Gå til innhold

Kan man gå i terapi når en har det bra?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min regel for meg selv er at jeg må være selvmordstruet ihvertfall ha mye selvmordstanker for å gå dit. Ellers føles det bare som sutring

Anonymkode: ea7e7...561

Nei trenger ikke å være så ille. Har gått i behandling i snart 2 år uten å være selvmordstruet. Men kommunen har lavterskeltilbud hvor man kan velge mellom å få terapi eller støttesamtaler. 

Endret av aa-k-j
AnonymBruker
aa-k-j skrev (1 minutt siden):

Nei trenger ikke å være så ille. Har gått i behandling i snart 2 år uten å være selvmordstruet. Men kommunen har lavterskeltilbud hvor man kan velge mellom å få terapi eller støttesamtaler. 

Kan jeg spørre hva du får hjelp til?

Jeg ser ikke hvorfor man ikke skulle kunne gå i terapi når man har det bra? 

Jeg har gått i terapi i 8 år hittil og har vel 80% av timene hatt det dårlig i en eller annen form. Nå det siste halve året har jeg fått det mye bedre, men selv om jeg har det stort sett bra nå så føler jeg fortsatt på behov for hjelp. Og jeg ser ikke noe galt i å fortsette i terapi som før. (Har man ikke lenger noe man føler man trenger hjelp til så er det jo noe annet selvfølgelig).

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvmordstanker er så klisjé. 

Det er mer hvordan funksjonsnivået ditt er som avgjør om du trenger behandling eller ikke. Om du har selvmordstanker eller ikke er ikke relevant. 

Anonymkode: 6c15d...5c8

Å, det har jeg aldri tenkt på. Så det var nytt for meg. 

AnonymBruker
lavender skrev (6 minutter siden):

Jeg ser ikke hvorfor man ikke skulle kunne gå i terapi når man har det bra? 

Jeg har gått i terapi i 8 år hittil og har vel 80% av timene hatt det dårlig i en eller annen form. Nå det siste halve året har jeg fått det mye bedre, men selv om jeg har det stort sett bra nå så føler jeg fortsatt på behov for hjelp. Og jeg ser ikke noe galt i å fortsette i terapi som før. (Har man ikke lenger noe man føler man trenger hjelp til så er det jo noe annet selvfølgelig).

Kan jeg spørre hva du trenger hjelp til? Jeg selv er nedstemt og er midt i en utredning for eupf.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan jeg spørre hva du trenger hjelp til? Jeg selv er nedstemt og er midt i en utredning for eupf.

Det er en del forskjellig egentlig. Vet ikke helt hvordan jeg skal oppsummere det kort heller. Men det jeg sliter mest med er vel BP depresjoner og suicidalitet.

Men hvorfor har du som regel for deg selv at du må ha selvmordstanker for å kunne gå i behandling?

Endret av lavender
AnonymBruker
lavender skrev (3 minutter siden):

Det er en del forskjellig egentlig. Vet ikke helt hvordan jeg skal oppsummere det kort heller. Men det jeg sliter mest med er vel BP depresjoner og suicidalitet.

Men hvorfor har du som regel for deg selv at du må ha selvmordstanker for å kunne gå i behandling?

For ellers føler jeg at jeg ikke fortjener hjelp og er sutrete. Jeg er bare en verdiløs liten parasitt som tar opp plass.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For ellers føler jeg at jeg ikke fortjener hjelp og er sutrete. Jeg er bare en verdiløs liten parasitt som tar opp plass.

Det er du ikke. Leit at du tenker slik om deg selv. Men det er i alle fall godt å høre at du er under utredning og får hjelp da. Forhåpentligvis vil du med hjelp kunne klare å snu disse negative tankene om deg selv. 

Annonse

AnonymBruker
lavender skrev (10 minutter siden):

Det er du ikke. Leit at du tenker slik om deg selv. Men det er i alle fall godt å høre at du er under utredning og får hjelp da. Forhåpentligvis vil du med hjelp kunne klare å snu disse negative tankene om deg selv. 

Jeg vet ikke om jeg klarer å fortsette i terapi. Jeg skammer meg så utrolig mye og er så flau over å trenge hjelp.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er verre med de som faker selvmordstanker eller tar overdoser for å tvinge fram hjelp. Man må ikke ha selvmordstanker overhode for å fortjene hjelp bare plagene går utover funksjonsevnen din. 

Hvis du ikke plages av problemene dine får du nok gå privat da 😅

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er verre med de som faker selvmordstanker eller tar overdoser for å tvinge fram hjelp. Man må ikke ha selvmordstanker overhode for å fortjene hjelp bare plagene går utover funksjonsevnen din. 

Hvis du ikke plages av problemene dine får du nok gå privat da 😅

Jeg plages veldig. Gått fra å jobbe 100 prosent over på AAP.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke om jeg klarer å fortsette i terapi. Jeg skammer meg så utrolig mye og er så flau over å trenge hjelp.

Hvorfor skamme seg over å få helsehjelp? Alle har ei psykisk helse og er da ingenting å skamme seg over å trenge hjelp. At du selv har bedt om hjelp er veldig bra og synes du bør ta dette opp med behandler. Og det er lov å sutre/klage om det man sliter med for det er jo endel av behandlingen. Hvordan kan en behandler ellers vite om problemer om man ikke sier noe? 

AnonymBruker
aa-k-j skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skamme seg over å få helsehjelp? Alle har ei psykisk helse og er da ingenting å skamme seg over å trenge hjelp. At du selv har bedt om hjelp er veldig bra og synes du bør ta dette opp med behandler. Og det er lov å sutre/klage om det man sliter med for det er jo endel av behandlingen. Hvordan kan en behandler ellers vite om problemer om man ikke sier noe? 

Behandler vet noe, jeg bare skammer meg så mye at jeg nesten går i oppløsning. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det å trenge hjelp er ingenting å verken være flau over eller skamme seg over. Har du snakket med behandleren din om det? Hvis ikke håper jeg at du åpner opp om det. Også håper jeg at du klarer å fortsette i terapi.

AnonymBruker
lavender skrev (10 minutter siden):

Det å trenge hjelp er ingenting å verken være flau over eller skamme seg over. Har du snakket med behandleren din om det? Hvis ikke håper jeg at du åpner opp om det. Også håper jeg at du klarer å fortsette i terapi.

Jeg har bestemt meg for å prøve. Jeg har sagt litt om skammen, men kanskje ikke nok. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...