Gå til innhold

Jeg gruer meg veldig til høsten.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (12 minutter siden):

Jeg har blitt så dårlig på høsten 5 ganger på rad nå at jeg har fått helt avsmak av høst/vinter. Hvordan kan jeg snu dette? Jeg blir jo livredd for å bli dårlig igjen.

Et råd kan være at du ikke tenker om du kan bli dårlig igjen. Du kan også bli bedre? Lev hver dag med nyttig innhold. Kanskje du kan studere et fag? 

Anonymkode: f006e...9fd

Kjenner meg igjen. Det som ofte hjelper meg er å forsøke være her og nå. Forsøke prøve å ikke overtenke og analysere så mye, det fører ofte bare til unødig bekymring. Det er virkelig vanskelig til tider, men en ting jeg synes kan hjelpe på å klare det er å ha en fast tid å skrive på (gjerne enten morgen eller kveld) der man bare forsøker skrive ned alt man tenker og føler der man gir seg selv rom til å analysere, bekymre, overtenke osv dersom man føler det er det man har behov for. Får man slike tanker utenom disse faste tidene kan man forsøke la det ligge frem til den faste tiden man har satt av.

En annen ting er det å prøve ha en ting jeg har bestemt meg for å gjøre hver dag, gjerne noe som jeg ser frem til å gjøre. Som eksempler besøke en venn, dra på en biltur til ett sted eller drive med en hobby du har. Det trenger absolutt ikke være store ting heller, men bare det å gå en kort tur, lage en kopp kakao, lese i en bok kan også være fine ting å gjøre.

Den siste tingen er det å ha jevnlig kontakt med behandler og snakke om det. Jeg synes det er til hjelp. Samtidig som det er betryggende å vite at man blir tatt i mot og får hjelp om det skulle være slik at man opplever forverring. 

Den forsvunne diamanten
lavender skrev (1 minutt siden):

Kjenner meg igjen. Det som ofte hjelper meg er å forsøke være her og nå. Forsøke prøve å ikke overtenke og analysere så mye, det fører ofte bare til unødig bekymring. Det er virkelig vanskelig til tider, men en ting jeg synes kan hjelpe på å klare det er å ha en fast tid å skrive på (gjerne enten morgen eller kveld) der man bare forsøker skrive ned alt man tenker og føler der man gir seg selv rom til å analysere, bekymre, overtenke osv dersom man føler det er det man har behov for. Får man slike tanker utenom disse faste tidene kan man forsøke la det ligge frem til den faste tiden man har satt av.

En annen ting er det å prøve ha en ting jeg har bestemt meg for å gjøre hver dag, gjerne noe som jeg ser frem til å gjøre. Som eksempler besøke en venn, dra på en biltur til ett sted eller drive med en hobby du har. Det trenger absolutt ikke være store ting heller, men bare det å gå en kort tur, lage en kopp kakao, lese i en bok kan også være fine ting å gjøre.

Den siste tingen er det å ha jevnlig kontakt med behandler og snakke om det. Jeg synes det er til hjelp. Samtidig som det er betryggende å vite at man blir tatt i mot og får hjelp om det skulle være slik at man opplever forverring. 

Takk for råd🥰

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Et råd kan være at du ikke tenker om du kan bli dårlig igjen. Du kan også bli bedre? Lev hver dag med nyttig innhold. Kanskje du kan studere et fag? 

Anonymkode: f006e...9fd

Jeg skal jobbe i barnehage til høsten, tror du det er bra?

Annonse

Den forsvunne diamanten
Drømmeautomat skrev (Akkurat nå):

Depresjon kan henge sammen med mindre lys om høsten. Kan være verd å prøve ut lyslampe, men snakk med en lege om det først i så fall, du må kjøpe ei lampe som er kraftig nok og få riktige instruksjoner. 

Har hatt lyst til å prøve det, kanskje jeg skal spørre behandler, takk for råd🥰

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...