Gå til innhold

Litium Bipolar 2. håper Kupton kan svare

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

jeg har bipolar 2. ble diagnostisert med type 1 for noen år siden, men ny psykiater har landet på type 2.

jeg har hatt en forferdelig vinter og vår/tidlig sommer. Gikk på ssri i tillegg til en liten dose litium, selv om jeg ikke skal ha ssri da jeg blir høy og svært dårlig psykisk av den med uro, søvnløshet og angst.

Seponerte ssri og går nå kun på litium og sovetabletter, samt beroligende ved behov. Har kommet opp i mange tbl litium per døgn for å få ønsket serumkonsentrasjon da 0.5 var for lavt. De ønsker meg opp i 0.8. Etter siste økning føler jeg at jeg har landet. Jeg var skikkelig manisk i vinter og det ble da tatt grep. De mener fortsatt det er type 2 selv om jeg helt klart var manisk. jeg har spurt hvorfor jeg får litium da, men de svarer ikke ordentlig på det når jeg spør. Samme det, nå virker den. Jeg er endelig ikke deprimert, og føler jeg en snikende opptur merker jeg det. At jeg får sovemedisin har også hjulpet meg ekstremt mye.

det jeg vil frem til: noen som vet hvorfor de setter meg på litium, og høres dette ut som type 1 eller 2? Så lurer jeg på… når litium virker, er det da virkelig bipolar? Litt vansker med å godta diagnosen jeg har. Hvis en person med «kun» depresjon uten å være i det bipolare spekteret får litium, vil denne da hjelpe?

håper noen, gjerne kupton kan svare meg:)

jeg er også delvis sykemeldt noe som har hjulpet meg mye. Jeg elsker å jobbe, og det jeg jobber nå (50%) gjør at livet fungerer bra.

jeg er bare overlykkelig over at medisinen endelig virker. Føler jeg endelig lever og er meg selv igjen❤️

lite bivirkninger, og de skal jeg jammen tåle mot at jeg får livet tilbake.

Anonymkode: c5638...a9a

Fortsetter under...

AnonymBruker

I din situasjon vil jeg tippe at det du betegner som manisk selv ikke står journalført som manisk, men hypomant? Jeg har liten tro på at en psykiater beskriver en mani og insisterer på BP2 etterpå. Og litium brukes av mange med BP2, selv om den ikke er førstevalg. At en lege skriver ut litium er ikke ensbetydende med at pasienten har BP1. Jeg også litium kan ha en antidepressiv effekt hos mennesker uten bipolar lidelse men med tilbakevendende depresjoner, som du spør om. Det kan @kupton svare mer utfyllende på. Det viktige er at du kjenner bedring og har funnet en måte å leve på med jobb som gjør livet mulig. 

Anonymkode: a73f7...80b

Hvis du har vært manisk uten at det skyldes rus, antidepressiva eller cortison/prednisolon, har du BP1.

Har det aldri vært mani, men kun hypomani uten de samme grunner som ovenfor, har du BP2.

Litium kan brukes både ved BP1, BP2 og alvorlige depresjoner. For alle disse lidelser har en behandlingsalgoritmer som beskriver førstevalg, andrevalg osv.

Litium er førstevalg ved BP1.

Jeg kan ikke si noe om fornuftig om du har hatt mani eller ikke. Det må de si noe om som observerte deg den gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...