Gå til innhold

Diagnose og begrensninger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har fått diagnosen bipolar 1 etter en lengre tids utredning og lurer på om det kan ha noe å si for hvilken utdanning jeg tar videre, i arbeidslivet eller for andre ting i livet generelt?

Anonymkode: 44cd2...335

Har du fått gode medisiner?

Anonymkode: 66e2e...b66

Jeg er utrolig takknemlig og glad for at jeg ikke fikk diagnose før etter første studier og som voksen. Utrolig glad for det er jeg. 

Det jeg tenker er at noen blir så påvirket av diagnosen at de lager seg problemer på grunn av den. "Jeg har ADHD og kan ikke. Jeg har Bipolar og greier ikke. Jeg har Asperger og er lost" 

Jeg sier ikke at noen diagnoser ikke er en hindring på enkelte områder. Men jeg har OCD og lagde mine egne strategier, og det var dritvanskelig iblant når det gjaldt studier. Når du må telle alle ord som starter på Å. Når du må lese samme setning ti ganger. Sånne idiotiske ting vi med OCD gjør. Hadde jeg visst at dette handlet om en diagnose ( jeg visste at jeg var litt koko, men det var greit og noe jeg levde med og skjulte for de aller fleste ) , så hadde jeg kanskje latt meg stoppe? Brukt diagnosen som begrunnelse for å ikke studere. For å begrense meg selv. Det er kanskje for lett å gjøre det? Jeg bare spør. Jeg mener ikke å dømme eller å kritisere nå. 

Jeg gjør alt fire ganger om morgenen. Jeg må ha kaffen akkurat passe svart. Jeg må drikke av riktig kopp, og alt må ligge og stå der det skal. Det virker jo helt ulogisk og som et slit for andre, det ser jeg lett. Men sånn er det, og det går på ren rutine. Vanligvis. 

I verre perioder blir det slitsomt, det må jeg medgi. Men det er sånn jeg lever og har levd siden jeg var 6 år. Jeg syns jeg har et helt ok liv. Ikke lykkelig og langt fra ulykkelig. Jeg er tilfreds. 

Så jeg vet ikke. Diagnoser er ikke bare nyttig å vite om. De kan bli en piggtråd rundt deg. Gjør som du føler at du kan. Ikke la noen betegnelser stoppe deg. Det er det jeg tenker. 

Endret av Kashmir

I forhold til studier kan det være greit å vite at du kan få tilrettelegging dersom du har behov for det. Du kan og få tilleggsstipend dersom du ikke klarer å jobbe vedsiden av studiene og sykestipend dersom du blir syk som gjør at du må utsette deler av studiet. I forhold til jobb så er jeg sårbar for stress, så har valgt jobb ut i fra det. Det er jo ikke sikkert du opplever det samme, men kan være noe å tenke over.

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har fått diagnosen bipolar 1 etter en lengre tids utredning og lurer på om det kan ha noe å si for hvilken utdanning jeg tar videre, i arbeidslivet eller for andre ting i livet generelt?

Anonymkode: 44cd2...335

Å unngå nye episoder krever både medisiner og en meget stabil døgnrytme. Jeg vil anbefale å unngå jobber med turnus - særlig nattevakter, men også direkte overgang fra kveldsvakt til dagvakt dagen etter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...