Gå til innhold

Miljøet og ting vi gjør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Feks nye vs gamle boliger. Er det bedre å pusse opp gamle eller bare la de være som de er? Det nye skal jo være mer miljøvennelig.

Og folk pusser opp eller ommøblerer. Er det nødvendig? Men jeg forstår man blir lei av å se på det samme hele tiden. 

Anonymkode: 0038f...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feks nye vs gamle boliger. Er det bedre å pusse opp gamle eller bare la de være som de er? Det nye skal jo være mer miljøvennelig.

Og folk pusser opp eller ommøblerer. Er det nødvendig? Men jeg forstår man blir lei av å se på det samme hele tiden. 

Anonymkode: 0038f...6a0

Hvis du skal selge er det gunstig og pusse opp. Dersom du ikke skal det kan det friskes opp med litt mindre justeringer som male f.eks 

Anonymkode: c57a4...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Feks nye vs gamle boliger. Er det bedre å pusse opp gamle eller bare la de være som de er? Det nye skal jo være mer miljøvennelig.

Og folk pusser opp eller ommøblerer. Er det nødvendig? Men jeg forstår man blir lei av å se på det samme hele tiden. 

Anonymkode: 0038f...6a0

Jeg vet ikke hvordan det er med boliger. Gjetter at etterisolering er bedre enn å bygge nytt.

Når det gjelder større bygg har jeg hørt at det er klart best for miljøet å rehabilitere det som finnes. Man trenger iike mye oppvarming av et kontorbygg.

Jeg vil også tro at all den strengt tatt unødvendige oppussingen vi driver med i Norge ikke er helt bra. Heldigvis er gjenbruk ganske hipt. Dessverre er ikke jeg så hip. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvordan det er med boliger. Gjetter at etterisolering er bedre enn å bygge nytt.

Når det gjelder større bygg har jeg hørt at det er klart best for miljøet å rehabilitere det som finnes. Man trenger iike mye oppvarming av et kontorbygg.

Jeg vil også tro at all den strengt tatt unødvendige oppussingen vi driver med i Norge ikke er helt bra. Heldigvis er gjenbruk ganske hipt. Dessverre er ikke jeg så hip. 

Du kan finne mange skatter på gjenbruk dersom du vet affeksjonsverdi :D 

Anonymkode: c57a4...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan finne mange skatter på gjenbruk dersom du vet affeksjonsverdi :D 

Anonymkode: c57a4...a19

Jeg har vært en gjenbruksjunkie siden før det ble moderne ;) Ikke for å finne ting av stor salgsverdi el lign, men fordi jeg har likt å ha ting (først og fremst interiør) som ikke er veldig motepregede, som ikke det går 13 på dusinet av, som «alle» har. Det at det også innebærer gjenbruk istedenfor nykjøp er et stort pluss, men ikke viktigste driver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hovedinnlegg: Hva som er mest miljøvennlig av å rehabilitere eller bygge nytt, vet jeg ikke. Men jeg er generelt sett for å bevare eldre bygg, selv om jeg skjønner at det ikke alltid er mulig eller ønskelig. 
 

Jeg synes jo nordmenn flest virker temmelig oppussingsgærne. Det pusses opp over en lav sko, og nokså ofte. Kjøper man en bolig med et 10 år gammel kjøkken er det nærmest opplest og vedtatt at det må byttes ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

Det som monner mest er å ha de tingene en har lengst mulig, og reparere når de er gått i stykker. I de fleste tilfeller lønner det seg miljømessig å renovere og etterisolere et hus  fremfor å bygge nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (2 timer siden):

Jeg har vært en gjenbruksjunkie siden før det ble moderne ;) Ikke for å finne ting av stor salgsverdi el lign, men fordi jeg har likt å ha ting (først og fremst interiør) som ikke er veldig motepregede, som ikke det går 13 på dusinet av, som «alle» har. Det at det også innebærer gjenbruk istedenfor nykjøp er et stort pluss, men ikke viktigste driver. 

Ja det jo gøy med og finne ting ikke alle har å sette dyrt med billig. I sommer fant jeg en ting på gjenbruk som jeg ikke har hatt råd til originalt i butikk. Sparte dermed mange tusen kroner :D 

Anonymkode: c57a4...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det jo gøy med og finne ting ikke alle har å sette dyrt med billig. I sommer fant jeg en ting på gjenbruk som jeg ikke har hatt råd til originalt i butikk. Sparte dermed mange tusen kroner :D 

Anonymkode: c57a4...a19

Gjenbruk er genialt. Husker for en god del år siden så var der ett program med ett par som skulle innrede leiligheten sin bare med møbler og ting de fant gratis på finn. De fikk det faktisk ganske så fint til slutt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lavender skrev (2 minutter siden):

Gjenbruk er genialt. Husker for en god del år siden så var der ett program med ett par som skulle innrede leiligheten sin bare med møbler og ting de fant gratis på finn. De fikk det faktisk ganske så fint til slutt 😊

Det vet jeg mange gjør til vanlig. Kjempe lur måte å spare på. Hørte også om noen som fikk kjøpt en gjenstand på gjenbruk tror jeg det var- ikke helt sikker len så solgte det med overskudd videre. 

Anonymkode: c57a4...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det vet jeg mange gjør til vanlig. Kjempe lur måte å spare på. Hørte også om noen som fikk kjøpt en gjenstand på gjenbruk tror jeg det var- ikke helt sikker len så solgte det med overskudd videre. 

Anonymkode: c57a4...a19

Det er kjempe lurt ja, mye å spare på å kjøpe brukt. Har man peiling så er der nok mye å tjene også på å selge videre ja. 

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lavender skrev (4 minutter siden):

Det er kjempe lurt ja, mye å spare på å kjøpe brukt. Har man peiling så er der nok mye å tjene også på å selge videre ja. 

Men sånn som juleting er ganske gøy å kjøpe på gjenbruk. 

Anonymkode: c57a4...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men sånn som juleting er ganske gøy å kjøpe på gjenbruk. 

Anonymkode: c57a4...a19

Ja. Jeg synes spesielt gammel julepynt er så fint. Når jeg får meg stor nok leilighet til å ha juletre skal alle julekulene være gamle og kjøpt på gjenbruk 😄

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
lavender skrev (1 minutt siden):

Ja. Jeg synes spesielt gammel julepynt er så fint. Når jeg får meg stor nok leilighet til å ha juletre skal alle julekulene være gamle og kjøpt på gjenbruk 😄

Søtt :) Da får julekulene er fin mening :) 

Anonymkode: c57a4...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Søtt :) Da får julekulene er fin mening :) 

Anonymkode: c57a4...a19

Ja. Ikke sant 🙂 Vet mamma har julekuler etter besteforeldrene mine som jeg kan få også, så blir nok ett sentimentalt tre hehe 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...