Gå til innhold

Kan man leve et relativt normalt liv med schizoaffektiv lidelse?


skogbrann

Anbefalte innlegg

Jeg har særlig etter at jeg ble bedre sørget veldig mye over denne diagnosen. Har ikke hørt om noen som lever normale liv med en slik diagnose. Bruker mye av dagene på å bekymre meg over fremtiden, og føler meg nedstemt og angstpreget. Jeg sliter også veldig med å akseptere diagnosen. Er det mulig å leve normalt? Fullføre studier, ha en jobb og alt som fører med et normalt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg finner også lite informasjon om lidelsen på nett, både på engelsk og norsk, og både ved å google og søke i faglitteratur. Er det en så sjelden eller lite utbredt sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge forskning er det veldig få med schizofreni-lidelser som blir helt friske og lever normale liv, men noen vokser av seg lidelser etter hvert og blir helt friske. Det viktigste er å finne en kombinasjon av medisiner som gir økt livskvalitet. Det er mange som er syke og må leve reduserte liv med nedsatt livskvalitet, for eksempel de som sitter i rullestol. Du kan kanskje jobbe 50% eller studere litt, men neppe 100% jobb og studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du mener med normalt liv. Å leve et tilfredstillende liv tror jeg er mulig uansett diagnose, men at det blir tøffere perioder iblant. Det er det jo mange som må leve med om det er psykisk eller fysisk sykdom/ tilstander eller lidelser.

Jeg vet ikke hvorfor du ikke kan studere? Hva tenker du hindrer deg? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner at du er lei deg. Det kan godt være veien videre ikke blir som hos mennesker uten noen diagnose og at det på den måten ikke er mulig å leve et helt vanlig liv, som livene til folk flest. Jeg har bp1 og prøvde lenge å leve et vanlig liv. Fullførte studiene men full jobb gikk aldri. Har et barn og jobber 40%. 

Anonymkode: 8649e...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Man må vel leve med de begrensningene man har enten det er fysisk eller psykisk, mitt ønske var å ha et mest mulig normalt liv. Det er dette som er normalt for meg har jeg innsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelige tanker du har. 

Jeg sliter med slike tanker selv. Bare rettet mot min type problemer. 

Jeg vil tro det i hvert fall er fullt mulig å bli bedre enn du er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (41 minutter siden):

 

Jeg vet ikke hvorfor du ikke kan studere? Hva tenker du hindrer deg? 

Hva tror du hindrer et menneske med psykoser, manier og depresjoner å studere? 

Anonymkode: 8649e...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva tror du hindrer et menneske med psykoser, manier og depresjoner å studere? 

Anonymkode: 8649e...75c

Det er individuelt. Jeg vet da om flere med alvorlige diagnoser som har både studert og jobbet. Blant annet en med bipolar som var lege. Så det kommer nok helt an på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (19 minutter siden):

Det er individuelt. Jeg vet da om flere med alvorlige diagnoser som har både studert og jobbet. Blant annet en med bipolar som var lege. Så det kommer nok helt an på. 

Kjenner du noen schizofrene eller schizoaffektive leger eller mennesker med fulltidsjobb og familie?  

Anonymkode: 8649e...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kjenner du noen schizofrene eller schizoaffektive leger eller mennesker med fulltidsjobb og familie?  

Anonymkode: 8649e...75c

Nei. Derfor spurte jeg hva hi tenkte var hindring for å studere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (16 minutter siden):

Nei. Derfor spurte jeg hva hi tenkte var hindring for å studere. 

Vel, jeg vedder mye på at hi tenker at sykdommen med sine manier, psykoser og depresjoner er hindringen for å studere. 

Anonymkode: 8649e...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig ingen svar på spørsmålene dine, men ville bare si at jeg kjenner meg igjen i det du føler på. Det var spesielt tungt da jeg først fikk schizofreni som diagnose, ble bedre med tiden. Det er vanskelig å ikke bekymre seg og la være ta sorgene på forskudd, men det som er er jo at man ikke vet før man har forsøkt over ett lengre tidsperspektiv.

Jeg tenker og har erfaring med at riktig medisinering har mye å si, så om det er slik at du er i utprøvingsfasen med medisinering så er der jo fortsatt mye å gå på der. Jeg har fått med meg at du er ung og det er også så vid jeg har fått med meg en fordel.

Jeg leste boken til Arnhild Lauveng "I morgen var jeg alltid en løve" og den gav meg i alle fall håp. Hun hadde schizofreni da, men det er jo mye likhetstrekk med schizoaffektiv. Hun var veldig syk fra hun var tenåring frem til hun var 30-årene (om jeg husker rett). Hun er nå helt frisk uten medisiner og symptomfri, jobber som psykolog og lever så vidt jeg har fått inntrykk av ett såkalt normalt liv. Hvor mange slike historier som hennes som er der ute er jo vanskelig å vite, men det å komme dit at man kan føle at man lever normalt liv er i alle fall ikke umulig.

Ellers tenker jeg det er viktig å huske på at man kan leve ett godt liv selv om livet kanskje ikke ble slik man hadde forestilt seg. 

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ikke psykiatrien hjelpe en til å bli frisk? Eller skal de hjelpe en til å få det bedre men ikke bli helt frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (3 minutter siden):

Skal ikke psykiatrien hjelpe en til å bli frisk? Eller skal de hjelpe en til å få det bedre men ikke bli helt frisk?

Intr refleksjon. Man må nok gjøre en innsats for de som kan. 

Anonymkode: b736d...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet om flere med schizofreni og schizoaffektiv som er i jobb, har barn og sånn så man kan klare det. 

Anonymkode: 1a50e...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at diagnosen er bare et navn for å beskrive dine plager. Selv om du har diagnosen på papiret betyr ikke det at du er dømt til å ha et begrenset liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (5 minutter siden):

Husk at diagnosen er bare et navn for å beskrive dine plager. Selv om du har diagnosen på papiret betyr ikke det at du er dømt til å ha et begrenset liv.

Man må bare prøve å eksponere seg. Litt etter litt. 

Anonymkode: 1a50e...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man må bare prøve å eksponere seg. Litt etter litt. 

Anonymkode: 1a50e...a65

Eksponering hjelper dessverre lite for de med psykoselidelser. Men hvis man finner en bra medisinering er det det som hjelper mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (48 minutter siden):

Eksponering hjelper dessverre lite for de med psykoselidelser. Men hvis man finner en bra medisinering er det det som hjelper mest.

Å eksponere seg er bra for alle. Man må bare ta et steg av gangen. Man blir bare dårligere av å sitte inne. 

Anonymkode: 1a50e...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...