Gå til innhold

Hvorfor næringsdrikk og ikke bare spise vanlig mat?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor velger man næringsdrikk og ikke bare vanlig mat når det er like mye kalorier i begge? 

Anonymkode: e8d23...3c7

Er ikke drikken for de som ikke får i seg vanlig mat?

Anonymkode: 1b75e...bd0

Worriesome Plenty 2

Da jeg var innlagt som 18 åring var jeg svært mager, så mager at jeg fikk streng beskjed om å spise. Jeg fikk til og med spisevakt. Da brukte jeg over 2 timer på å få i meg en brødskive. I den situasjonen hadde det bært bedre med næringsdrikker.

Jeg fikk næringsdrikker etter operasjonen. En bivirkning av noen av medisinene jeg gikk på var at all fast føde smakte sagspon, klarte ikke å få ned noe annet enn flytende. Så jeg levde på supper, yoghurt, juice og næringsdrikker.

Annonse

Vhanja skrev (14 minutter siden):

Jeg fikk næringsdrikker etter operasjonen. En bivirkning av noen av medisinene jeg gikk på var at all fast føde smakte sagspon, klarte ikke å få ned noe annet enn flytende. Så jeg levde på supper, yoghurt, juice og næringsdrikker.

Samme her. Etter en operasjon er det viktig å få nok næring, så da har jeg også fått næringsdrikker. Har pleid å fått en som sykehuset selv lagde. Den hørtes helt jævlig ut, men var faktisk mye bedre enn de en får fra apoteket. 

FjellOgDalar

Det er en godt tiltak for å sikre at man får i seg nok næring der vanlig matinntak er svært vanskelig. Jeg vet om tilfeller der alvorlig deprimerte personer har kommet inn på sykehus  alvorlig underernært pga fraværende appetitt,og likegyldighet rundt mat. Det kan også være somatiske årsaker til at matlysten påvirkes negativt. Å sitte og lide seg igjennom evigheter for å få i seg et helt måltid er ikke alltid den beste løsningen i en startfase.

UtakknemligDiva

Jeg har brukt det pga medisinene gjorde det så vanskelig å spise. Men gadd ikke fornye den resepten til slutt fordi det holdt meg mett kanskje 20 min lenger og drakk jeg det på tom mage ble kvalm, sånn du blir av å ta multivitamin uten å ha spist.

Det er ikke alle næringsdrikker som kan brukes som eneste kilde til næring, men de som kan det heter vel "fullverdige næringsdrikker" e.l. For de fleste er det kun tiltak i perioder eller som supplement til vanlig kost.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor velger man næringsdrikk og ikke bare vanlig mat når det er like mye kalorier i begge? 

Anonymkode: e8d23...3c7

Noen har ikke et valg og må bruke næringsdrikker for tilstrekkelig næring, dette kan komme av mange årsaker. B.la undervekt spiserørs- sykdommer mm. 

Anonymkode: 9e833...b95

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...