AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 Skrevet 23. juli 2023 Vil de være likestilte mtp kunnskapsnivå foruten om at psykiater har medisinkompetanse? Selfølgelig er det variasjon i utdannelsen men jeg mener sånn omtrentlig. Hvilken utdannelse har din behandler? Min er psykiater og det er veldig praktisk mtp medisinene. Anonymkode: 93231...001 0 Siter
Gjest lavender Skrevet 23. juli 2023 Skrevet 23. juli 2023 Min nåværende behandler er psykiater. Men har hatt mange psykologer også. Vil tro kanskje en 50/50 fordeling. Jeg oppfatter det som at de har vert likestilte i forhold til kunnskapsnivå, men det er bare min erfaring da. 0 Siter
kupton Skrevet 23. juli 2023 Skrevet 23. juli 2023 Psykiatere og psykologspesialister er rimelig likestilte hva gjelder kunnskapsnivå, men kunnskapene er noe ulik hva gjelder emner, 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 Skrevet 23. juli 2023 kupton skrev (6 minutter siden): Psykiatere og psykologspesialister er rimelig likestilte hva gjelder kunnskapsnivå, men kunnskapene er noe ulik hva gjelder emner, Hvordan har en psykologspesialist utdannet seg i forhold til en "bare" psykolog? Anonymkode: 93231...001 0 Siter
kupton Skrevet 23. juli 2023 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan har en psykologspesialist utdannet seg i forhold til en "bare" psykolog? Anonymkode: 93231...001 I prinsippet på samme måte som en lege utdanner seg til psykiater. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 Skrevet 23. juli 2023 kupton skrev (15 minutter siden): Psykiatere og psykologspesialister er rimelig likestilte hva gjelder kunnskapsnivå, men kunnskapene er noe ulik hva gjelder emner, F.eks hva? Anonymkode: cd376...ac1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 Skrevet 23. juli 2023 kupton skrev (18 minutter siden): I prinsippet på samme måte som en lege utdanner seg til psykiater. Hvordan gjør en psykiater det? Jobber på psykiatrisk etter at de er ferdig utdannet lege? Anonymkode: 93231...001 0 Siter
Everybody Skrevet 23. juli 2023 Skrevet 23. juli 2023 Har ikke psykiatere både gått medisinstudiet og psykologistudiet? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 Skrevet 24. juli 2023 Psykiatere er lege i bunn med videreutdanning i psykiatri. Sånn blir de spesialist i psykiatri fagfelt. Derfor kan en allmennlege henvise til en psykiater om en pasient har en problemstilling som tilhører psykiateifeltet. På samme måte som andre spesialiserer seg i gynekologi, øye, anestesi mm. og får dette som sine spesialistområder Anonymkode: 2a6fe...8fe 0 Siter
kupton Skrevet 24. juli 2023 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan gjør en psykiater det? Jobber på psykiatrisk etter at de er ferdig utdannet lege? Anonymkode: 93231...001 Psykiatri (legeforeningen.no) Spesialistutdanning i psykiatri - Spesialisthelsetjenesten 0 Siter
ISW Skrevet 24. juli 2023 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvordan gjør en psykiater det? Jobber på psykiatrisk etter at de er ferdig utdannet lege? Anonymkode: 93231...001 En psykiater er en lege som har spesialisert seg i psykiatri, akkurat som man kan spesialisere seg i nevrologi, indremedisin eller kirurgi. Vedkommende har vanlig legeutdannelse, kan godt ha jobbet noen år enten som allmennlege eller med en annen spesialisering, før vedkommende velger utdannelse i psykiatri. Da jobber man i psykiatrien under veiledning av en spesialist i psykiatri. En psykologspesialist har utdannelse som psykolog (6 års profesjonsstudie) pluss fem års spesialisering i psykiatrien under et ønsket tema. Psykologspesialister kan stille diagnoser og foreslå behandling, men selve medisineringen må en lege gjøre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.