståelig at pårørende ønsker opplysninger om dette.

Som nevnt kan en få notert i journalen at ingen skal få utlevert opplysninger etter ens død.

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Ikke alle pårørende. Kun den som etter reglene er nærmeste pårørende. Hvis det er noe uklart rundt sykdomsforløpet eller dødsårsaken, synes jeg det er forståelig at pårørende ønsker opplysninger om dette.

Som nevnt kan en få notert i journalen at ingen skal få utlevert opplysninger etter ens død.

Men da er det altså dps en skal si det til og ikke fastlege? 

AnonymBruker
kupton skrev (5 minutter siden):

Du skal si det til DPS for deres journal og til fastlegen for fastlegejournalen.

Men hvis man har en eviglang journal så vil det notatet drukne i alle de andre. Hvis jeg da dør 5år etter avsluttet behandling på dps så vil ikke en random psykolog vite det notatet. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvis man har en eviglang journal så vil det notatet drukne i alle de andre. Hvis jeg da dør 5år etter avsluttet behandling på dps så vil ikke en random psykolog vite det notatet. 

Det skal ikke skrives i "løpende journal", men i "Kritiske opplysninger".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...