Gå til innhold

Er det "lov" å snakke om selvmordstanker på denne siden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Andre som har mye selvmordstanker sånn av og på? Jeg har det nå og det er veldig krevende å leve med. Hva gjør du for å få det bedre?

Anonymkode: 2c0a9...cba

Jeg har slitt mye med selvmordstanker ja. De to hovedtingene jeg gjør som jeg synes hjelper er terapi og avledning. Jeg går til samtaler ukentlig og utenom det forsøker jeg ha fokuset på å leve livet så normalt som mulig, altså spise regelmessig, sove nok, gå faste turer, trene, være med familie, holde på med hobby. Avledning jeg bruker når ting er ekstra vanskelig er ting som å skrive ned tanker og følelser, høre på musikk, gå en tur, male, lese. Akkurat der er det jo litt individuelt hva som fungerer, men forhåpentligvis kan du finne noe som fungerer for deg. Jeg vet ikke om du har en kriseplan fra før? Men det kan være nyttig å lage i samarbeid med behandler.

AnonymBruker

Jeg har en kriseplan, men jeg vet ikke hva som står i den. Så jeg må finne den frem igjen. Jeg skal begynne å jobbe litt igjen, kanskje det hjelper. Jeg trener og sover nok. Kanskje litt for mye. Er tankene dine påtrengende? Slik at du detter ut når du er i samtale med andre?

Jeg gjør det. Tankene er så sterke.

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har en kriseplan, men jeg vet ikke hva som står i den. Så jeg må finne den frem igjen. Jeg skal begynne å jobbe litt igjen, kanskje det hjelper. Jeg trener og sover nok. Kanskje litt for mye. Er tankene dine påtrengende? Slik at du detter ut når du er i samtale med andre?

Jeg gjør det. Tankene er så sterke.

Det er bra at du skal begynne jobbe litt igjen, jeg synes i alle fall det gjør en forskjell for meg. Det å ha noe å gå til, noe annet å fokusere på og unngå bare gå hjemme i egne tanker hele tiden. Forhåpentligvis vil det være til hjelp for deg også.

Jeg har ikke opplevd å direkte dette ut når jeg har samtaler med andre pga selvmordstankene, men jeg har opplevd å bli ganske ufokusert. Er leit å høre at tankene dine er såpass sterke. Jeg håper du vil oppleve at det letter snart. 

En annen ting som kan hjelpe, som jeg glemte skrive i ste, er det å forsøke endre tankesett. Det er vanskelig selv i samarbeid med behandler. Men det går da på å forsøke være bevisst på at man har hatt selvmordstanker (og ønske om å dø) mange ganger når ting har opplevdes tungt og vanskelig, men at man ikke har disse tankene for alltid og at man også har gode perioder der man ønsker leve. Jeg er ikke så god på å forklare og det er sikkert andre her inne som kan det bedre, men dette var i alle fall noe jeg lærte om her inne, og jeg synes det har gjort en del forskjell å klare å skifte litt fokuset.

Endret av lavender

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...