Gå til innhold

Autist? Adhd? Bare bortskjemt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjenner et barn, 8 år:

- Får store raseriutbrudd

- Tåler ikke tilsnakk eller irettesettelse uansett hvor mild den er

- skylder på andre, tar ikke ansvar for egne handlinger

- snakker veldig mye, hele tiden

- veldig sosial, klarer ikke å leke alene (har mange venner heldigvis, er ikke sånn mot vennene sine, kun hjemme)

- kommer med trusler mot foreldrene sine, for å manipulere? (Typ: Jeg vet du hater meg, eller "da skal jeg skjære hodet av meg selv", hvis barnet får kjeft for dårlig oppførsel eller tilsnakk)

- slår søsknene sine, uprovosert

 

Barnet bor med mor, far, søsken, kjæledyr. Drar på turer sammen ofte, får nok oppmerksomhet, kanskje ganske bortskjemt, har besteforeldre, mange venner, oppfører seg fint på skolen og dårlig hjemme, liker dyr og har mye empati med dyr, er glad i foreldre og søsken - men får disse sinneutbruddene/det svartner. 

Hører ofte ikke på foreldrene. Søsknene er ikke sånn, selv med samme oppdragelse. Bare bortskjemt, eller er det en mulig diagnose her? 

Anonymkode: 7ee19...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Høres 80% helt normal ut, men en tanke smartere enn søsknene kanskje? 🙃

Det er normalt å komme med trusler om selvmord? For å manipulere? 

Tror ikke hn er smartere, men helt klart for smart for tradisjonell oppdragelse. Alltid vært lynende intelligent, men det er et problem.

 

Tips?

Anonymkode: 7ee19...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er normalt å komme med trusler om selvmord? For å manipulere? 

Tror ikke hn er smartere, men helt klart for smart for tradisjonell oppdragelse. Alltid vært lynende intelligent, men det er et problem.

 

Tips?

Anonymkode: 7ee19...9ee

Hvem er du i relasjonen her? Det jeg leser er at du prøver å finne en diagnose til dette helt normale barnet. 

Anonymkode: 2cf32...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvem er du i relasjonen her? Det jeg leser er at du prøver å finne en diagnose til dette helt normale barnet. 

Anonymkode: 2cf32...0cd

Hva er normalt med å true med selvmord? Eller ha raseriutbrudd annenhver dag? Spør, fordi de andre barna jeg kjenner, er ikke sånn. 

Alle barn blir sinte. Men det er ikke snakk om normalt sinne.

Anonymkode: 7ee19...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er normalt å komme med trusler om selvmord? For å manipulere? 

Tror ikke hn er smartere, men helt klart for smart for tradisjonell oppdragelse. Alltid vært lynende intelligent, men det er et problem.

 

Tips?

Anonymkode: 7ee19...9ee

Det som kanskje ikke er er helt normalt her, er "voldsomme raseriutbrudd " så hvordan oppstår dem? Tipset da er jo å bruke andre strategier for å unngå dem. Det er normalt at barn ikke tilstår med en gang. De vil slippe konsekvenser ( akkurat som mange voksne ), så da må du se på hvilke konsekvenser han får, og om de er urimelige/ vanskelige for barnet å forstå. 

Han kommer ikke med trusler om selvmord. I såfall har jeg fått drapstrusler av nevøen min 😄 som har truet med å koke hodet mitt og ønsket at jeg kræsjet bilen (!) 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er normalt med å true med selvmord? Eller ha raseriutbrudd annenhver dag? Spør, fordi de andre barna jeg kjenner, er ikke sånn. 

Alle barn blir sinte. Men det er ikke snakk om normalt sinne.

Anonymkode: 7ee19...9ee

Hvem er du i relasjonen til barnet? Det du skriver kan være gjenkjennelig for barnet selv. 

Anonymkode: 2cf32...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (10 minutter siden):

Det som kanskje ikke er er helt normalt her, er "voldsomme raseriutbrudd " så hvordan oppstår dem? Tipset da er jo å bruke andre strategier for å unngå dem. Det er normalt at barn ikke tilstår med en gang. De vil slippe konsekvenser ( akkurat som mange voksne ), så da må du se på hvilke konsekvenser han får, og om de er urimelige/ vanskelige for barnet å forstå. 

Han kommer ikke med trusler om selvmord. I såfall har jeg fått drapstrusler av nevøen min 😄 som har truet med å koke hodet mitt og ønsket at jeg kræsjet bilen (!) 

 

Dette blir for flåsete. 

Anonymkode: 7ee19...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem er du i relasjonen til barnet? Det du skriver kan være gjenkjennelig for barnet selv. 

Anonymkode: 2cf32...0cd

Skriv med brukernavn, du er jo bare en av de med brukernavn her

Anonymkode: 7ee19...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skriv med brukernavn, du er jo bare en av de med brukernavn her

Anonymkode: 7ee19...9ee

Trist at du ønsker å lete etter etter feil…. 

Anonymkode: 2cf32...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt ikke normaladferd. Jeg synes det er verdt en skikkelig bekymring. Det er ikke autisme. Tvilsomt om det er ADHD, da denne ikke lar seg "slå av og på" alt etter hvem man omgås. Det finnes diagnoser for det som senere blir utrivelige pf-diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Trist at du ønsker å lete etter etter feil…. 

Anonymkode: 2cf32...0cd

Anonymkode: 7ee19...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det siste du skrev. 

 

Anonymkode: 7ee19...9ee

Okay. Jeg mener bare at barn kommer med slike utsagn uten at det er selvmord- og drapstrusler. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (9 minutter siden):

Dette er absolutt ikke normaladferd. Jeg synes det er verdt en skikkelig bekymring. Det er ikke autisme. Tvilsomt om det er ADHD, da denne ikke lar seg "slå av og på" alt etter hvem man omgås. Det finnes diagnoser for det som senere blir utrivelige pf-diagnoser.

Ja, jeg er bekymret. Nå fikk barnet seg en vekker nylig og vi får se om det hjelper, om ikke så må det utredes...

Barnet har i alle fall mye empati både med mennesker og dyr, en sterk rettferdighetssans. Men det er mye følelser involvert, og måten barnet takler dem på er heller dårlig. Selvreguleringen er helt borte, nesten. 

Periodevis har det funket at barnet skal "telle til ti" for å bremse sinnet. Barnet er selv klar over "sinneproblemene", så har selvinnsikt og ønsker å endre seg, men det virker ikke som noe barnet har kontroll på.

Hovedproblemet ser ut til å være at grensene for hvilken oppførsel barnet tillater seg stadig blir utvidet. F.eks. fra å bruke tomme trusler om selvmord, til å kanskje ta tak i en kniv. Trusselen er like tom, men utviklingen er såpass at foreldrene har gjemt bort knivene. 

Anonymkode: 7ee19...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Okay. Jeg mener bare at barn kommer med slike utsagn uten at det er selvmord- og drapstrusler. 

 

Men det er ikke normalt å true med selvmord hver eneste uke, vel? Skjønner jo at det er et forsøk på manipulering og å skaffe seg kontroll over andre (få det som man vil), men det er jo ikke normalt. Aldri møtt andre barn som er sånn.

Anonymkode: 7ee19...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er ikke normalt å true med selvmord hver eneste uke, vel? Skjønner jo at det er et forsøk på manipulering og å skaffe seg kontroll over andre (få det som man vil), men det er jo ikke normalt. Aldri møtt andre barn som er sånn.

Anonymkode: 7ee19...9ee

Dette handler jo om samspill, så det er vanskelig å si hva som skjer her. Noen barn manipulerer mer, noen lager mer dramatikk og bruker ord og uttrykk så man kan bli satt ut. Flesteparten er ikke sånn, men jeg vil ikke betrakte dette som unormalt heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Dette handler jo om samspill, så det er vanskelig å si hva som skjer her. Noen barn manipulerer mer, noen lager mer dramatikk og bruker ord og uttrykk så man kan bli satt ut. Flesteparten er ikke sånn, men jeg vil ikke betrakte dette som unormalt heller. 

Nei, jeg vet ikke hva som er innenfor normalen sånn sett. Jeg vet ikke hva f.eks. klassekameratene gjør hjemme, eller hva de sier hjemme. Tipper mange hadde blitt svært overrasket over dette barnet også da det er høflig i andre sammenhenger. 

 

Anonymkode: 7ee19...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg vet ikke hva som er innenfor normalen sånn sett. Jeg vet ikke hva f.eks. klassekameratene gjør hjemme, eller hva de sier hjemme. Tipper mange hadde blitt svært overrasket over dette barnet også da det er høflig i andre sammenhenger. 

 

Anonymkode: 7ee19...9ee

Nei, men ser jo over her at barnet tar kniver, og at foreldrene må gjemme dem bort. Det er ikke normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...