Gå til innhold

Bearbeides det vonde ved bruk av medisin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Vendi skrev (5 timer siden):

Man føler seg rett og slett "daff".

Takk for info, men hos meg er det helt motsatt. Sobril betyr daff, trøtt, negativ og fortsatt redd/trist osv, dog sikkert i noe mindre grad. Vival = våken, positiv, opplagt og føler meg helt klar i hodet. Har sett tydelig forskjellen på flyreiser feks. 

Anonymkode: 41a1a...0d1

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 7.57):

Hva med å gråte seg i søvn? Kan hjertet bli påvirket intense smerter? 

Anonymkode: d4689...af4

Nei, det tviler jeg på - det kan kanskje føles slik, men kroppen vår sørger for at både fordøyelse, hjerte, blodomløp og kroppens funksjoner for øvrig jobber på tross av psykisk belastning.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (Akkurat nå):

Nei, det tviler jeg på - det kan kanskje føles slik, men kroppen vår sørger for at både fordøyelse, hjerte, blodomløp og kroppens funksjoner for øvrig jobber på tross av psykisk belastning.

Det er et syndrom som man kan få ved sterk smerte gjerne av gråt. 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er et syndrom som man kan få ved sterk smerte gjerne av gråt. 

Det er noe som heter Takotsubo kardiomyopati, også kjent som stresskardiomyopati / stressutløst hjertesvikt. Det er en svært sjelden tilstand, og kjennetegnes med at ved enorme psykiske belastninger kan hjertemuskelen få redusert pumpekraft i enkelte områder. Heldigvis er dette stort sett reversibelt enten med betablokker eller når stresset gir seg.

AnonymBruker
ISW skrev (3 minutter siden):

Det er noe som heter Takotsubo kardiomyopati, også kjent som stresskardiomyopati / stressutløst hjertesvikt. Det er en svært sjelden tilstand, og kjennetegnes med at ved enorme psykiske belastninger kan hjertemuskelen få redusert pumpekraft i enkelte områder. Heldigvis er dette stort sett reversibelt enten med betablokker eller når stresset gir seg.

Men hvis man får det vil man da merke det før det blir alvorlig? Du sier det er sjeldent men hvordan vet man at man ikke er en av de sjeldene som får den? 

AnonymBruker
Vendi skrev (På 27.7.2023 den 8.55):

Vil bare si (i tilfelle du ikke vet det selv) at Vival også er muskelavslappende. Når jeg tar Vival føler jeg meg tung i kroppen, som om en tyngde trykker meg ned. Ikke akkurat en god følelse å egentlig bare ha lyst til å ligge på sofaen siden bevegelse kjennes litt vanskelig og tungt ut i alle lemmer. Man føler seg rett og slett "daff". Så er det jo lang halveringstid på det, og det tar derfor tid før det er ute av kroppen igjen. 

Nå er det jo forskjell på hvordan det virker på den enkelte,  på hvilken dose en tar, og på hvilken jobb man har, men jeg tror det hadde vært vanskelig for meg å holde på med jobb etter inntak. 

Jeg har aldri fått vival. Er ikke dette ganske at leger gjør en sånn forskjellsbehandling? 

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvis man får det vil man da merke det før det blir alvorlig? Du sier det er sjeldent men hvordan vet man at man ikke er en av de sjeldene som får den? 

Jeg tenker at det ikke er grunn til å ta sorger og sjeldne diagnoser på forskudd.

Får man symptomer på hjertesvikt, som vann i lungene eller sterk tungpust og redusert yteevne, kan man gå til legen og få det undersøkt.

AnonymBruker
ISW skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at det ikke er grunn til å ta sorger og sjeldne diagnoser på forskudd.

Får man symptomer på hjertesvikt, som vann i lungene eller sterk tungpust og redusert yteevne, kan man gå til legen og få det undersøkt.

Nå ble jeg litt stresset. Hvis jeg får hjertesvikt hva kjenner jeg da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...