AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 Del Skrevet 23. juli 2023 Tar sjangsen på å spørre om noe vedr. bivirkninger. Er det slik at hvis man har tendens til hårtap så vil det inntreffe og forsterkes ved alle de medikamenter man tar som har hårtap som bivirkning. Det viser seg nemlig at mange av de medisiner jeg står på dessverre _kan_ gi hårtap. Jeg er fortvilet over situasjonen da dette nå har tatt seg opp veldig i den senere tid. Står på Zyprexa, Atorvastatin, Estradot og har vært hele runden rundt på såkalt «slankemedisin» de siste årene: Ozempic, Saxenda, Mysimba og Wegovy. Alle disse står oppført med hårtap som mulig bivirkning. I tillegg står jeg på Wellbutrin. I fjor gikk jeg ned på en del medisiner og det skapte en del ubehag (for å si det mildt) men er et slikt ubehag kanskje forbigående og mer som en overgang. Jeg måtte begynnne på bl.a. igjen og har stått på det siden. Jeg er forberedt på å gå igjennom samme «lille helvete» for ikke å miste alt håret. Vil håret komme tilbake hvis jeg slutter med de nevnte medikamenter og setter inn alternative preparater uten denne bivirkningen? Og for å slutte ringen: Er det slik at jeg har «anlegg» for å «tiltrekke meg» den bivirkningen ved alle medisinene? Jeg føler meg usikker og jeg er svært lei meg for situasjonen og gruer meg til å gå ut. Kan du komme med noen råd og tanker i tilknytning til dette? (PS: håper du hadde et fint stevne og at arrangementet ble en «innertier»🤪🏆🎯). Anonymkode: 8ecf8...d10 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474121-kupton-anlegg-for-en-spesifikk-bivirkning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 23. juli 2023 Del Skrevet 23. juli 2023 Jeg kan kun svare på noe av det du spør om, basert på egne erfaringer. Jeg har opp igjennom 20 år i psykiatrien stått på nærmere 30 ulike medisiner av ulike typer. Der fikk jeg hårtap av én av medisinene, hvor det sto oppført som svært sjelden <1-10.000. Det hjalp å seponere medisinen samt at jeg måtte klippe håret kort for at det kunne få vokse ut igjen - jeg hadde egentlig svært langt hår. Om du ev. har gått mye ned i vekt siste år/årene, kan det også være at hårtapet skyldes dette. Håravfall kan også være relatert til psykiske tilstander som stress, depresjon, sorg m.m. Jeg selv vet at jeg kan bli mer stiv i hodebunnen enn hva som er vanlig pga. stress - slik at frisører merker det... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474121-kupton-anlegg-for-en-spesifikk-bivirkning/#findComment-4188257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 Del Skrevet 24. juli 2023 Eva Sofie skrev (9 timer siden): Jeg kan kun svare på noe av det du spør om, basert på egne erfaringer. Jeg har opp igjennom 20 år i psykiatrien stått på nærmere 30 ulike medisiner av ulike typer. Der fikk jeg hårtap av én av medisinene, hvor det sto oppført som svært sjelden <1-10.000. Det hjalp å seponere medisinen samt at jeg måtte klippe håret kort for at det kunne få vokse ut igjen - jeg hadde egentlig svært langt hår. Om du ev. har gått mye ned i vekt siste år/årene, kan det også være at hårtapet skyldes dette. Håravfall kan også være relatert til psykiske tilstander som stress, depresjon, sorg m.m. Jeg selv vet at jeg kan bli mer stiv i hodebunnen enn hva som er vanlig pga. stress - slik at frisører merker det... Takk for innspill. Mange av de medisiner jeg står på har som nevnt hårtap som bivirkning, og da ikke som sjeldent forekommende. Jeg har ikke hatt vekttap av betydning, så forklaringen ligger ikke der for min del. Dog har jeg hatt belastninger i en årrekke. Jeg har det heldigvis bedre nå. Jeg har fått høre av frisøren at jeg har stram muskulatur i hodebunnen. Det er som om noe har skjedd i det siste som gjør at hårtapet har «eskalert». Dette er jeg lei meg for. Anonymkode: 8ecf8...d10 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474121-kupton-anlegg-for-en-spesifikk-bivirkning/#findComment-4188279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.