Gå til innhold

Andre som tilsynelatende har det bra men som lider på innsiden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Vendi skrev (Akkurat nå):

Er det ikke egentlig sånn for oss alle? Jeg tror alle har et eller annet å slite med, men mange klarer likevel å fungere såpass at det ikke vises utvendig hvordan man har det innvendig. 

Nettopp

Anonymkode: eb3bc...3c5

AnonymBruker
Vendi skrev (13 minutter siden):

Er det ikke egentlig sånn for oss alle? Jeg tror alle har et eller annet å slite med, men mange klarer likevel å fungere såpass at det ikke vises utvendig hvordan man har det innvendig. 

Mener du at alle mennesker har det slik?

Anonymkode: 28eb9...1fd

Ikke konstant, men ofte. Jeg vet at jeg stort sett klarer å skjule det slik at det virker som at jeg tilsynelatende har det bra. Men jeg er også en slik person der det kan vises ganske tydelig at jeg sliter når det blir ille nok. I alle fall for de som kjenner meg.

AnonymBruker
lavender skrev (14 minutter siden):

Ikke konstant, men ofte. Jeg vet at jeg stort sett klarer å skjule det slik at det virker som at jeg tilsynelatende har det bra. Men jeg er også en slik person der det kan vises ganske tydelig at jeg sliter når det blir ille nok. I alle fall for de som kjenner meg.

Kan jeg spørre om hva du strever med/sykdom? Jeg har BP2.

Annonse

Det har variert gjennom livet hvordan jeg har skjult det eller vist det at jeg har det vondt. I det daglige prøver jeg å skjule det, men setter ord på det til behandler og dessverre drikker det vekk på kvelden. Møter jeg noen jeg kjenner så tar jeg på meg et smil og det kan virke som at det går bra. Før rant det over slik at jeg skadet meg selv. Det begynner å bli en stund siden nå. 

Vendi skrev (49 minutter siden):

Det er ikke sånn for alle. Dvs, alle har nok et eller annet de sliter med i varierende grad, men det er slett ikke slik at alle lider på innsiden.

Jeg har mine problemer og utfordringer, men jeg har det generelt sett bra både utenpå og inni. Jeg lider ikke.

Annonse

Vendi skrev (17 minutter siden):

Se mitt andre svar i denne tråden. Jeg mener altså ikke at vi alle lider, men at vi alle vil møte lidelse ila livet. 

Ja, det er jeg enig med deg i.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alle lider på innsiden tror jeg.

Anonymkode: 50a0a...171

Nei, jeg gjør ikke det. Og jeg er nok ikke den eneste.

AnonymBruker
lavender skrev (18 minutter siden):

Ja. Jeg jobber 20% i tilrettelagt jobb. 

Er du hardt plaget av sykdommen? Du holder deg ikke stabil med medisiner? Hvilke medisiner bruker du? Jeg er nettopp kommet meg etter en alvorlig depresjon. Er bedre, men ikke bra. Bruker Abilify,  Lamictal og trapper på eget ønske ned Litium nå (vil bruke minst mulig medisin)

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er du hardt plaget av sykdommen? Du holder deg ikke stabil med medisiner? Hvilke medisiner bruker du? Jeg er nettopp kommet meg etter en alvorlig depresjon. Er bedre, men ikke bra. Bruker Abilify,  Lamictal og trapper på eget ønske ned Litium nå (vil bruke minst mulig medisin)

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på spørsmålet om hvor hardt rammet jeg er. Jeg føler definitivt at bipolaren på mange måter senker livskvaliteten og funksjonsnivået mitt. Og spesielt da i periodene jeg har depresjon eller psykose, naturligvis. Så jeg ville kanskje sagt jeg er fra middels til mye plaget, der er nok mange som sliter mer enn meg men også de som er bedre. Er heldigvis en god stund siden sist psykose da (2 år) og sist depresjon var vel for ett halvt års tid siden. Så jeg er jo mye mer stabil nå med medisiner enn uten, men har fortsatt gjennombrudd med depresjoner samt selvmordstanker. Ikke like alvorlig som når jeg er uten medisiner. Jeg blir også raskere bedre enn før.

Godt å høre at du er bedre fra depresjonen nå. Jeg bruker også abilify, lamictal og litium, og i tillegg wellbutrin. Så ja, det er jo en liten cocktail av medisiner. Jeg har forsøkt varierende medikamenter og doser og har vel funnet ut at det er denne kombinasjonen som fungerer best for meg. Jeg kan kjenne meg igjen i det ønsket om å bruke minst mulig medisiner og har lenge slitt med å akseptere at jeg må bruke medisiner resten av livet. Så jeg har tenkt tanken mange ganger om å seponere eller trappe ned, men jeg er så heldig å ikke ha bivirkninger så der er vel egentlig ingen reell grunn som forsvarer det å seponere/nedtrappe i mitt tilfelle. 

Endret av lavender
AnonymBruker
lavender skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på spørsmålet om hvor hardt rammet jeg er. Jeg føler definitivt at bipolaren på mange måter senker livskvaliteten og funksjonsnivået mitt. Og spesielt da i periodene jeg har depresjon eller psykose, naturligvis. Så jeg ville kanskje sagt jeg er fra middels til mye plaget, der er nok mange som sliter mer enn meg men også de som er bedre. Er heldigvis en god stund siden sist psykose da (2 år) og sist depresjon var vel for ett halvt års tid siden. Så jeg er jo mye mer stabil nå med medisiner enn uten, men har fortsatt gjennombrudd med depresjoner samt selvmordstanker. Ikke like alvorlig som når jeg er uten medisiner. Jeg blir også raskere bedre enn før.

Godt å høre at du er bedre fra depresjonen nå. Jeg bruker også abilify, lamictal og litium, og i tillegg wellbutrin. Så ja, det er jo en liten cocktail av medisiner. Jeg har forsøkt varierende medikamenter og doser og har vel funnet ut at det er denne kombinasjonen som fungerer best for meg. Jeg kan kjenne meg igjen i det ønsket om å bruke minst mulig medisiner og har lenge slitt med å akseptere at jeg må bruke medisiner resten av livet. Så jeg har tenkt tanken mange ganger om å seponere eller trappe ned, men jeg er så heldig å ikke ha bivirkninger så der er vel egentlig ingen reell grunn som forsvarer det å seponere/nedtrappe i mitt tilfelle. 

Takk for svar. Jeg er slik at jeg utifra hvor mye/lite du jobber tenker at du er hardt plaget. Hvordan tilrettelegging gjøres for at du skal klare å stå i jobb?

Lider og lider. Har jo mer utfordrende perioder, og har hatt det veldig tøft siste måneden pga en person som er nær. Viser det ikke utad og er heller ikke typen til å snakke om det før det er over, bortsett fra til min beste venninne sånn bare til info liksom. Kan heller si noe om det i ettertid.  Men jeg merker at jeg blir mer utålmodig med andre og kan ta ting feil. Så må være litt påpasselig der. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...