Gå til innhold

Hvor lenge er det vanlig å trappe ned medisin før den seponeres?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (3 timer siden):

1 Har du BP1?

2 Hva erstatter du litium med?

Jeg kjenner en tydelig forverring etter bare 1 uke uten,  men jeg vil virkelig få til dette. Målet mitt er å stå på så lite medikamenter som mulig å heller gjøre de grep jeg kan for å holde meg stabil og i noen Lunde form; fast døgnrytme, trening,  sosial kontakt osv

Anonymkode: e4ec7...78b

Du bestemmer over deg selv. Men jeg må skrive rådende medisinske anbefalinger. Om du har BP1 og slutter med litium uten å erstatte det med noe annet som er virksomt, er sannsynligheten for ny sykdomsepisode innen 6 mnd >95%.

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (22 minutter siden):

Du bestemmer over deg selv. Men jeg må skrive rådende medisinske anbefalinger. Om du har BP1 og slutter med litium uten å erstatte det med noe annet som er virksomt, er sannsynligheten for ny sykdomsepisode innen 6 mnd >95%.

Bp2

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var det sarkastisk eller mente du det?

Det mente jeg 100%.

Da må jeg fortelle historien fra ca år 2000. I sept fikk jeg telefon fra en mann ca 60 som hadde BP1, brukte litium og hadde ikke hatt tilbakefall på over 30 år. Han spurte om han kunne trappe ned med tanke på seponering. Jeg sa at jeg mente han kunne prøve det. To uker senere var jeg på kongress i Amsterdam. I et foredrag fikk jeg høre at >95% avBP1 som seponerte litium, fikk tilbakefall innen tre mnd. Jeg ringte umiddelbart avdelingen, ba dem oppspore mannen og gi han kontrabeskjed om reduksjon. Heldigvis gikk det bra.

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Det mente jeg 100%.

Da må jeg fortelle historien fra ca år 2000. I sept fikk jeg telefon fra en mann ca 60 som hadde BP1, brukte litium og hadde ikke hatt tilbakefall på over 30 år. Han spurte om han kunne trappe ned med tanke på seponering. Jeg sa at jeg mente han kunne prøve det. To uker senere var jeg på kongress i Amsterdam. I et foredrag fikk jeg høre at >95% avBP1 som seponerte litium, fikk tilbakefall innen tre mnd. Jeg ringte umiddelbart avdelingen, ba dem oppspore mannen og gi han kontrabeskjed om reduksjon. Heldigvis gikk det bra.

Tenk det!😊 er det annerledes med B2 eller vet du ikke? Jeg trodde kanskje det holdt med Abilify?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenk det!😊 er det annerledes med B2 eller vet du ikke? Jeg trodde kanskje det holdt med Abilify?

Jeg mener Lamictal.

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Ja, det er annerledes. En får bla ikke manier som kan ha katastrofale følger. 

Så man kan leve godt uten litium på kun antidepressiva tenker du? Setter pris på svar.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så man kan leve godt uten litium på kun antidepressiva tenker du? Setter pris på svar.

Nei, det tenker jeg absolutt ikke. Personer er ulike, og BP2 kommer i mange alvorlighetsvarianter. Førstevalg av medisin er Lamictal. Er ikke det tilstrekkelig, må en legge til andre medisiner. Hvilke må vurderes i hvert enkelt tilfelle i et samarbeid mellom pasienten og en meget kompetent lege.

AnonymBruker
kupton skrev (56 minutter siden):

Nei, det tenker jeg absolutt ikke. Personer er ulike, og BP2 kommer i mange alvorlighetsvarianter. Førstevalg av medisin er Lamictal. Er ikke det tilstrekkelig, må en legge til andre medisiner. Hvilke må vurderes i hvert enkelt tilfelle i et samarbeid mellom pasienten og en meget kompetent lege.

Jeg har vært alvorlig deprimert og innlagt lenge. Nettopp tatt ECT. Hatt kun en hypoman episode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...