Gå til innhold

Presentasjon om få dager! Hjelp.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg skal om få dager stå foran mange mennesker og si noe ord. I denne forbindelse etterlyser jeg råd til og holde nervene i sjakk. Dette er det verste jeg vet, absolutt det verste på jord. Men siden jeg er en representant er dette en slags plikt jeg har. Det vil skuffe hvis jeg ikke gjør dette. 

Anonymkode: d5013...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forbered deg godt og kjør presentasjonen for deg selv på forhånd flere ganger, akkurat som når du skal vise den for publikum. Da vet du at ingenting mangler eller kan gå direkte galt. 

Så pleier jeg å anbefale et ganske "primitivt" grep for å roe nervene, nemlig at du sier til deg selv igjen og igjen at "klokka kommer til å bli 12 (eller et annet tidspunkt når du er ferdig), og da er det over. Det er spennende og ubehagelig, men klokka 12 er det over, og det er ikke lenge til." Hver gang panikken truer med å komme, gjentar du at "men nå er det bare XX minutter til det er over" inne i hodet ditt. 

Ha et vannglass tilgjengelig hvis du tror du får problemer med stemmen, pust ordentlig ("med magen"), snakk såpass langsomt at du føler det går litt for sakte (det er akkurat passe for publikum), og husk på at ganske mange av de som hører på, har tankene et annet sted (også). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (14 minutter siden):

Forbered deg godt og kjør presentasjonen for deg selv på forhånd flere ganger, akkurat som når du skal vise den for publikum. Da vet du at ingenting mangler eller kan gå direkte galt. 

Så pleier jeg å anbefale et ganske "primitivt" grep for å roe nervene, nemlig at du sier til deg selv igjen og igjen at "klokka kommer til å bli 12 (eller et annet tidspunkt når du er ferdig), og da er det over. Det er spennende og ubehagelig, men klokka 12 er det over, og det er ikke lenge til." Hver gang panikken truer med å komme, gjentar du at "men nå er det bare XX minutter til det er over" inne i hodet ditt. 

Ha et vannglass tilgjengelig hvis du tror du får problemer med stemmen, pust ordentlig ("med magen"), snakk såpass langsomt at du føler det går litt for sakte (det er akkurat passe for publikum), og husk på at ganske mange av de som hører på, har tankene et annet sted (også). Lykke til!

Tusen takk laban for gode råd. Jeg har veldig lyst til og klare dette, men jeg er samtidig redd for at det stopper opp rett før. Har prøvd og vri meg unna som ikke funket. Jeg vurderer alkohol bare bitte litt sånn rett før, det vil gjøre det mye lettere for meg og jeg vil være rolig i kroppen. Kan bare ikke være synlig beruset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk laban for gode råd. Jeg har veldig lyst til og klare dette, men jeg er samtidig redd for at det stopper opp rett før. Har prøvd og vri meg unna som ikke funket. Jeg vurderer alkohol bare bitte litt sånn rett før, det vil gjøre det mye lettere for meg og jeg vil være rolig i kroppen. Kan bare ikke være synlig beruset. 

Det beste du kan gjøre nå er å forberede deg godt. Ei det du skal presentere og visualiser situasjonen nå i forkant. Du er eksperten, det er du som skal fortelle de andre noe du kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har prøvd og vri meg unna som ikke funket.

Når du er ferdig, kan du bruke denne opplevelsen i senere situasjoner, typen "når jeg klarte presentasjonen i juli, kommer dette til å gå kjempefint, for det er ikke like ille". 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vurderer alkohol bare bitte litt sånn rett før, det vil gjøre det mye lettere for meg og jeg vil være rolig i kroppen.

Du vet sikkert at det ikke er så lurt, men hvis det virkelig handler om bitte litt, er det jo mest for å innbille deg selv at du er rolig. Da kan du egentlig like gjerne drikke noe alkoholfritt. Jeg skal ikke være moralist nå, men pass på at du ikke kobler alkohol og vanskelige situasjoner fast sammen, hvis du skjønner hva jeg mener.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cilie skrev (2 timer siden):

Det beste du kan gjøre nå er å forberede deg godt. Ei det du skal presentere og visualiser situasjonen nå i forkant. Du er eksperten, det er du som skal fortelle de andre noe du kan. 

Takk. Men jeg er ingen ekspert. Det er ikke et foredrag, det er mer som en tale eller hva jeg skal si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
laban skrev (2 timer siden):

Når du er ferdig, kan du bruke denne opplevelsen i senere situasjoner, typen "når jeg klarte presentasjonen i juli, kommer dette til å gå kjempefint, for det er ikke like ille". 

Du vet sikkert at det ikke er så lurt, men hvis det virkelig handler om bitte litt, er det jo mest for å innbille deg selv at du er rolig. Da kan du egentlig like gjerne drikke noe alkoholfritt. Jeg skal ikke være moralist nå, men pass på at du ikke kobler alkohol og vanskelige situasjoner fast sammen, hvis du skjønner hva jeg mener.  

Joda jeg har presentert før mange ganger. Men det er noe som skjer hver gang med meg, som en innfødt frykt. Vet godt at jeg ikke dør av det men føles som jeg bare mister kontroll over alt. Det er alkohol servering der så gjør det noe da at jeg hiver i meg en liten eller to jegermaister shot rett før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er alkohol servering der så gjør det noe da at jeg hiver i meg en liten eller to jegermaister shot rett før? 

Jeg kan jo ikke svare på hva slags virkning det vil ha på deg, det må du vurdere selv. Selv ville jeg ikke tatt akkurat shots, men det er fordi jeg nesten aldri drikker brennevin.

Hvis det er alkoholservering der, øker jo sannsynligheten for at de fleste har drukket litt, så det blir ikke som om alle de andre er klinisk edrue og du smugdrikker fordi du er nervøs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (15 minutter siden):

Jeg kan jo ikke svare på hva slags virkning det vil ha på deg, det må du vurdere selv. Selv ville jeg ikke tatt akkurat shots, men det er fordi jeg nesten aldri drikker brennevin.

Hvis det er alkoholservering der, øker jo sannsynligheten for at de fleste har drukket litt, så det blir ikke som om alle de andre er klinisk edrue og du smugdrikker fordi du er nervøs. 

Ikke jeg heller men har sett at det finnes sånne små. Og siden jeg ikke er vant til sprit tenkte jeg at jeg vil få maks effekt av og hive inn på en, bare i denne sammenheng. Det beste er og få slippe. Men det gikk jo ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og siden jeg ikke er vant til sprit tenkte jeg at jeg vil få maks effekt av og hive inn på en, bare i denne sammenheng.

Jeg ville ikke drukket brennevin rett før en faglig prestasjon uten å vite hvordan det ville påvirke meg. Sprit virker annerledes enn svakere alkoholholdige drikker. Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke jeg heller men har sett at det finnes sånne små. Og siden jeg ikke er vant til sprit tenkte jeg at jeg vil få maks effekt av og hive inn på en, bare i denne sammenheng. Det beste er og få slippe. Men det gikk jo ikke. 

Det hadde jeg ikke våget. Hvis du ikke er vant med sprit så er ikke det riktig tidspunkt å eksperimentere med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (3 timer siden):

Jeg ville ikke drukket brennevin rett før en faglig prestasjon uten å vite hvordan det ville påvirke meg. Sprit virker annerledes enn svakere alkoholholdige drikker. Lykke til uansett!

Hvem har sagt det er faglig? Takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 timer siden):

Det hadde jeg ikke våget. Hvis du ikke er vant med sprit så er ikke det riktig tidspunkt å eksperimentere med det.

Da går det sikkert rett til hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem har sagt det er faglig?

Jeg tenker på de fleste presentasjoner som en slags "faglig" prestasjon. Ikke nødvendigvis "fag" som man har på skolen, men innenfor et felt man skal formidle noe om. Jeg burde nok skrevet "saklig prestasjon" eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker på de fleste presentasjoner som en slags "faglig" prestasjon. Ikke nødvendigvis "fag" som man har på skolen, men innenfor et felt man skal formidle noe om. Jeg burde nok skrevet "saklig prestasjon" eller noe sånt. 

Ja saklig presentasjon. Vil ikke lenger likevel . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (På 18.7.2023 den 20.08):

Er det ikke noen som tar betablokker før presentasjoner? Har hørt at det funker bra.

Jeg nailet det! En enorm mestring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...