Gå til innhold

Bearbeides det vonde ved bruk av medisin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk❤️

Det er bare det at jeg vet det fins noe som er hensiktsmessig å bruke nå og da, og da er det for meg uforståelig at det heller skrives ut noe som har dårlig og uhensiktsmessig effekt, eller noe som krever varig bruk med bivirkninger.  

For å sette det på spissen: Er det bedre å drikke alkohol før den forblåste Widerøe-flyturen (da flyr jeg ikke) eller hulke-seg -ihjel under den talen i begravelsen (da blir det ingen tale) eller bli sykmeldt av stress og søvnmangel i en «krise» - eller fins det leger/psykiatere som kan vurdere det dit hen ut i fra kontekst og historie at det går greit at denne pasienten får et par pakker Valium i året. 

Anonymkode: 41a1a...0d1

Når du skriver om dette temaet, får jeg tanker om at du fort vil kunne ha blitt ganske avhengig av benzo. Du skriver ganske likt slik folk som er psykisk avhengige av benzo, skriver.

Dersom du opplever livet som uoverkommelig nå og ønsker hjelp med det, så kan du oppsøke f.eks. enten volvat eller dr. dropin sin psykiatritjeneste. Kanskje vil de oppfatte det som hensiktsmessig å gi deg benzo, kanskje ikke. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
frosken skrev (1 time siden):

Når du skriver om dette temaet, får jeg tanker om at du fort vil kunne ha blitt ganske avhengig av benzo

Hvordan kan man bli det når det ikke er noe som kan kjøpes fritt, men synes å ha blitt fy fy - i hvert fall den mer virksomme Valium (kontra Sobril.) Jeg har brukt det sporadisk i årevis og bare ønsker heretter noe som faktisk virker. Over ett år siden forrige Sobril, og den er fortsatt ikke tom. Så ja, jeg hadde nok tatt noe mer Valium, men kun det som var «innafor» som feks et par pk  i året. Jeg har vel å merke ikke en jobb som er forenlig med inntak og er meget bevisst at tablettene etter 2-3 dager fort mister effekt. Nå har ikke jeg tatt dette veldig opp med fastlegen, men da jeg nevnte den mye bedre effekten av Valium, fikk jeg bare inntrykk av at denne ganske unge legen ikke skrev ut det. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan man bli det når det ikke er noe som kan kjøpes fritt, men synes å ha blitt fy fy - i hvert fall den mer virksomme Valium (kontra Sobril.) Jeg har brukt det sporadisk i årevis og bare ønsker heretter noe som faktisk virker. Over ett år siden forrige Sobril, og den er fortsatt ikke tom. Så ja, jeg hadde nok tatt noe mer Valium, men kun det som var «innafor» som feks et par pk  i året. Jeg har vel å merke ikke en jobb som er forenlig med inntak og er meget bevisst at tablettene etter 2-3 dager fort mister effekt. Nå har ikke jeg tatt dette veldig opp med fastlegen, men da jeg nevnte den mye bedre effekten av Valium, fikk jeg bare inntrykk av at denne ganske unge legen ikke skrev ut det. 

Ja, det er en del yngre leger som omtrent ikke skriver ut vival. Mulig i at det er for firkantet om du snakker om 20 vival i halvåret, men hvorfor ikke drøfte det med psykiater f.eks. på volvat? 

AnonymBruker

Når en har så sterk angst og uro kan sobril hjelpe på til du får stablet deg på beina igjen. Det er lettere å bearbeide ting når en er litt oppe. Når en er helt nede er det viktigst å sove, spise og de primære behovene. 
Jeg fikk sobril i vinter etter et brått dødsfall i familien. Og det hjalp mye

Anonymkode: c4fd3...c71

AnonymBruker
frosken skrev (8 timer siden):

Ja, det er en del yngre leger som omtrent ikke skriver ut vival. Mulig i at det er for firkantet om du snakker om 20 vival i halvåret, men hvorfor ikke drøfte det med psykiater f.eks. på volvat? 

Det er det jeg har tenkt på å gjøre, men fordi jeg er i en litt «smerte-tilstand» for tiden, er jeg redd for å virke nettopp som «farlig needy» og vil til noen som har et fornuftig forhold til det. 

AnonymBruker

Jeg har det så ufattelig vondt og vanskelig nå. Da er det typisk å våkne før halv 4 og la «demonene» ta for seg. Jeg greier ikke gjøre det jeg burde, men føler meg som et vilt dyr i fangenskap. 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har det så ufattelig vondt og vanskelig nå. Da er det typisk å våkne før halv 4 og la «demonene» ta for seg. Jeg greier ikke gjøre det jeg burde, men føler meg som et vilt dyr i fangenskap. 

Har du noen tanker om hva som kunne ha hjulpet deg nå? Bortsett fra vival?

AnonymBruker
frosken skrev (5 minutter siden):

Har du noen tanker om hva som kunne ha hjulpet deg nå? Bortsett fra vival?

Nei, dessverre. Mener for så vidt ikke at Vival er løsningen heller. Har sovet litt etter jeg skrev, men får så vonde drømmer. 

Nei, dessverre. Mener for så vidt ikke at Vival er løsningen heller. Har sovet litt etter jeg skrev, men får så vonde drømmer. 

Hei, det er leit at du sliter så veldig. Jeg vet ikke om det i det hele tatt er et råd for deg, men selv så har jeg en radio på ved siden av meg når jeg enten ligger våken om natten eller forsøker å sove om dagen. Dette virker av og til «beroligende» når jeg har angst. Det å ha en slags bakgrunnslyd synes jeg virker betryggende, og om natten så «forstyrrer» radioen litt så ikke de vonde tankene fester seg så lett. Jeg innbiller meg videre at det kan ta brodden av de verste marerittene, selvom det selvsagt nok bare er en innbilning.

Tidligere i uken hadde jeg lyst til å sende et annet «trivielt og praktisk» råd til deg vedrørende angst, og det er å puste inn damp fra varmt vann med eukalyptus-olje i. Jeg holder da et håndkle over hodet og lener meg over vasken. Jeg opplever å få litt mer kontroll over pusten og blir hakket mer avslappet og rolig av det.

Jeg håper ikke du opplever det provoserende at jeg kommer med slike trivielle råd til en situasjon som er såpass alvorlig for deg.

God bedring og så håper jeg du får god medisinsk hjelp etterhvert.

AnonymBruker
Glitter skrev (På 24.7.2023 den 17.45):

Jeg får mer enn to pakker (bokser med 20 stk tabletter) i året av min fastlege og han synes jeg har et bra forbruk. Går litt over en mnd mellom hver resept. 

Så jeg er enig i at for noen så kan det være hensiktsmessig med bruk av benzo. Bare en ikke bruker det hver dag. Jeg bruker det vel 2-3 ganger i uken. Da 10 mg per dag. 

Høres fornuftig ut, og jeg tror det hadde gjort livet lettere her, ikke bare nå, men generelt. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 18.25):

Men søvn er jo viktig i en krevende periode, så kanskje det hjelper et steg på veien. Jeg syntes i hvert fall det var en lettelse å få hjelp til å skru av hjernen for natten.

Takk, jeg har tidligere prøvd faste medisiner, men med bivirkninger og har ikke lyst til å stå på det, samtidig som det røyner på med for lite søvn også. 

AnonymBruker
bibben skrev (17 timer siden):

Jeg håper ikke du opplever det provoserende at jeg kommer med slike trivielle råd til en situasjon som er såpass alvorlig for deg.

Jeg takker for alle råd! Ritualer før søvn og og å avlede når våkner, vet jeg er bra, så kan bli flinkere til det. Blir ofte liggende med tanker , som jeg vet ikke er lurt. 

AnonymBruker

Lå våken 00.30, så si jeg sovnet rundt 01.00 og er våken igjen før 04.00. Med hodepine og ømhet(?!) i hjerteregionen og også trykk/bank. Lett kvalme. Utarmet følelse. Har drømt veldig. Jeg kan alle råd nå, men går likevel i krisemaksimering om hvordan jeg skal snart fungere igjen i jobb. Jeg vet rasjonelt at det er naturlig at søvnen min påvirkes om dagen, men samtidig vet jeg også at jeg nok har skrevet kjedsommelig mange slike innlegg og at det er «story of my life.» 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lå våken 00.30, så si jeg sovnet rundt 01.00 og er våken igjen før 04.00. Med hodepine og ømhet(?!) i hjerteregionen og også trykk/bank. Lett kvalme. Utarmet følelse. Har drømt veldig. Jeg kan alle råd nå, men går likevel i krisemaksimering om hvordan jeg skal snart fungere igjen i jobb. Jeg vet rasjonelt at det er naturlig at søvnen min påvirkes om dagen, men samtidig vet jeg også at jeg nok har skrevet kjedsommelig mange slike innlegg og at det er «story of my life.» 

Sender over en digital klem. Kan det være angstanfall? 

Anonymkode: d4689...af4

Vår menneskelige hjerne fungerer så kjedelig, og forutsigbart, at desto mer vi tenker og fokuserer på en sak, dess mer oppmerksom blir vi på det. Enten det gjelder søvnmangel, smertetilstander, noe vi gruer oss til osv.

Derfor, helt konkret, om du ikke skulle få sove, er det anbefalt å ikke se for ofte på klokken. Da kan tankene bli mer opptatt av at "nå er det kun X igjen til jeg må stå opp".

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 minutt siden):

Vår menneskelige hjerne fungerer så kjedelig, og forutsigbart, at desto mer vi tenker og fokuserer på en sak, dess mer oppmerksom blir vi på det. Enten det gjelder søvnmangel, smertetilstander, noe vi gruer oss til osv.

Derfor, helt konkret, om du ikke skulle få sove, er det anbefalt å ikke se for ofte på klokken. Da kan tankene bli mer opptatt av at "nå er det kun X igjen til jeg må stå opp".

Hva med å gråte seg i søvn? Kan hjertet bli påvirket intense smerter? 

Anonymkode: d4689...af4

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk, jeg har tidligere prøvd faste medisiner, men med bivirkninger og har ikke lyst til å stå på det, samtidig som det røyner på med for lite søvn også. 

Kvetiapin er noe jeg tar ved behov, når søvnunderskuddet blir for stort og jeg trenger sikkerhet for at jeg vil få en natt med nok søvn. Men nå skal jeg slutte med «reklamen». 😅 Håper virkelig du får det bedre snart. Det er ingen skam å ikke fungere i jobb en kort periode, men skjønner at det stresser deg. Ønsker deg alt vel. 

Anonymkode: e0ecb...08c

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (17 minutter siden):

Takk, må skjerpe meg m det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...