Gå til innhold

Andre med hukommelsestap etter ECT?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men er det sånn at kroppen rister under behandling?

Anonymkode: 82e98...3e9

I tillegg til narkose, får vi et muskelavslappende medikament. det gjør at det kun sitrer litt i øyelokkene og kanskje litt andre steder, men langt ifra slik man kanskje kan huske å ha sett det fra behandling da det ble tatt i bruk på 1900-tallet...

Jeg husker at jeg mottok Tiamin i en periode under og etter ECT-behandlingene, som min psykiater på den tiden mente skulle ha effekt. Hukommelsen vendte gradvis tilbake. Hensikten ved å gi et elektrisk støt i hodet, er slik jeg forstår det, å resette nerveceller e.l. i hodet. Muligens lage nye forbindelser mellom reseptorne? Det simulerer jo et epileptisk anfall.

Om en går på antiepileptisk medisin (som stemningsstabiliserende) eller beroligende som Valium eller Apodorm mot søvn, bør ikke disse tas før ECT-behandling, slik jeg husker det, fordi det vil redusere effekten av ECT-behandlingen. Kort og godt medisiner som også kan brukes i behandling mot epilepsi.

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (På 21.7.2023 den 12.30):

Jeg sov også ekstra mye da tror jeg. Husker det var skikkelig tiltak å gå i dusjen for å få vekk geleen i håret. 

Jeg gadd ikke å dusje selve behandlingsdagen en gang. Geleen tørket jeg bare bort så godt jeg klarte😅

Anonymkode: 9ea69...c86

AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 22.45):

Man har ganske vondt i hodet i hodet selve dagen, men virkningen er SÅ verdt det.

Jeg hadde også hodepine i starten, men etter hvert fikk jeg paracet før behandlingen og da merket jeg ingenting i det hele tatt. Trøttheten der i mot var vanskeligere å få gjort noe med hehe. (Jeg merket lite virkning av ECT behandlingen da, men det var i alle fall verdt ett forsøk synes jeg).

AnonymBruker
lavender skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde også hodepine i starten, men etter hvert fikk jeg paracet før behandlingen og da merket jeg ingenting i det hele tatt. Trøttheten der i mot var vanskeligere å få gjort noe med hehe. (Jeg merket lite virkning av ECT behandlingen da, men det var i alle fall verdt ett forsøk synes jeg).

Jeg fikk også forebyggende smertestillende. Hvor mange behandlinger fikk du og var det for alvorlig depresjon der annen behandling ikke har virket?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk også forebyggende smertestillende. Hvor mange behandlinger fikk du og var det for alvorlig depresjon der annen behandling ikke har virket?

Jeg fikk 12 behandlinger. Fikk behandling for alvorlig depresjon ja. Hadde vel vert innlagt i 1 måned uten bedring og sto allerede på medisiner (som jeg hadde brukt i lengre tid). Hva med deg?

Endret av lavender
AnonymBruker
lavender skrev (1 time siden):

Jeg fikk 12 behandlinger. Fikk behandling for alvorlig depresjon ja. Hadde vel vert innlagt i 1 måned uten bedring og sto allerede på medisiner (som jeg hadde brukt i lengre tid). Hva med deg?

Jeg fikk 16. Var inn og ut av dps uten at medisiner og terapi hjalp.

AnonymBruker
lavender skrev (16 minutter siden):

Hvor stor forskjell gjorde ECT for deg? 

Enormt stor forskjell. Jeg var alvorlig deprimert over lengre tid og la selvmordsplaner. Nå tror jeg at bare er nedstemt med det som følger med, har et elendig selvbilde og lever med mye skam og skyld.

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enormt stor forskjell. Jeg var alvorlig deprimert over lengre tid og la selvmordsplaner. Nå tror jeg at bare er nedstemt med det som følger med, har et elendig selvbilde og lever med mye skam og skyld.

Så godt å høre at det hjalp deg så mye. Også håper jeg du får hjelp med nedstemtheten og de negative følelsene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...