Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med dette skyldes angst, men har i de siste månedene opplevd mer og mer svetteanfall uten fysisk anstrengelse. Disse er selvsagt selvforsterkende da jeg vil at de skal slutte. Kroppen min er utslitt av angst og liten og dårlig søvn så er vel årsaken. 
Andre som opplever angst og nervøsitet sånn? Noen gode råd?  Bruket Stopp 24 Extra Strong under armene så der er det tørt. Kanskje denne ikke er så sunn å bruke da jeg ikke har svettet under armene på sikkert ett år. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Angstlei skrev (18 minutter siden):

Regner med dette skyldes angst, men har i de siste månedene opplevd mer og mer svetteanfall uten fysisk anstrengelse. Disse er selvsagt selvforsterkende da jeg vil at de skal slutte. Kroppen min er utslitt av angst og liten og dårlig søvn så er vel årsaken. 
Andre som opplever angst og nervøsitet sånn? Noen gode råd?  Bruket Stopp 24 Extra Strong under armene så der er det tørt. Kanskje denne ikke er så sunn å bruke da jeg ikke har svettet under armene på sikkert ett år. 

Har ikke du nettopp startet på Zoloft, dessverre er økt svette en av bivirkningene. Det er nok årsaken. 

Anonymkode: 3fbed...69c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke du nettopp startet på Zoloft, dessverre er økt svette en av bivirkningene. Det er nok årsaken. 

Hadde det sånn før og er bare på 5mg, så er nok ikke den. 

Skrevet
Angstlei skrev (1 time siden):

Hadde det sånn før og er bare på 5mg, så er nok ikke den. 

Har du målt stoffskiftet i det siste? Svetting og angst kan være symptomer på høyt stoffskifte. Slike anfall kan også skyldes mer sjeldne årsaker, men det er jo derfor lite sannsynlig.

Ellers lurer jeg på om du kan oppleve en type abstinens etter Rivotril, at du er tilvendt dosen og at kroppen vil ha mer. Men jeg vet ikke om det kan være sånn. 

Skrevet
Sokk skrev (28 minutter siden):

Har du målt stoffskiftet i det siste? Svetting og angst kan være symptomer på høyt stoffskifte. Slike anfall kan også skyldes mer sjeldne årsaker, men det er jo derfor lite sannsynlig.

Ellers lurer jeg på om du kan oppleve en type abstinens etter Rivotril, at du er tilvendt dosen og at kroppen vil ha mer. Men jeg vet ikke om det kan være sånn. 

Er kanskje ett år siden jeg målte stoffskifte. 
Er livredd for at det har med Rivotrilen, vet ikke hva jeg skal gjøre da. Et sikkert tilvendt dosen da jeg gar brukt den i mange år. 
Jeg ble mye verre når sommerferien begynte og rutiner etc ble endret, noe som har trigget dårlig perioder tidligere. 

Skrevet

Svette er nok mest sannsynlig i din situasjon psykisk relatert.

Tenker det lureste du kan gjøre er å gi det minst mulig fokus. Jeg får det også sånn en gang iblant at jeg føler at jeg holder på å renne vekk. Det er i hovedsak stressrelatert hos meg, og jeg gjenkjenner det.

Går det ikke over og/eller blir mer plagsomt kan propranolol hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet
Angstlei skrev (18 timer siden):

Er kanskje ett år siden jeg målte stoffskifte. 
Er livredd for at det har med Rivotrilen, vet ikke hva jeg skal gjøre da. Et sikkert tilvendt dosen da jeg gar brukt den i mange år. 
Jeg ble mye verre når sommerferien begynte og rutiner etc ble endret, noe som har trigget dårlig perioder tidligere. 

Da vet du at det kan være dette som er årsaken. Gi det litt tid og se hvordan det går når du får faste rutiner rundt deg. 
Prøv om du klarer og ikke overtenke.

Skrevet

Har det også slik noen ganger. Ut av det blå kan jeg få skikkelig svetteanfall. Jeg er slank men kan plutselig få svetteflekker på magen og ryggen ut av det blå, føler jeg da. Kjenner meg ikke nødvendigvis engstelig bevisst, men er typisk hvis det er litt hektisk. Har fått økt svette som bivirkning ved opptrapping av visse medikamenter av og til, så jeg virker generelt "svette det ut" når noe kan trigger det.

Noe som er rart er at også er dager andre kan holde på å renne bort av varme, hvor jeg er tørr som en pinne og i grunnen ikke kjenner på noe ubehag som helst. Tror det er veldig varierende hvor mye jeg er kobla på og oppfatter både følelser og registrering av varme og kulde. Er litt sånn tilfeldig. Jeg kan typisk også plutselig merke at jeg har vondt etter en ganske lang stund med nettopp den smertekilden 😅 Vet ikke om det er relatert. 

Skrevet
Angstlei skrev (På 13.8.2026 den 19.54):

Jeg kjenner meg igjen😔kan dette ha noe med sommeren? overgangsalder? medisiner som andre skriver her kan øke svetten. 

Skrevet
Angstlei skrev (På 13.8.2026 den 22.30):

Er livredd for at det har med Rivotrilen, vet ikke hva jeg skal gjøre da.

Jo, du vet akkurat hva du skal gjøre da. Du skal starte en langsom nedtrapping i samråd med legen.

Du bare vil ikke og det er forståelig. Men «det passer ikke nå» vil du alltid kunne si. Det vil aldri passe perfekt. Men jeg tror det kan bli vanskelig for deg å virkelig få det bedre med tanke på angst før du har fått trappet den ned.

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (41 minutter siden):

Jo, du vet akkurat hva du skal gjøre da. Du skal starte en langsom nedtrapping i samråd med legen.

Du bare vil ikke og det er forståelig. Men «det passer ikke nå» vil du alltid kunne si. Det vil aldri passe perfekt. Men jeg tror det kan bli vanskelig for deg å virkelig få det bedre med tanke på angst før du har fått trappet den ned.

Tror ikke det står på viljen. Det er bare enormt skremmende med den forandring. Redselen for at angsten skal ta helt overhånd er nok det som styrer veldig mye. Samtidig har ts et lite nettverk, det er ingen der til og støtte og hjelpe, annet enn profesjonell. 
Mange av de som har familie og pårørende rundt seg, vet ikke hvor tungt og krevende det er og stå helt alene

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke det står på viljen. Det er bare enormt skremmende med den forandring. Redselen for at angsten skal ta helt overhånd er nok det som styrer veldig mye. Samtidig har ts et lite nettverk, det er ingen der til og støtte og hjelpe, annet enn profesjonell. 
Mange av de som har familie og pårørende rundt seg, vet ikke hvor tungt og krevende det er og stå helt alene

Skal sies at lege og psykolog samt tidligere DPS frarådet nedtrapping når jeg er såpass dårlig. Hovedprioriteten nå er komme raskt nok opp på Zoloft. Siden den gir insomnia er det tøft, men fontenehuset backer meg opp. Kan ikke holde på med 1mg steg der.

Når det kommer til forløpet på Rivotril nedtrapping når det blir aktuelt skulle jeg ønske det kunne gjøres i etapper med innleggelse på avrusning etc. vet ikke om det er mulig? Å sitte alene i en leilighet med det abstinensene der er ikke aktuelt. Når jeg trappet ned for 10 år siden, hjemme med mor i livet og trygge omgivelser fikk jeg så mye angst at jeg neste ikke var ute av døra på ett år. Var ekstremt ille. Å kutte benzo etter så mange år på såpass høy dose er brutalt.

Skrevet

Begynte å google benzoavhengighet etc. og ble kjempe redd. Siste jeg trengte var å uro meg for at den er årsaken til angsten. I følge chattgpt var det bare 1-2% som slet med paradoksale effekter når man stod på fast dose over lengre tid. Skjønner den ikke har effekt sånn som for 20 år siden og at den ikke lengre demper grunnangsten, men klarer ikke tanken på at den gjør ting verre. Nå ble det helt surrete i hodet. Nå må jeg fokusere på Zoloften ikke stresse over enda mer 🙁

AnonymBruker
Skrevet

Konsentrer deg om og komme opp i riktig dose på Zoloften. Forhåpentligvis kommer angsten til og dempe seg.
Når du føler deg mer stabil, kan du ta tak i og seponere Rivotril. Noe jeg tror hadde vært bra for deg, du har nok utviklet både en fysisk og psykisk avhengighet.

Skrevet

Fikk enormt med angst etter hoppet opp til 12mg. Nå gjelder det bare å stå i det. Håper at denne økning er mer skånsom enn om jeg hadde gått rett på 25mg eller 50mg? 

Hadde samme følelse når jeg begynte på nobligan mot nedstemtheten for flere år siden (bruker ikke den nå), skikkelig rart å kjenne adrenalinet pumpe, men må ha fokus på dette er midlertidig. Dessverre klarte jeg ikke gå på fontenehuset i denne tilstanden.

AnonymBruker
Skrevet
Angstlei skrev (41 minutter siden):

Fikk enormt med angst etter hoppet opp til 12mg. Nå gjelder det bare å stå i det. Håper at denne økning er mer skånsom enn om jeg hadde gått rett på 25mg eller 50mg? 

Hadde samme følelse når jeg begynte på nobligan mot nedstemtheten for flere år siden (bruker ikke den nå), skikkelig rart å kjenne adrenalinet pumpe, men må ha fokus på dette er midlertidig. Dessverre klarte jeg ikke gå på fontenehuset i denne tilstanden.

Oppstart bivirkningene er tøffe. Det er som du sier, det gjelder og stå i det og tenke at dette er midlertidig.
Dette klarer du, ta en dag av gangen. Det blir bedre.

Skrevet

Nå skal det sies at svette har ødelagt mye av det sosiale livet mitt. Begynte i ungdomstiden etter jeg fikk angst. Måtte alltid passe på hvilke klær jeg hadde på meg, kunne i senere år svette igjennom både tskjorte, skjorte og dressjakke. Var nok alltid psykisk betinget da det aldri skjedde hjemme, hvis jeg ikke hadde angstanfall så har ikke hyperhidrose. Svetter ikke i ansiktet heldigvis. 
Før jeg begynte på Zoloften nå så har nervene vært ekstra dårlige og resultert i mye svette, så er jo naturlig at jeg frykter det. Og kaldsvetting da jeg f.eks våkner av naboens murborring er nerver. Svetter ikke om natten. 
Ble langt dette, men siden jeg ikke fikk økt svette av Effexor eller for en del år siden da jeg prøvde Cipralex så kanskje det ett godt tegn? Altså at jeg ikke er disponert for den bivirkningen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2026 den 15.37):

Oppstart bivirkningene er tøffe. Det er som du sier, det gjelder og stå i det og tenke at dette er midlertidig.
Dette klarer du, ta en dag av gangen. Det blir bedre.

Økte til 25mg på mandag og fikk enda mer angst. I dag tenkte jeg at dette klarer jeg ikke, men husker hvor ille jeg hadde det før jeg begynte også så beit tenna sammen. Denne økte angsten gir seg forhåpentligvis fort. Sliter med å komme meg ut døra nå ☹️

Skrevet

Opplever å bli veldig varm og småsvett timene før jeg legger meg. En tid jeg vanligvis slapper av på. Er det realistisk at dette gir seg? 
Fikk også beskjed av psykologen å stå en måned på 25mg siden jeg er så sensitiv. 
Hun sa jeg muligens også kunne oppleve positiv effekt på så lav dose da jeg reagerer så kraftig på SSRI. 
Noen som står på kun 25mg?

Skrevet (endret)

Har hørt at SSRI svetter enkelte mye av det er vist normalt. 

Endret av Musikk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...