Gå til innhold

Beklager du kom ikke inn denne gang 🥀


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

🌚🌑🌚🌑🥀🥀🥀 hadde ingen plan b eller c! Hva i h…. gjør jeg nå… jeg er for dum i hodet til å komme inn … hvorfor må kravene være ubegripelig høye… dum for å studere og for dum for dol.. 

Anonymkode: dcb78...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vondt når slikt skjer, og man ikke får gjennomført den planen og det ønsket man hadde. 

For veien videre:

1. Er det noen fag du kan ta opp og forbedre karakterene på?
2. Er det noen andre studier du kunne tenke deg som alternativ, hvor du vet du har større sjanse for å komme inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (11 minutter siden):

Det er vondt når slikt skjer, og man ikke får gjennomført den planen og det ønsket man hadde. 

For veien videre:

1. Er det noen fag du kan ta opp og forbedre karakterene på?
2. Er det noen andre studier du kunne tenke deg som alternativ, hvor du vet du har større sjanse for å komme inn?

Vet ikke. Kan kanskje ta s matte til jul… vet ikke.. snittet er 6,9 i storbyene. Umenneskelig. Jeg er bare så ufattelig dum i hodet! 

Anonymkode: dcb78...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke. Kan kanskje ta s matte til jul… vet ikke.. snittet er 6,9 i storbyene. Umenneskelig. Jeg er bare så ufattelig dum i hodet! 

Anonymkode: dcb78...e87

Det er lov å være sint og lei. Så kan du, når klarer å summe deg, tenke gjennom hvilke alternativer du har og lage deg en plan B. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Det er lov å være sint og lei. Så kan du, når klarer å summe deg, tenke gjennom hvilke alternativer du har og lage deg en plan B. :)

Du har jo sagt at jeg ikke kan være sint eller lei meg. Det er ingen andre alternativer enn å kaste inn håndkle å tenke at sånn ble livet. 

Anonymkode: dcb78...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har jo sagt at jeg ikke kan være sint eller lei meg. Det er ingen andre alternativer enn å kaste inn håndkle å tenke at sånn ble livet. 

Anonymkode: dcb78...e87

Nei, da er det bare å gi opp da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alltid lurt å ha en plan B, for de som har det, yter ikke alltid sitt beste eller gjør sterk nok innsats. Men i ditt tilfelle ville det vært lurt.

Nå er det veldig høye krav mange steder, og hvis du er for dum så er du ihvertfall i godt selskap siden mange flere heller ikke kommer inn ( på førstevalget) 

Leste om ei som hadde tatt opp fag og jobbet hardt i flere år for å bli lege. Hun ville ikke bli noe annet, og tok konsekvensen av det ved å fortsette og jobbe med karakterer.

Det er jo en idé, selv om ikke så mange er så standhaftige. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vet ikke. Kan kanskje ta s matte til jul… vet ikke.. snittet er 6,9 i storbyene. Umenneskelig. Jeg er bare så ufattelig dum i hodet! 

Anonymkode: dcb78...e87

6,9 i snitt er jo helt villt.. f eks gym, ingen jeg vet om fikk 6 i gym. Her gav lærerne maks 5. det er jo pga få studieplasser og mange søkere at snittet går i taket. 
man kan bli en dyktig medisinstudent med 4,5 i snitt

Anonymkode: 15537...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært snakk om at det skal bli slutt på å kunne ta opp fag så mange ganger man vil fordi kravene og opptakskravene blir alt for høye. Hvis det er 6,9 i snitt må man jo ha masse tilleggspoeng som alderspoeng osv. Kan du ikke studere i utlandet der kravene er lavere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

🌚🌑🌚🌑🥀🥀🥀 hadde ingen plan b eller c! Hva i h…. gjør jeg nå… jeg er for dum i hodet til å komme inn … hvorfor må kravene være ubegripelig høye… dum for å studere og for dum for dol.. 

Anonymkode: dcb78...e87

Hva har du i snitt?

Anonymkode: f20ef...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva har du i snitt?

Anonymkode: f20ef...3f2

For dårlig for å få en ønsket karriere.

Anonymkode: dcb78...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For dårlig for å få en ønsket karriere.

Anonymkode: dcb78...e87

Da bør du kanskje tenke nytt og finne deg en oppnåelige karrierevei? Det må da være noe annet du også kan tenke deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (8 minutter siden):

Da bør du kanskje tenke nytt og finne deg en oppnåelige karrierevei? Det må da være noe annet du også kan tenke deg?

Nei. Depper denne dagen og så reiser jeg meg i morra! 

Anonymkode: dcb78...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (På 25.7.2023 den 15.08):

Da bør du kanskje tenke nytt og finne deg en oppnåelige karrierevei? Det må da være noe annet du også kan tenke deg?

Er dette gyldig grunn for å oppsøke legevakten? 

Anonymkode: dcb78...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er dette gyldig grunn for å oppsøke legevakten? 

Anonymkode: dcb78...e87

Glem det :) 

Anonymkode: dcb78...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dette gyldig grunn for å oppsøke legevakten? 

Anonymkode: dcb78...e87

Det er ikke hva som utløser en eventuell krise, som avgjør om legevakt er relevant eller ikke:-) Men jeg tror kanskje at det vil være like nyttig å snakke med folk som kjenner deg og som kan hjelpe deg å legge noen planer for det kommende året. Det "smeller" kraftig når ens planer raseres, men etter hvert kommer du til å finne noe annet å gjøre den nærmeste tiden. 

Vil du fortelle hva det er du ønsker å studere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (9 timer siden):

Det er ikke hva som utløser en eventuell krise, som avgjør om legevakt er relevant eller ikke:-) Men jeg tror kanskje at det vil være like nyttig å snakke med folk som kjenner deg og som kan hjelpe deg å legge noen planer for det kommende året. Det "smeller" kraftig når ens planer raseres, men etter hvert kommer du til å finne noe annet å gjøre den nærmeste tiden. 

Vil du fortelle hva det er du ønsker å studere?

Takk frosken for forståelse og kloke ord. Har ikke lyst å dele mer enn hva som er delt. Det ordner seg sikkert tilslutt. 

Anonymkode: dcb78...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.7.2023 den 15.04):

For dårlig for å få en ønsket karriere.

Anonymkode: dcb78...e87

Jeg leste så vidt overskriften på en artikkel som jeg mener at kanskje handlet om noe slikt som at dersom du ikke kom inn på førstevalget innenfor studiene dine, kan det ev. være med på å åpne nye og uutforskede dører i karrieren/livet. Om du har hørt på hva f.eks. leger/psykologer ofte svarer om de blir spurt om hvorfor de valgte sitt yrke, svarer flertallet at det hele handlet om tilfeldigheter i livet. Det vil jeg tro at gjelder andre studieretninger med et såpass høyt karaktersnitt også. Nettopp fordi en må jobbe en del og bruke noen år av livet på å komme inn på studieretningen.

Jeg vet ikke noe om dine planer 😍, men si om du ønsker å jobbe med mennesker og skal ev. ta opp fag om et halvt år, enten det er somatisk eller psykiatrisk, kan du ev. søke om å få jobbe som ufaglært ved f.eks. et sykehjem, bofellesskap for en eller annen gruppe, personlig assistent etc. Vil tro at å jobbe med mennesker vil komme godt med på en CV uansett hva et fremtidig yrke vil bli. Det er i hvert fall noe en arbeidsgiver verdsetter. Og, kanskje vil du finne ut under månedene i jobben at det er noe annet du vil satse på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (37 minutter siden):

Jeg leste så vidt overskriften på en artikkel som jeg mener at kanskje handlet om noe slikt som at dersom du ikke kom inn på førstevalget innenfor studiene dine, kan det ev. være med på å åpne nye og uutforskede dører i karrieren/livet. Om du har hørt på hva f.eks. leger/psykologer ofte svarer om de blir spurt om hvorfor de valgte sitt yrke, svarer flertallet at det hele handlet om tilfeldigheter i livet. Det vil jeg tro at gjelder andre studieretninger med et såpass høyt karaktersnitt også. Nettopp fordi en må jobbe en del og bruke noen år av livet på å komme inn på studieretningen.

Jeg vet ikke noe om dine planer 😍, men si om du ønsker å jobbe med mennesker og skal ev. ta opp fag om et halvt år, enten det er somatisk eller psykiatrisk, kan du ev. søke om å få jobbe som ufaglært ved f.eks. et sykehjem, bofellesskap for en eller annen gruppe, personlig assistent etc. Vil tro at å jobbe med mennesker vil komme godt med på en CV uansett hva et fremtidig yrke vil bli. Det er i hvert fall noe en arbeidsgiver verdsetter. Og, kanskje vil du finne ut under månedene i jobben at det er noe annet du vil satse på...

Ååå snille gode super gode Evasofie❤️❤️tusen takk for gode råd og motivasjon til å brette opp armene å se fremover. At du tok deg tid til og gi meg råd. All din kunnskap om så mye lærer jeg fortsatt mye av. Stor klem til deg. 

Anonymkode: dcb78...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

tusen takk for gode råd og motivasjon til å brette opp armene å se fremover. At du tok deg tid til og gi meg råd. All din kunnskap om så mye lærer jeg fortsatt mye av. Stor klem til deg. 

Anonymkode: dcb78...e87

Det er bra at det ev. hjalp deg litt. Det er fullt tillatt å være trist og skuffet en dag eller to, men deretter bør en forsøke å nyorientere seg i den situasjonen som ligger foran en. Da er det greit å legge fra seg skuffelsen og sinnet over det en uansett ikke får gjort noe med... Jeg har selv opplevd å bruke enormt mye bortkastet energi på ting før jeg har sagt til meg selv at "nei, E.S., legg grubleriene fra deg og fokuser på det du kan gjøre noe med". En gang opplevde jeg det t.o.m. som en lettelse da jeg ble litt småirritert hver gang tankene streifet innom det aktuelle temaet...

Jeg skrev innlegget fordi slike tanker er så lett å overse når en står midt i fortvilelsen og alt ser håpløst ut. Det er en liten øvelse å ta to steg tilbake å se situasjonen litt på avstand, og alltid lettere å gjøre når det ikke gjelder egen sak. Men med øvelse kan en gjøre det med egen situasjon/liv også. Det er lettere å se hva en kan gjøre når en ser hele treet, fremfor kun en liten del av det, for å bruke en visualisering som jeg så på en blogg en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...