Gå til innhold

kortisonsalve-langtidsskader/immunsvikt

Anbefalte innlegg

Gjest atopiker

Har brukt kortisonsalve stort sett på hendene i mer el. mindre 30 år.Har hørt at langvarig kortisonbruk kan svekke immunsystemet,da jeg har hørt at det kan også gjelde de som bruke kortisonsalve.Hvilke senskader er det da snakk om o ghva kan jeg gjøre for å hindre dette?

Har brukt Betnovat/Dermovat salve 2 ganger daglig med 3-4 dagers opphold mellom kurene.

Noen påstår også st jeg har atopisk eksem fordi jeg har hatt svakt immunsystem helt fra fødselen av.Har ingen andre kroniske sykdommer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47411-kortisonsalve-langtidsskaderimmunsvikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Det er relativt liten fare for generelle bivirkninger ved lokal langtidsbehandling med kortisonpreparater. Det er i første rekke lokale bivirkninger som er aktuelle, påvirkning av huden, og nedsatt infeksjonsresistens lokalt. Ved lokale infeksjoner i huden bør en stoppe med bruken, i alle fall midlertidig. Betnovat er et relativt sterkt kortisonpreparat. Har du forsøkt å erstatte det med noe svakere preparat? Mange hudleger anbefaler det ved langvarig bruk. Du kunne spøre hudlegen om det.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...