Gå til innhold

Noen skrev at å ikke jobbe er oppskriften på å bli dårlig

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er viktig å ha jobb, men kan man ikke jobbe så er det noe som er viktigere enn alt annet

Ha rutiner.

Ta vare på seg selv med å ha riktig kosthold og få litt frisk luft hver dag. Kan man ikke gå så mye, så vær ihvertfall utendørs min en halvtime om dagen. 

Gjør noe for andre! Om det så er å bake en kake, lytte til noen, trøste noen, sende et kort, kanskje en hyggelig sms med fokus på vedkommende. Smil og si noe hyggelig til naboen. Dette virker kanskje patetisk på noen, men det er så utrolig viktig å se andre og gjøre bittelitt for dem. Det betyr mye å bety litt! 

Kashmir skrev (2 minutter siden):

viktigere enn alt annet

Ha rutiner.

Ja, du har helt rett. I alt du skriver. En liten tur ut hjelper så utrolig godt for kropp og sjel.

Og rutiner, i blant kan en faktisk klare å få økt energi av rutinene som en har skapt seg også. Jeg opplevde det sist i 2017, at små daglige rutiner gir meg mer overskudd til å gjøre flere rutiner og daglige aktiviteter, og nå er jeg igjen kommet inn i samme loop.

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Gjør noe for andre! Om det så er å bake en kake, lytte til noen, trøste noen, sende et kort, kanskje en hyggelig sms med fokus på vedkommende. Smil og si noe hyggelig til naboen. Dette virker kanskje patetisk på noen, men det er så utrolig viktig å se andre og gjøre bittelitt for dem. Det betyr mye å bety litt! 

Det viktigste for oss mennesker er å bli sett av andre. Jeg synes det er så herlig å leve etter livsmottoet "den største glede du kan ha, er å gjøre andre glad!" eller ev. "Delt glede er dobbelt glede!" - jeg tenker at det er ordtak som er verdt å gjenta fordi det er utrolig mye visdom i de.

Det å ta vare på hverandre og kunne gi en utstrakt hånd til naboen, og vite at en kan få en utstrakt hånd tilbake om det skulle knipe, kan bety en stor forskjell i dag når verden har blitt så ustabil på så mange områder. Vi har et godt naboforhold til våre naboer over gangen. Vi kan spørre de om noe og det er gjensidig. I blant går det en liten kakebit over gangen i begge retninger.

Bare det å takke ekstra for litt service i kassen på butikken/kafeen, smile og si hei til noen på gaten (på riktig sted...), gi en oppmuntring til noen, tilby seg å gjøre noe for noen - eller bare gjøre det uten å forvente noe tilbake, ta en telefon til en venn som trenger det

Eva Sofie skrev (10 minutter siden):

Ja, du har helt rett. I alt du skriver. En liten tur ut hjelper så utrolig godt for kropp og sjel.

Og rutiner, i blant kan en faktisk klare å få økt energi av rutinene som en har skapt seg også. Jeg opplevde det sist i 2017, at små daglige rutiner gir meg mer overskudd til å gjøre flere rutiner og daglige aktiviteter, og nå er jeg igjen kommet inn i samme loop.

Det viktigste for oss mennesker er å bli sett av andre. Jeg synes det er så herlig å leve etter livsmottoet "den største glede du kan ha, er å gjøre andre glad!" eller ev. "Delt glede er dobbelt glede!" - jeg tenker at det er ordtak som er verdt å gjenta fordi det er utrolig mye visdom i de.

Det å ta vare på hverandre og kunne gi en utstrakt hånd til naboen, og vite at en kan få en utstrakt hånd tilbake om det skulle knipe, kan bety en stor forskjell i dag når verden har blitt så ustabil på så mange områder. Vi har et godt naboforhold til våre naboer over gangen. Vi kan spørre de om noe og det er gjensidig. I blant går det en liten kakebit over gangen i begge retninger.

Bare det å takke ekstra for litt service i kassen på butikken/kafeen, smile og si hei til noen på gaten (på riktig sted...), gi en oppmuntring til noen, tilby seg å gjøre noe for noen - eller bare gjøre det uten å forvente noe tilbake, ta en telefon til en venn som trenger det

Ja 😊 folk kan undervurdere det å bety litt for noen. Vi har jo alle påvirkning på omgivelsene på en eller annen måte uansett, men å da gjøre noe bevisst med god hensikt er veldig verdifullt ja! Det skal så lite til også. Og ja, butikkansatte gjør en forskjell. Jeg kommer groggy inn på butikken hver morgen 07 på hverdagen, og de som jobber der har samme effekt som kaffe. De gir meg alltid den ekstra lille piffen med sitt humør og oppsyn. Og da spesielt i mørketiden her nord. Bless them 😀

Merkelig spørsmål. Det er høyst individuelt om man tåler å være hjemme eller ikke.

Men om man ikke har psyke til å være hjemme og aktivisere seg selv, er man kanskje en usedvanlig svak person? Det er da nok av å drive med hjemme, omtrent som en fulltidsjobb.

Annonse

AnonymBruker
Duvall skrev (4 minutter siden):

Merkelig spørsmål. Det er høyst individuelt om man tåler å være hjemme eller ikke.

Men om man ikke har psyke til å være hjemme og aktivisere seg selv, er man kanskje en usedvanlig svak person? Det er da nok av å drive med hjemme, omtrent som en fulltidsjobb.

365 dager i året? Det er det pensjonister gjør. Meg det er en grunn til at det anbefales og være i aktivitet pga psykisk helse! 

Anonymkode: 3f4e0...b9b

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (8 timer siden):

Takke noen i kassen? Hva er den den i kassen gjør som er så spesielt? Slår inn noen tall og det var det. Hurra for den i Kassen. 

Nei å være i jobb er ikke ensbetydende for god psykisk helse noe jeg selv har erfart. Tidligere og nåværende livssituasjon spiller og mye inn i tillegg til mye annet. Jeg selvskadet mens jeg jobbet pga traumer, jeg sov ikke bedre, jeg kunne bli hypoman, grudde meg hver morgen til å gå på jobb og fikk og fysiske plager av å jobbe. Ene senebetennelsen etter den andre, vond rygg, hodeverk og mye sliten. Jeg ble bedre av rett behandling og ikke av å jobbe. Har forsøkt begge deler. 

AnonymBruker

For de aller fleste er det mest helse i å jobbe, om enn noe. For noen ytters få er det mest helse i å la være pga sykdom. Spørsmålet har derfor ikke et generelt svar. 

Anonymkode: b88d8...496

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takke noen i kassen? Hva er den den i kassen gjør som er så spesielt? Slår inn noen tall og det var det. Hurra for den i Kassen. 

Det virker som om du kunne ha nytte av å komme deg ut i jobb. MINST 100% stilling. 

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Til hva mer som er lurt ? 

Åja! Tips til deg om hvordan gjøre mest mulig for å være hyggelig, omgjengelig, høflig og respektfull ifh til andre mennesker?

Endret av ColaZero
AnonymBruker
ColaZero skrev (6 minutter siden):

Åja! Tips til deg om hvordan gjøre mest mulig for å være hyggelig, omgjengelig, høflig og respektfull ifh til andre mennesker?

Jeg kan det sånn egentlig. Har i meg, ellers takk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...